Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 14 April 2009

Goji yang berkualiti dari Ningxia China (Singgahsana)


Aku baru sahaja beli Buah Goji kering di kedai sensei cina, harga sepeket sekitar RM12 mungkin cukup untuk sebulan makan. 100 gram sekitar RM2. Cubalah makan rasanya sedap ikut jenis. Biasanya jika yang agak besar buahnya lebih sedap berbanding Buah Goji kering yang kecil. Tak payahlah beli melalui jualan langsung teramatlah mahal. Tanya pada Apek kedai sensei tu buah Goji kering, jika dia tak faham; buah untuk terangkan mata. Selamat mencuba.


Daerah Zhongning Negeri Ningxia di negara China, mengeluarkan Goji yang berkualiti terbaik ( juga dikenali sebagai Chinese wolfberri) di dunia. Daerah ini di kenali sebagai desa yang panjang usia di mana ramai penduduknya hidup lama dengan kehidupan yang produktif melewati usia 100 tahun. 90% daripada populasi penduduk Ningxia beragama Islam dan mengamalkan Goji sebagai makanan harian untuk kekal sihat. Mereka juga percaya buah Goji membantu mereka hidup lama dengan kehidupan yang aktif.

Legenda Kerajaan Ningxia

Lebih kurang 3000 tahun dahulu, ketika Raja Negara Ningxia pergi berburu di Bukit He Lan, Baginda ternampak seorang wanita sedang memukul seorang lelaki tua berjanggut. Baginda berasa hairan dan bertanya kepada wanita itu apa yang terjadi?

Wanita itu menjawab: "Saya sedang memukul cucu saya!". Baginda amat terkejut dan bertanya kepada wanita itu berapa umurnya dan kenapa dia kelihatan begitu muda. Wanita itu menjawab:

"Saya berumur 260 tahun. Ketika musim bunga, saya makan daun Goji dan minum teh Goji. Ketika musim panas, saya makan buah Goji dan pada musim luruh saya mengambil akar Goji dan membuat pes. Inilah rahsia saya".

Baginda amat kagum dan menasihati seluruh rakyat Baginda agar mengamalkan Goji. Semenjak hari itu, mengamalkan Goji untuk hidup panjang usia telah menjadi sebagai satu tradisi penduduk di kawasan itu.

Ningxia: Ibu Negara Goji?

Ningxia mempunyai tanah beralkali yang luar biasa (pH 8.2 - 8.6) dan suhu melampau yang berjulat dari 102 F - 16 F ( 38 darjah C hingga -27 darjah C ). Ini mungkin merupakan keadaan yang tidak sesuai untuk anda tetapi ia bagaikan syurga bagi pokok goji, bagi memastikan mutu yang terbaik.

Berry goji Ningxia merupakan suatu kenikmatan. Buahnya besar dan berisi dengan warna merah gelap, biji yang sedikit, rasa yang manis serta tekstur yang berair.

Masyarakat Ningxia begitu menggilai berry goji yang tumbuh secara liar di lereng-lereng bukit. Berry goji juga telah ditanam secara berbaris sejak lebih 500 tahun.

Fakta Pemakanan buah Goji Ningxia
Goji Ningxia mengandungi:

19 asid amino termasuk 8 yang diperlukan untuk hidup

21 unsur mineral termasuk germanium, unsur mineral anti kanser yang jarang-jarang ditemui dalam makanan 16% protein (6 kali ganda lebih tinggi berbanding dengan bee pollen)

Spektrum yang lengkap dengan antioksida Karotenoid , termasuk Beta-Karoten ( sumber yang lebih baik meskipun karot)

Zeaxanthin dan Lutein melindungi mata dan membaiki penglihatan.

Buah Goji paling kaya dengan sumber karotenoid berbanding dengan semua jenis makanan yang ada Vitamin C (500 kali ganda berbanding buah oren)

Vitamin B Komplex, perlu untuk menukarkan makanan kepada tenaga Vitamin E , jarang-jarang ditemui dalam buah dan selalunya hanya ditemui dalam bijian dan benih.

Beta-Sitosterol, dikenali sebagai agen anti-radang. Beta-Sitosterol juga merendahkan kolestrol dan digunakan untuk merawat masalah seksual mati pucuk dan masalah zakar yang membesar.

