Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 8 April 2009

Pura Cendana (Kerjaya)

Entah berapa malam aku tak boleh tidur, mataku makin lebam hitam, cengkunglah amat. Terbayang akan wajah Kak Rubina (bukan nama sebenar)

"Minggu depan saya tak mahu tenguk lagi wajah awak di jabatan ini!" Berderau darahku. Tak sangka kemelut begini sampai menjadi perbalahan. Apakah kuasa KJ sampai boleh memindahkan siapa sahaja. Tanpa memikirkan empunya diri relakah, setujukah, selesakah?. Apa guna aku conteng borang kajian. Tanya itu ini. Persekitaran kerja anda selesakah?. Bidang kerjaya kini sesuaikah?.

"Saya boleh jaga pekerja saya yang ada PhD, saya boleh jaga perkerja saya yang pangkat Prof, malahan saya mampu menguruskan jabatan ini dengan cemerlang, tapi saya tak sanggup menjaga buruh seperti awak!, awak tahu telah tiga malam saya tak boleh tidur!.. memikirkan soal awak!!" Isk! aku ini geladangan benar di sisi KJ rupanya.

"Apa salah saya Kak Rubina..!"

"Sapa Kak Rubina...?, tenguk tu awak panggil KJ awak macam itu, itu tandanya awak tak hormatkan saya...! Awak tanya salah awak..., orang buat gotong royong awak tak datang, ada mesyuarat awak tak hadir, tenguk barangan awak bersepahan, saya tak suka motto tu.. Makmakku Rumahku.."

"Aaa.aaaa...Dr..." Aku mula tergagap-gagap.

"Masa saya terima jawatan KJ memang ada orang suruh saya cari jalan bagaimana nak keluarkan awak dari jabatan ini!"

(Rasanya telah berkali-kali aku tulis riwayat ini, memang ianya lkat di hati ini.)

"Gotong royong ke buang barangan rakyat, mesyuarat tu sah ke hanya panggil melalui e-mel, mana minitnya; mana surat rasminya; barangan bersepahan itu barangan jabatan belaka, saya memang baiki komputer; satu fakulti ngadu hal dengan saya...bersepahlah semua" Aku rasa aku perlu menjawab sebab prinsip aku jelas; aku rasa aku di pihak benar; lagi pun aku makan gaji; kerja dengan kerajaan bagiku kerja makan gaji. KJ sekadar majikan yang ada kuasa, dia bukan pemegang hak atau empunya organisasi. Berkhidmat untuk Rakyat bagiku lebih utama.

Jika dia benar aku ikut arahannya, jika dia silap bertindak aku takkan tunduk. Apakah hak kita tiap kali gotong royong membuang segala gerobok yang cantik boleh digunakan lagi; meja baru diangkat tak tentuan patah riuk. Kerusi sengek, buruk sikit baling sana sini; kaya sangatkah kerajaan kita. Aku nampak banyak amat pembaziran bila gotong royong. Barangan dibuang tidak beretika; semata-mata nakkan ruang untuk penyelidikan buat golongan kejar status ini; Maka itu aku boikot gotong royong. Nak buang ada etika perlupusan. Atau kenapa tak ikut cara baik sedekahkan untuk mana-mana surau, tadika atau sekolah. Banyak cara yang aku rasanya baik. Bukan sebarangan timbang kilo macam besi buruk. Semborono betul.

Bab e-mel yang dibangkitkan. Aku bukan jenis staf yang suka buka e-mel fakulti, banyak amat virus. Aku lebih suka buka e-mel di yahoo ada filter untuk virus. Jika mereka yang arif tentang aku pasti hantar ke yahoo e-melku. Jika ada orang mengingatkan aku tentang mesyuarat aku pergilah. Ini KJ jenis apa, sehari dua nak mesyuarat baru hantar e-mel. Awal pagi pulak tu. Tahu-tahu aku sampai makmal mesyuarat sudah habis. Memang aku tak suka sistem e-mel ini. Dedulu lagi baik surat rasmi mesyuarat. Lagi pun aku ini siapa; bukan orang penting pun. Alasanlah tu!!!.

Banyak lagilah perkara timbul masa perbalahan itu. Tapi bab siapa yang mahu aku nyah dari fakulti itu memang jadi topik kuburan. Jahat sangat aku ini. Kita jumpa di sana. Habis semua diungkit dari A sampai Z. Aku tahu ada rakanku si Daniel Besar (Bukan nama sebenar) duduk di luar makmal, dia takut aku bertarik rambut dengan Kak Rubina.

Satu yang aku angin sangat adalah penilaian pensyarah. Sudahlah kena datang hari cuti; datang-datang kelas tak ada. Dibatalkan ikut sedap pensyarah. Memang aku kasi tiga kali peluang, jika aku datang tiga kali kelas asyik dibatalkan. Minta maaflah aku takkan buat penilaian tersebut. Itu juga jadi mitos yang amat digeruni pensyarah. Markah kosong & sampul surat aku conteng siap tarikhnya, jamnya, tempatnya aku datang sebagaimana jadual di sampul surat. Salahkah aku. Aku bukan jenis bodek nak dail nombor hp pensyarah tanya kenapa kelas tak jadi, bila akan ditukar, di mana Huh!?. Kena fahamlah, siapa yang dapat penilaian@markah adik oii!. Aku ini sah digelar buruh dapat apa, nak naik setakah pun dah 29 tahun kerja takah itu juga; gaji masih skim darjah enam. Kejam betul LCE aku pun tak dinilaikan. MCEku lagilah ditolak tapi. Sebab degil aku ke?, bagiku bukan degil tapi ini prinsip & martabat diri.

Aku pula bukan duduk dekat, nak buat tuntutan (klim) punyalah banyak protokol. Borang bukan satu dua kena sertakan. Aku tak pernah pun nak buat klim. Rasanya aku telah adil bertindak begitu, lantaran dah diberi peluang tiga kali. Kenapalah tak kasi jadual yang tepat lagi jitu. Silap siapa? kan... bagus cara sekarang buat saja akses terus di internet.

Telah lebih sedekad aku kerja di bidang ICT. Memang gajiku sekadar gaji seorang buruh upahan, tetapi sejak dari KKK tahun 1997 lagi aku jaga sendirian sebuah makmal komputer. Aku tak minta sesen pun imbuhan yang aku buat bagi kerja teknikal. Cuma sejak kebelakangan ini sejak Dr Thomas yang rapat denganku tahu tentang kerjaku, dia yang beriya-iya suruh aku klim lebih masa. Boleh bawa anak-anak makan KFC desaknya.

Aku memang jenis rapat dengan pelajar PhD & Master sejak berzaman. Duduk sampai dinihari dengan mereka. Kadang-kadang sampai cerah hari. Semua tahu bagaimana aku ini berkerja, sampai hantu jembalang yang ugut arwah Nasha pun kenal baik dengan aku. Saban hari datang ke makmal nak berkawan...!. Si Zul dari Acheh sampai demam tertembung dengan jembalang berbadan gelap sasa ini. Jaga UPM geleng kepala bila aku lambai jam 3:00 atau 4:00 pagi. Atas cadangan Dr Thomas; Aku buatlah klim sampai sekitar jam 9:00 malam. Memang selalu macam, sekitar tiga atau empat jam sehari. Padahal aku balik awal pagi, dinihari waktu ayam dah mula berkokok. Tidur sejam dua perah kapcai semula, mata dah jadi mata jampok!. Sejak tahun 1997 di KKK.. Huh! memang gila betul. Padanlah Mila meragam.

Bab buat tuntutan itu juga jadi kecoh, tak sampai tiga tahun aku buat tuntutan Kak Rubina kecoh sampai ke Bendahari. Kasihan En. Husaini jadi mangsa lantaran aku ikut kata borang, Ketua Unit telah cukup sebagai pengesahan. Kak Rubina mahukan lebih dari itu; nak juga tanda tangan dia, kelulusan dia. Huh! macamlah duit dia yang keluar. Dari poket dia. Macamlah aku ini penipu besar sengaja klim tak tentu pasal. Lalu sejak itu aku serik nak klim lebih masa lagi. Sedekah sajalah waktu untuk fakulti. Aku kira itu akaun kubur!; di kubur nanti aku nak tuntut juga jika layaklah. Bukan buat aku tapi buat anak-anak & keluarga yang biarkan sendirian di rumah. Isk! mengenang sejarah perbalahan begitu, sungguh rasanya bagaikan gempa bumi, bagaikan roboh semua dinding & gunung menghempap diri. Memang banyak malam aku tak boleh tidur.

Masa itu tak ada opsyen pencen awal, aku merisik jua sampai ke Pendaftar, tidak jelas & mungkin tak ada syarat macam sekarang. Memang aku terkilan amat, aku bagai diperbudakkan begitu. Bila buat salah sikit saja, jasa jaman dedulu hilang semua.

Kekinian konfliks dengan KKK menjadikan aku manusia sebenar. Satu fenomena. Ancaman dari kumpulan Jins aku sahut. Tetapi perjuangan aku tak selesai di sini. Satu demi satu aku mahu melihat bagaimana KKK yang menanyakan bidang kerjaya aku. Ada beberapa orang aku mahu melihat pergerakan kehidupan mereka.

Khabar terbaru aku dengar ada pelajar luar negara KKK bunuh diri, betulkah?. Aku rapat dengan ramai pelajar, aku banyak menerima aduan dari mereka. Di KKK ada yang sampai dua semester pelajar master tak jadi apa-apa pun. Ramai juga yang mengadu; pensyarah di fakulti terlampau mementingkan status. Dapat peluang duit lebih cabut ke lain organisasi; dia orang lain tak terima khidmatnya patah balik ke fakulti. Siapa mereka ini yang gajinya belasan RM. Siapa orang ini yang sengaja mendera anak bangsa sendiri. Apakah di fakulti ini sahaja fakulti lain juga bagaimana?. Seharusnya ada respon dari pelajar ini di mana-mana media, atau jurnal begini.

Sampaikan Pak Jupri dari Acheh bertukar Universiti lain semuanya aku tahu sebab musababnya. Lantaran golongan inilah; yang bijak pandai sedut duit rakyat. Lompat ke sana lompat ke sini. Belasan ribu RM sebulan disedutnya. Khidmat jujur & ikhlasnya mereka ini di mana. Bebaru ini sampai Van Forensik ssat ke ke fakulti. Jangan sampai nila setitik ini menjadi barah dalam daging.

Bila aku terbuang dari KKK lantaran makmal aku mahu dijadikan OU, makmal nak ditukar ke tempat penyelidikan. Aku pasrah; aku perasan mereka ada rotan, maka akar lama ini terbuang; tetapi hakikatnya aku tak sanggup lagi jadi bola. Sementelah perlu diingat bola ini jangan kata bola biasa. Istilahnya bola itu perbagai. Mungkin bola sepak, bola besi, kot Dragon ball bagaimana?. Jika dia melantun ke takdir & khudrat Ilahi. Dia Nan Esa memerhati bagaimana kita bermain bola di padang dunia ini.

Kita intip-intiplah nanti. Iyer! melalui jurnal ini!.

- Jika mahu tahu tentang kerjaya iDAN sila klik Older jika nampak tajuk & (Kerjaya) itu tentang kenangan kerja lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan