Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 24 April 2009

iMEJ amat lembab diakses (Delima Merkah)
Telah lebih dari sedekad aku menggunakan Photobucket.com untuk memuatturunkan semua imej dalam jurnal ini. Nampak sejak kebelakangan ini imej di server Photobucket.com teramatlah lembab untuk diakses. Tak tahulah di luar negara.

Aku telah pun melanggan Streamyx lebih dari tiga tahun, buat masa ini untuk mendapatkan khidmat paling murah ialah pakej Combo. Tetapi kelajuannya lebih perlahan berbanding pakej RM44 & RM66. Jika inginkan lebih kelayuan terpaksalah menambah kos sewaan bulanan.

Sungguh beruntung mereka yang dapat talian internet percuma di ofis & mana-mana persekitaran yang pengguna membenarkan mengakses akaunnya secara percuma. Selalunya mereka yang berjirankan pengguna yang menggunakan router tanpa wayar akan mendapat khidmat percuma ini. Itu pun kalau jirannya membuat konfigurasi secara automatik.

Semalam aku ke ofis Salleh untuk mengambil surat rasmi yang masih diposkan ke alamat ofis lamaku. Nampaknya aku masih kena ke Lembaga Hasil, ingatkan surat rasmi perlepasan cukai telah pun diluluskan. Huh! kerja sebagai buruh bawahan pun terlalu banyak protokol untuk mendapat ganjaran pencen. Bertindih-tindih perkara yang mesti diselesaikan. Aku teringat Pak Wahid yang kena denda semata-mata tidak menghantar borang tafsirannya saban tahun. Denda satu hal, cukainya pula mesti tak boleh lari. Sementelah itu bagi mereka yang sedang bertugas jangan abaikan borang cukai pendapatan ini. Terutama borang EC jangan ditabur merata.

Sebut denda atau sama; Teringat akan saman-saman parkir motorsikal Afiz dari Majlis Bandaran Shah Alam; bukan satu dua; silap letak kapcai di kota kini pun kena denda sampai RM100 bagi satu kesalahan. Terlalulah mahalnya, sedangkan parkir motorsikal banyak manalah ada tersedia di pusat bandar; jika kita ke MyDin Kajang sebagai contoh, adalah selorong dua yang disediakan agak terpencil; nak letak di petak sebenar pun takut kena curi. Sedangkan jika kita perhatikan trend orang kini semakin mahu berjimat & semakin ramai yang memakai motorsikal untuk berulang alik ke tempat kerja atau membeli belah di bandar. Ada baiknya seperti di Mines Seri Kembangan ada tersedia parkir motorsikal berbayar. Ianya lebih selesa & lebih selamat dari masalah kecurian.

Parkir: Ini satu bidang kerjaya jika diagihkan untuk rakyat marhaen menguruskannya. Janganlah jadi macam di KL ada parkir untuk orang awam sahaja pasti satu bangsa itu sahaja yang memonopolinya. Perkara ini patut dibetulkan. Jika di mana-mana bandar besar, pusat membelah belah besar ada parkir berbayar untuk motorsikal rasanya masalah kecurian akan berkurangan. Janganlah pula melampau pekan kecil, atau TESCO yang terpenci; pun mahu dikenakan bayaran. Bayangkan jika nak ke pasar beli sayur & ikan yang mengambil masa tak sejam pun pun terpaksa bayar parkir motorsikal; tentunya akan menyakitkan hati atau mendera rakyat marhaen.

Itu yang berlaku di Taman Seri Serdang, rata-rata ramai pelajar yang berkunjung ke sana, urusan mereka pun bukanlah lama sangat; sekadar singgah makan sekejap, bukan ada pawagam untuk menonton atau kompleks besar untuk melepak; parkir kereta tetap dikenakan. Bagaimanalah masalah mereka yang menyewa di tingkat atas rumah kedai tu iyer!. Berbanding bandar Seri Kembangan yang bebas dari bayaran parkir; Semua tahu kaum apa yang majoriti di Seri Kemabangan itu. Memang ini perlu dibetulkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan