Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 17 April 2009

Goji Kering (Singgahsana)

Aku telah amalkan memakan buah goji kering yang terjual di mana-mana kedai sensei cina. Alhamdulillah nampaknya kesihatan aku semakin okey!; dari ujian darah di PKupm semuanya kembali normal.

Aku memang tak yakin amat dengan ubatan kimia pemberian dari doktor, takut akan kesannya merebak ke lain. Maka itu aku imbangi; makan kedua-duanya. Jika boleh aku mahu kurangkan makan bahan kimia yang masuk ke dalam badan, hancur segala tulang-temulang nanti. Cita-citaku mahu berpencen lama jika boleh lebih dari sepuluh tahun. Jika arwah Apak boleh sampai ke usia 69 tahun kenapa aku tidak. Maka itu aku pencen awal, setidak-tidaknya aku dapat rasai duit pencen sepatutnya. Ramai sangat staf UPM sejak kebelakang ini meninggal dunia dalam usia 50an, kenapa kita tidak cuba meningkatkan usia sampai 60an.

Dunia ini kecik sangat rupanya bagaimana adik Snm boleh bercerita dengan kakaknya ketemu aku di Bengkel Haji Mela. Tak pasti adiknya yang mana satu. Tetapi jika dia memang ingin berkongsi maklumat apa salahnya. Rajinlah klik jurnal ini & aku memang menunggu respon di internet; jika tidak macam berbual seorang. Nampaknya PengailSejati, Eris, TokPerak, Yasin, Lin, aNNa_KaReNiNa, SheRa,Diny, abushi, Jos yang rajin kasi respon, makin senyap sepi. Harap-harap Wanie, Ana, Syed yang rajin klik jurnal ini mahu bertukar pengalaman. Sehari aku tenguk kaunter jurnal ini yang klik situs ini sekitar 300 orang pelayar, tentunya ramai yang klik kejap amat & tak sempat pun mahu berukar pendapat. Jauh sekali kasi respon. Jika banyak respon tentunya tambah meriah blog ini.

Sesungguhnya seperti sembang aku dengan doktor muda di Klinik Husni; dia banyak memberi maklumat kesihatan. Dia menyuruh aku mengamal diet dengan memakan ikan & sayuran rebusan. Banyak makan ubi berbanding nasi. Darah tinggi memang pantang makan daging. Dia juga mengesyorkan aku puasa hari Isnin & Khamis. Doktor lain sepanjang hayatku tak pernah mengesyorkan ini. Memang alaman aku sejak dulu. Bila kena sakit batu karang aku makin kurang berpuasa. Setahun dua ini langsung tak berpuasa sunat Senin & Khamis. Itulah masalahnya; ingat kalau dah balik kampung dah tua-tua baru nak mula semula amalan ini. Takutnya terlambat... Isk!.

Jika pengamal makan buah goji di cina berusia lebih dari seratus tahun, kenapa kita tidak mencubanya. Ajal maut di tangan Tuhan; tetapi perlu diingat jika kita sering berdoa untuk panjangkan umur; Dia nan Esa bukan mustahil memakbulkan doa kita, banyak yang boleh aku tuliskan pengalaman hidup ini untuk kita kosngsi bersama jika usiaku panjang insyaAllah.

Berbalik kepada buah goji tadi, jika kita membeli yang lebih kasar atau besar buah goji kering ini; rasanya lebih manis & sedap. Ikut cara kita mahu makan; seeloknya makanlah dalam bilangan ganjil, sebab Rasullullah sungguh suka jumlah yang ganjil. Bismillah & selawat amalan biasa kita. Makanlah dalam sehari paling malas sekali nak tidur. Jika rajin makanlah tiga kali. Ikut cara masing-masing ada yang taruh dalam minuman ada yang taruh dalam sayuran atau bubur. Aku selalu makan macam itu sahaja. Dah macam serasi. Sedaplah amat. Amalkan tiap hari; tenguklah perubahannya terutama bagi mereka yang ada masalah mata & sakit lenguh-lengah.

Rasanya dalam jurnal ini ada banyak aku menulis tentang buah goji ini. Klik older & artikel sebelum ini.


Ini rupanya Buah Goji setelah dikeringkan; yang terdapat di kedai Sensei cina. Harganya sekitar RM8 sepeket; tak pasti berapa gram, tapi di Kedai Dukun Kim Loy Seri Serdang (Dah tutup kedai ini) dia jual 100 gram sekitar RM2.

GOJI GUARANA (Singgahsana}

Goji yang berkualiti dari Ningxia China


Tiada ulasan:

Catat Ulasan