Essential Fatty Acids, diperlukan oleh tubuh untuk mengeluarkan hormon-hormon, dan melicinkan fungsi otak dan sistem saraf

Cyperone, memberi faedah kepada jantung dan merendahkan tekanan darah, melegakan ketidakselesaan ketika haid dan digunakan dalam rawatan kanser servik.

Solavetivone , sebatian anti-bakteria dan anti-kulat yang kuat

Physalin, sebatian semulajadi yang aktif terhadap semua jenis leukemia, juga digunakan dalam rawatan Hepatitis B di samping meningkatkan sistem imunisasi.

Betaine, digunakan oleh hati untuk mengeluarkan choline, sebatian yang mententeramkan ketakutan, meningkatkan memori, meningkatkan pertumbuhan otot dan melindungi penyakit hati berlemak (fatty liver).

Betaine juga menyediakan kumpulan methyl dalam tindak balas tenaga dan boleh membantu mengurangkan paras homocysteine, iaitu faktor risiko utama dalam penyakit jantung. Ianya juga melindungi DNA.

Polysaccharides: LBP (Lycium Barbarum Polysaccharides) terbukti sebagai glykokonjugat, bermaksud merupakan sumber sel gula yang perlu ( essential cell sugars) yang luar biasa (Mannose, Xylose, Rhamnose, Glucose, Arabinose dan Galactose) yang perlu untuk fungsi imunisasi yang sempurna dan komunikasi intersellular. Hakikatnya, GOJI mungkin merupakan sumber glykonutrien yang terkaya pernah ditemui!.

Kenapa tidak mengamalnya. Sebab ianya masih murah di pasaran. Janganlah terpengaruh dengan jualan langsung yang selalu ubatan yang berkhasiat digandakan harganya. Ini dinamakan mendera pesakit; aku memang tidak mengalakkannya. Banyak lagi ubat tradisional cina cina yang kita masih tidak amalkan; seperti Shilintong yang aku war-warkan tempuh hari.

HAI
anonymous | Posted on 16.4.2009 at 10:28 AM
SALAM ABANG IDAN... KALAU MAKAN BENDA NI WAKTU MENGANDUNG OK KE... TAKDER EFFECT APA APA... SY CAM BERMINAT NAK MAKAN.. PASAL BYK KHASIATNNYA.... NURIN_FAIZAH
Nurin
abg iDAN | Posted on 16.4.2009 at 2:11 PM
Ianya macam buah kismis juga. Buah yang sudah dikering. Jangan beli yang jualan langsung berupa serbuk dll; kot bercampur benda yang tidak-tidak. Jika tajuk makan macam tu sahaja; masukkan dalam bubur atau minuman panas. Setahu abg tak ada kesan sampingan.
Buah Goji?
snm | Posted on 16.4.2009 at 6:52 PM
Salam en.idan. saya dh lama baca jurnal ni sejak baca kisah arwah Firwance, tutor di UPM tu. last week, tiba2 adik saya sebut nama en.idan. katanya, bjumpa di bengkel kereta milik hj.mela :) saya kata pd nya, kakak pnh baca kisah en.idan ni. dia ada blog/jurnal :) mana nk cr buah goji tu ye? tanakla pakai spectacles lg. nk pakai Contact Lens pun leceh sbb kena betul2 jaga kebersihan :p kalau x, mata pun blh infection. kt Kim Loy ada ke? ke kedai singseh sblh Ban Soon tu?
Ada
iDAN | Posted on 17.4.2009 at 8:40 AM
Kim Loy itu saya dah bagi dia anugerah Dukun; kami panggil dia Dukun Kim Loy dia kena strok & keluarganya tak kasi dia berniaga lagi. Dah tutup kedainya. Memang sy dah tanya kedai Singseh sebelah Ban Soon; memang ada dia jual sepeket sekitar RM8. Rasanya semua kedai Singseh ada dijual. Sy dah amalkan lebih dari tiga bulan nampak okey!; tak adalah badan ini sakit sendi sana sini. Hari tu dah buat ujian darah di PKupm; semua kembali normal, Darah Tingginya; Kolestrolnya; Diabetesnya. Cubalah mana tahu kot serasi; lagi pun ianya murah & bukan bahan kimia; 100% buahan yang dikeringkan. Dalam internet tu mereka nak buat duit buat jualan langsung; kot bahaya bercampur aduk dengan bahan lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan