Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 13 April 2009

Komputer Kena Boom (Singgahsana)


Sekitar sepuluh tahun lalu aku rajin bercitcat di MIRC. UPM semasa itu tidak pernah melarang pelayar internet untuk menggunakan MIRC. Sekarang tak boleh lagi. Sebenarnya MIRC banyak baiknya & banyak juga buruknya. Biasalah internet memng ada baik ada buruknya. Sebagai contoh jika kita mahu muatturun data dengan MIRC ianya begitu pantas & tanpa limit. Konsep penggunaan ianya juga macam YM, cumanya lebih ringkas & jika mahu mencari rakan di interet lebih mudah & tanpa hadnya. Jika dulu untuk bertukar nick juga boleh secara spontan, tak payah nak daftar akaun atau perbagai pra syarat.

Maka itu dengan MIRC yang terlampau fleksibel juga kerap disalah gunakan oleh mereka yang kaki godam. Dulu aku ada simpan segala, nak boom komputer orang, nak hack, nak masukan virus, semua boleh. Di samping juga aku ada perisian yang dapat melindungi komputer aku dari kena goda, kena boom, atau perbagai lagi dajal penggodam di internet ini. MIRC memang memudahkan kita jadi penggodam.

Sekarang semua itu telah aku buang & lupakan. Kerja dajal begitu rasanya amat tidak bermoral.

Sekonyong-konyong minggu lalu komputerku kena boom dari penggodam di alam maya ini. Melalui situs Wikimapia; tak sangka pula ada lagi mereka yang buat kerja dajal ini. Penggodam ini sebenarnya adalah mereka yang suka mencuba perkara baru tetapi menyusahkan orang lain. Ibarat orang yang suka menyusahkan & tak arif dengan kerja berfaedah dalam hidupnya. Terkadang sengaja nak tunjuk handal tetapi telah silap menggunakan ICT berdosa & berhutang waktu dengan orang lain.

Boom tersebut memang boleh membuatkan windows kita rosak terus, selalunya kita terpaksa scan dengan anti birus yang handal sebagai penyelesaian ringkas. Buat masa ini aku cadangkan guna BDC, kerana ianya amat mudah membunuh birus Trojan yang selalunya dikirim melalui Boom, ruang citcat sepert YM atau MIRC. Unit IT tempat aku berkerja ada BDC tetapi Cik Ima kata ianya berlesen & tidak boleh diberikan atau diedarkan percuma. Sebelum aku ke Unit IT aku telah lama menggunakan BDC yang diberikan oleh Razel KKK, dia dapat daripada rakan Master pelajarnya dari Endon. BDCnya sama saja degan Unit IT, cumanya Unit IT menggunakan windows BartPE sebagai bootdisknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan