Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 2 April 2003

Suami lampias nafsu kepada orang gaji (Delima Merkah)


SOAL

SAYA berusia 38 tahun, berkahwin dengan lelaki pilihan saya. Kami sudah berkahwin selama enam tahun. Selepas mengalami keguguran beberapa kali kami mengambil anak angkat.

Anak itu sudah berusia dua tahun dan kini saya menjalani rawatan untuk mendapatkan anak daripada proses bayi tabung uji.

Masalah saya, pada tahun pertama perkahwinan, saya mengesan suami ada hubungan dengan kekasih lamanya yang juga sudah berkahwin. Kami bertengkar dan suami sanggup berbuat apa saja untuk menebus kesalahannya.

Alhamdulillah, hubungan kami baik semula. Baru-baru ini saya dikejutkan dengan aduan pembantu rumah saya yang mengatakan suami saya cuba menggodanya.

Pembantu saya bekerja dengan saya sejak tiga tahun lalu. Dua tahun pertama menurut pembantu saya, suami pernah cuba memeluk, meraba dan masuk ke bilik tidurnya.

Ketika itu pembantu saya baru selesai mandi dan hanya bertuala.

Selepas kontrak tamat untuk dua tahun, pembantu saya pulang ke tanah airnya untuk bercuti sebelum menyambung kontraknya untuk dua tahun lagi.

Di dalam perjanjian kontrak baru, pembantu rumah minta saya mengizinkan dia bertudung sepanjang masa bekerja. Jika berlaku kekerasan ke atasnya dia berhak membatalkan kontrak itu.

Pembantu saya berharap dengan syarat tambahan itu, suami saya tidak akan bertindak liar ke atasnya. Malangnya, selepas tujuh bulan suami saya sekali lagi mengulangi perbuatannya. Pembantu rumah mengadukan hal ini kepada saya.

Bagi saya, suami saya umpama malaikat. Dia penyayang, sentiasa berikan perhatian kepada kami, tidak pernah meninggalkan solat dan sering berpuasa sunat.

Apabila ditanya mengenai salah lakunya ke atas pembantu rumah kami, suami tidak menafikannya.

Katanya, dia sendiri tidak tahu mengapa dia sanggup berbuat demikian. Saya cukup tidak faham dengan sikapnya. Suami saya menghidap diabetes. Jadi, dia tidak sehebat dulu lagi apabila kami bersama. Saya tidak pernah mempertikaikan soal itu.

Jika boleh saya tidak mahu perkara ini sampai ke pengetahuan ahli keluarga lain kerana ia akan mengaibkan saya dan suami, tetapi saya tidak boleh lagi berdiam diri. Saya tidak boleh menipu diri saya untuk berbaik dengan suami.

Saya sering memikirkan bagaimana dia melakukan perbuatan itu dan berlakon seperti tidak ada apa-apa terjadi. Mohon nasihat daripada Dang Setia, apa patut saya lakukan?

HERA

JAWAB

Rasanya, tidak salah untuk Dang Setia merumuskan sikap suami puan termasuk dalam kategori lelaki yang mudah buat salah, mudah minta maaf dan mudah pula mengulangi semula kesalahan yang dilakukan.

Memang pening apabila berdepan dengan manusia jenis ini. Kalau setakat kawan biasa, memang mudah untuk kita tinggalkan atau putuskan hubungan tetapi apabila suami sendiri berperangai begitu, memang mana-mana isteri pun akan geram, kecewa dan serba salah.

Apapun, Dang Setia berharap puan tidak mudah putus asa kerana ada beberapa pendekatan yang boleh puan cuba termasuk memberi peluang kepada suami untuk memperbaiki dirinya, sebelum memikirkan kemungkinan berpisah dengannya.

Pertama, pada masa ini Dang Setia melihat satu masalah utama suami puan ialah sukar mengawal nafsu seksualnya. Biarpun dia mungkin sudah berusaha mengatasi masalah itu dengan tidak meninggalkan solat dan berpuasa sunat (sebagaimana yang puan nyatakan), nampaknya naluri seksualnya amat sukar dikawal.

Pada masa yang sama, pembantu rumah puan dilihatnya sebagai satu godaan yang sukar untuk dia elakkan. Biarpun suami puan pernah berjanji untuk tidak mengulangi kelakuan tidak senonohnya ke atas pembantu rumah itu, nampaknya dia gagal mengotakan janji itu.

Maksudnya, dia sekali lagi tewas kepada nafsunya. Jadi, kita kena melihat kenapa perkara ini berlaku? Adakah ia semata-mata salah suami puan? Bagaimana pula dengan peranan puan, maksudnya adakah sebarang usaha yang puan lakukan untuk membantu suami puan membendung nafsunya?

Jelas di sini, pembantu rumah puan itu menghadirkan godaan seksual yang kuat kepada suami puan. Dang Setia tidak tahu berapa umurnya dan bagaimana rupa parasnya, namun yang pasti suami puan amat bernafsu terhadapnya.

Justeru, Dang Setia berpendapat tindakan puan mengekalkan pembantu rumah itu di dalam rumah puan, menyukarkan suami puan untuk mengekang nafsunya, sebaliknya memberi laluan untuk dia melakukan kemungkaran.

Oleh itu, Dang Setia berpendapat puan tidak boleh lagi mengekalkan khidmat pembantu rumah puan. Memang dia tidak bersalah, tapi jika puan sayangkan suami dan mahu menyelamatkan rumah tangga puan, puan perlu menutup ruang untuk suami melampiaskan nafsunya di jalan salah, dan caranya ialah dengan mengeluarkan pembantu rumah sedia ada dari rumah puan.

Jika puan terfikir untuk mencari pembantu rumah lain, sebaik-baiknya carilah pembantu rumah yang sudah berumur 50 tahun ke atas dan penampilan fizikal kurang menarik supaya suami puan tidak bernafsu kepadanya.

Selain itu, timbul persoalan di benak Dang Setia mengenai prestasi seksual suami puan. Puan mengatakan dia kurang bertenaga akibat penyakit diabetis, namun salah lakunya memberi gambaran yang sebaliknya?

Jadi, Dang Setia berpendapat ada kemungkinan puan salah tanggapan terhadap suami puan mengenai kemampuan seksualnya atau tanggapan puan itu menyebabkan tidak memberi layanan kepada suami puan sebagaimana yang diinginkannya.

Untuk mencari kepastian mengenai perkara ini, cara terbaik ialah puan dan suami perlu berbincang mengenainya secara berterus terang. Soal seks amat penting dalam perhubungan suami isteri.

Tiada apa yang perlu dimalukan untuk membincangkannya untuk tujuan kebaikan dan mengeratkan lagi hubungan. Malah, lebih baik lagi jika puan dan suami menggunakan khidmat profesional.

Ini kerana, mungkin ada kaedah tertentu yang boleh disarankan kepada pesakit diabetis dan pasangan untuk meningkatkan kemampuan seksual atau memberi kepuasan kepada kedua-dua belah pihak.

Rumusannya di sini, berilah satu atau dua peluang lagi kepada suami puan untuk mengubah sikapnya. Puan juga berhak menetapkan satu tempoh masa tertentu atau memberi kata dua kepada suami puan supaya dia tidak mengulangi perangai buruknya.

Jika selepas tempoh itu atau selepas kata dua diberi tetapi suami puan masih lagi mengulangi kesalahan serupa, jelaslah dia seorang suami jenis hidung belang. Maka, tidak salah untuk puan mula memikirkan kemungkinan tidak lagi hidup bersamanya.

DangSetia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan