Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 18 September 2014

Pelik tapi Benar

Bukan saja di Jepun di Krabi pun ada juga tempat memuja zakar.

Thailand has always been a predominately Buddhist country with a significant Muslim minority in the south and a sprinkling of Hindus, Christians and other religions throughout. But all these labels belie a deeply rooted, devout animism in its indigenous population.

As in many places in the world, the official religions of the last two millennia are thin veneers masking tens of thousands of years of humanity’s belief in the living spirit of all things animate (birds, fish, reptiles, mammals, insects) as well as inanimate (plants, rocks, rivers, seas, mountains and the very land we stand on). Animism is alive and well today, and in Krabi there is a very real story behind those strange, colourful penis-like objects that decorate a local beach cave.

“This has nothing to do with Thai people’s religion”, the sign stated with authority. Of course, nothing could be further from the truth. This was the most sacred site on the entire Krabi coast, and it had everything to do with local beliefs. There are many variations of the legend of Phra Nang. Some say she was a real woman, the wife of a Sea Gypsy fisherman who went out to sea one day from the shelter of their cave home and never returned. This story tells of the woman living out her years on this site, forever looking out to sea in hope of seeing her husband.

 st as the ancient Greeks went to the oracle at Delphi. Even when she was no longer there in physical form, people could still sense her presence. If a person entered her cave with a good heart, it is said, food would drop down from the cave roof to feed them. If they entered with a bad heart, a great wind would usher from the cave and blow them tumbling to the other end of the beach.

Other legends refer to Phra Nang as the ghost of an Indian princess who lost her life in a shipwreck offshore. Her spirit is believed to have taken residence in the small cave grotto fronting the southern end of Phra Nang Beach. Over time the site became associated with fertility, virility and good luck. The cave was seen as a symbolic vagina and large wooden carved penises known as lingams were placed here as offerings to the female deity that resided there. It is said that you could carve one of these lingams anywhere on the coast of Krabi, release it on the high tide, and within a few tidal changes it would find its way to the cave.

Phra Nang has held her power over the Phra Nang peninsula for as long as anyone can remember. The beach that fronts her cave and shrine was always exclusively her own, and for countless centuries it was considered too sacred is to build on. Today it is described by travel magazines as the second most beautiful beach in the world, and everything has changed. Bungalows were built and later torn down to make way for a world-class resort. Budget tourists started using the cave for massage, for sex, to toke up and have wild booze parties. How was any of this possible, the locals wondered; had Phra Nang lost her powers?

A sudden change in land ownership attracted the Dusit Rayavadee, a new member of Thailand’s premier resort chain, the Dusit Group. The Phra Nang pensinsula was about to jump overnight from the budget backpack 150 baht a night crowd to a high-end market able and willing to pay more than 20,000 baht a night. No one was thinking of the old superstitions around the site in the heady rush to develop.

On the night before the grand opening, some of the construction site labourers decided to have a little Mekhong whisky party in the Phra Nang Cave to celebrate the project’s completion. They were Isaan workers from the remote reaches of northeast Thailand, so the Phra Nang deity was no concern of theirs. During the course of the party, a small cooking fire they’d made got out of control and burned up all the elaborately carved lingams at the shrine site.

That same night, a local woman became possessed by a spirit on the other side of the pensinsula. She began babbling in tongues. Uncle Chai, the owner of the land my bungalow was built on, was awakened during the night and taken by longtail boat across Ao Nam Mao Bay to exorcize the spirit.

“What happened last night?” I asked, when I saw the old man return at dawn, completely drained.

“The Phra Nang spirit take over a woman’s body,” came the reply. “She angry because someone destroy her shrine in the cave. She say the people who do this have the big house, but soon everything come down.”

Chai’s story didn’t mean much to me at the time, but word of Phra Nang’s sudden manifestation spread like wildfire to every local person living along the beach. Was she back? Did she still hold power?

At 10.30am, as the grand opening of the Dusit Rayavadee was getting underway on Phra Nang Beach, a strange and unprecedented event was taking place in Bangkok, 800 kilometres north of Phra Nang’s cave. Nearly 100 demonstrators had gathered in front of the Dusit Thani Hotel, and national television stations were there to record a protest against the Dusit Rayavadee for “trespassing on Krabi’s national park”. On Phra Nang Beach, meanwhile, the first guests were arriving by hydrofoil jet ferry from Phuket. A red carpet was rolled down the beach to the waterline, and champagne corks popped as white-gloved staff of the Dusit Rayavadee formally helped their first guest disembark.

I was not among the spectators taking in the gala that day, but was lying in a hammock on the beach just across Ao Nam Mao Bay at my bungalow, “Dawn of Happiness Beach Resort”. Suddenly I heard a huge explosion. I looked across to the peninsula to what appeared to be a volcanic eruption. Flames were soaring into the sky above the coconut palms, and several trees were on fire. The Dusit Rayavadee’s generator had blown up, and there was no backup system to power the air-conditioners. All of the grand opening guests had to be escorted back to the hydrofoil and returned to Phuket. There could not have been a less auspicious scenario for the Rayavadee, nor a greater affirmation of local folklore than this.

“Phra Nang has the power!” was all I heard that day from every local I spoke to. “Phra Nang has the power!”

The Dusit chain did everything possible to shore up its image and to impress upon locals that this was merely a badly timed glitch rather than a curse. A good number of staff, carefully selected from the local community and trained, were already quitting their jobs rather than face further wrath from Phra Nang’s angry spirit. The hotel itself had a new generator in place within days and, to appease local fears more than Phra Nang’s spirit, they ordered a large cement spirit house to be ceremoniously placed in the cave with the sacrificial offering of a goat.

That same night, a Thai woman who worked at one of the bungalows on the peninsula was possessed by a spirit and, once again, Uncle Chai was awakened from his sleep and called to exorcize it. I and all my staff were waiting when the old man returned by boat at first light to ask him what had happened this time.

“Phra Nang still angry,” he said with an amused smile. “She not want the spirit house. She want the lingams.”

Word of the possession by the spirit and her message had already reached top management at the Rayavadee, and even more employees wanted to leave. No one may ever know for sure if the hotel was beginning to believe in the legend of Phra Nang, or if they were merely acting to ease the fears of their staff, but that day was not a normal one in the affairs of southern Thailand’s premier resort. The staff of the largest hotel chain in the Kingdom could be found that day sitting in a cave carving giant wooden phalluses – Phra Nang’s beloved lingams.

Phra Nang does have the power.



http://www.youtube.com/watch?v=wvtSgDAYjnI

http://www.youtube.com/watch?v=9P87o8Ah2bc

http://www.youtube.com/watch?v=6FTTKNNwlv4

Selasa, 9 September 2014

Ketam Nipah

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Resepi Sup Ketam Nipah: Penawar Demam Denggi
Terima kasih untuk adik Ida yang bersusah payah datang dari Perak sepanjang Ida dan suami demam denggi. Faham-faham la bila suami dekat wad, diri sendiri pulak badan pun lesu, risau pasal anak lagi. Nasib baik bukan kedua-duanya masuk wad. Tapi sekarang Alhamdulillah, dengan izin Allah semuanya dah ok dan sihat walafiat. Sepanjang Ida demam adik Ida ni la yang tolong masakkan sup ketam ni. 

Sebelum ni tertanya jugak kenapa sup ketam?? Dari sumber pembacaan Ida, kajian ringkas mendapati, ketam mengandungi sejenis protien tinggi yang dapat membantu pembinaan semula platelet darah yang hilang akibat virus denggi. Ini kerana pesakit demam denggi akan mengalami sindrom penurunan platelet yang ketara dalam tempoh beberapa hari selepas dijangkiti virus tersebut dan dalam kes denggi berdarah, platelet mungkin akan jatuh ke tahap paling minima, yang akhirnya membawa maut kepada pesakit.

Pengambilan sup ketam akan menyebabkan platelet pesakit naik mendadak dan sekali gus menyembuhkan mereka dengan kadar yang sangat cepat. Keberkesanan rawatan menggunakan ketam sebagai terapi oral (dimasak sebagai sup semata-mata) amat menakjubkan kerana pesakit demam denggi yang meminum dan memakan (isi dan kuahnya) satu mangkuk besar sup ketam (500ml hingga 1 liter) akan mengalami peningkatan kadar platelet yang mendadak dalam masa relatif singkat, iaitu cuma antara 5 hingga 8 jam sahaja dan pesakit akan pulih 99.9 % dalam tempoh tersebut.

Ketam yang terbaik untuk tujuan ini adalah ketam nipah yang cengkerangnya berwarna kehitaman dan oren di bahagian bawah perutnya. Walau bagaimanapun, lain-lain jenis ketam yang boleh dimakan juga berkhasiat untuk tujuan ini.

Malah proses pemulihannya amat pantas berbanding rawatan semasa yang diterima oleh pesakit di hospital kerana pesakit pasca demam tidak perlu lagi memakan multivite atau pun magnesium pill untuk recovery tenaga dan staminanya, juga tidak perlu mengambil masa 2-3 minggu untuk kembali bertenaga seperti sedia kala.

Paling menarik apabila pesakit yang mengalami simptoms awal denggi tidak perlu untuk ke hospital sekiranya mereka mengambil sup ketam sebaik sahaja menyedari tanda-tanda diserang denggi.
Hmmm...Menarik bukan. Sebenarnya Ida sendiri pun baru tahu apa ada rakan-rakan yang memberi petua makan sup ketam ni bila demam denggi hari tu.

Jom tengok resepi ringkas membuat sup ketam ni.

Bahan-bahan:
Ketam nipah (dibersihkan)
1/2 inci halia (dikisar/diketuk)
2 ulas bawang putih (dikisar)
2 ulas bawang merah (dikisar)
1/2 bawang besar (dihiris)
Sedikit lada putih (dikisar-tak letak pun tak mengapa)
Sedikit daun sup dan daun bawang (dihiris)
Sedikit bawang goreng
Sedikit minyak untuk menumis
Air secukupnya untuk kuah
Garam dan serbuk perasa secukupnya

Cara-cara:
Panaskan sedikit minyak dalam periuk. Tumiskan semua bahan kisar sehingga garing.
Kemudian masukkan air biarkan memdidih seketika.
Masukkan pula ketam yang sudah dibersihkan.
Kemudian tambahkan air lagi sehingga ketam-ketam tu tenggelam. (kuah boleh diperlebihkan untuk dihirup).
Kemudian masukkan garam dan sedikit serbuk perasa dan biarkan mendidih dan biarkan kulit ketam bertukar warna menjadi kemerahan sehingga masak menyeluruh. Bila dah masak boleh la padamkan api.
Semasa dihidang, taburkan dengan hirisan daun bawang dan bawang goreng.

  • Nota Idanradzi tips makan: sepit tu kena diketuk dengan penukul atau anak lesung batu.... jangan gigit kopak gigi nanti... sedap amat isi penyepit ini... cubalah makan... pastikan dilapik dengan tisu ketika ketuk sebab akan akan berjujuran air sedap dalam sepit ini....

iDAN Remaja


016 909 4343 di telefon dugong tiada kredit sms masih masuk... 019 464 4343 Wsapp sy di tab hanya guna tika ada talian internet... 013 303 4343 boleh dail boleh sms masih ada kredit.
talian rumah tak pernah berubah sejak lebih 20 tahun lalu 03 8737 1884...
kenapa awak senyap SEPI...
gambar hiasan... ketika sy sekolah menengah

Petua tak mesti okey

Sebenar tak semua petua atau amalan dari khazanah orang tua-tua kita itu serasi dengan kita. Cuma kita boleh mencuba. Ianya dapat memulih atau tidak bergantung kepada individu. Samalah ubatan kimia sering berlaku alahan ubat. Pernah terjadi kepada waris sy sendiri doktor pun tak pasti pesakitnya ada alahan ubat. Lagi dirawat lagi habis terbakar kulit waris sy itu. Tujuan brubat di hospital mahukan segera pulih tetap sebalik & ajalnya di situ. Kita cuma betikhtiar ketentuan cuma nan Esa jua.

2. Pengalaman sy menjadi pesakit kronik sejak usia 48 lagi sy telan 7 jenis ubat dari doktor pakar belum ubatan tradisional juga herba. Ada ketika sy tumbang juga. Ada ketika gula dalam badan terusan 15 mmol/L ke atas bacaan tika puasa malam. Rasa badan dah melayang. 20 mmol/L ke atas memang boleh strok. Dalam tempoh seminggu dua atas izin Dia nan penyayang sy dapat turunkan ke paras normal. ada banyak langkah kena dibuat.pemakanan senaman juga minda amat penting dijaga tika kritikal ini. Ubat ubatan kimia sekadar mengekang sahaja. Menyembuh tidak. Sebab rakan sy yang sama kena sakit dengan sy setia makan ubat doktor pergi jua dalam usia muda dari sy. Ini namanya ajal bukan hak kita menentukan.

3. Salah satu sebab sy perasan gula dalam badan tak akan turun ialah STRES . Stres kena dielakkan bagi pesakit kronik. Aktiviti riadah seperti bersukan, memancing, menulis panjang-panjang untuk melepaskan perasaan, berseloka macam Tok Wan. Berbual. Semua tu membantu. Di samping ibadah berdoa berserah. Restu rakan ianya juga amat penting.

Kena ingat kita kan umat Nabi Muhammad SAW. Dah tercatat usia kita sekitar 60an sahaja jika dapat cecah 70an dah kira bonus. CONGAKlah betapa lama lagi sisa usia kita.

4. Kesempatan yang sedikit ini kita kembangkan ukhuwah kita. kembangkan ukhuwah insya-Allah akan murah rezeki kita. nak cari jati diri.. selalu rapat dengan orang susah bantu mereka. ziarah rakan yang uzur atau sms wsapp telefon mereka yang sudah & kesepian. Tuhan menjanjikan taman di syurga tiap kali kita simpati dengan mereka yang kena musibah. Kita rakan RK mungkin jauh payah nak jumpa. tapi waris dan rakan sekeliling kita ramai yang susah. jika kita berlonggok dengan mereka yang sentiasa senang, mewah, pun gumbira.  Sahaja sering kita lupa rumput yang kita pijak. Langit juga bintang di langit amat berat kita junjung. Pastikah kita tak rasa sedih bila tenguk neng atau bangla sesama Islam seliling kita sebab mereka PATI. Sedangkan nenek moyang kita dulu juga sama berhijrah sana sini. PATI ini banyak bantu kita dalam membangunkan kita . sedih amat kita asyik fokuskan perangai aib segelintir mereka sahaja. anak-anak kita insan hebat tak layak kerja kontrak.

Apa perasaan kita bila semalam neng yang kita kenal mengadu tas tangannya diragut oleh penagih dadah dari kalangan anak bangsa kita yang hebat tadi. Kita tak sedih bangla yang buatkan kita rel MRT mati terhimpit konkrit. Apa aku kisah jiran bangla sebelah kita terpaksa pindah sebab sewa mahal amat rakannya tak lagi mampu cari makan di negara kita.

5. Pernahkah sepupu sebelah isteri kita mengadu menangis suaminya kahwin lari dengan endon. Hahaha kita pun ada angan cam tu. Dia terpaksa tinggal di rumah yang hanya boleh digelar pondok tereh di sana sini. Terpaksa kerja menjadi pembantu rumah untuk tampung rezeki. Anak teruna perlu disuap nasi; lumpuh kemalangan. Dia tak dapat bantuan kerajaan hanya semata-mata ada kuali melekat di bumbung pondok uzurnya. Sedangkan astro tu anak perempuannya yang kerja kilang sewakan. Ada tak kena dalam agihan bantuan kerajaan ini.

6. Masalah masyarakat kita makin rumit jika kita tak betulkan. Boleh hidup di kota ini jika kuat bekerja. Staf kerajaan memang makin terbela. Tapi bila kita lihat kehidupan bangsa kita yang kerja sendiri. Tak banyak modal asal, memang perit. Sewa tapak niaga amat mahal. Saingan perniagaan amat mencabar. Yang ambil untung semuanya kaum cina. Sebab mereka dah pegang ekonomi. Siapa nak tolong anak bangsa kita jika tidak kita mendekati mereka. Anak bangsa tu zuriat yang kita tinggalkan nanyilah. Anak kita sendiri pun masih tak nampak hala tuju.

7. Isunya tadi sebermula kita ni dah makin tua. Pendek kata: pinjam kata arwah apak Chef CD masa di 10 jalan watson dulu.pendek kata. siapa nak tolong kita. Siapa nak tolong keluarga yang bakal kita tinggalkan. Jika kita pun persekitaran kita tak dapat dikawal  sebaiknya. Nasib hidup kita samalah jadi bagai rakan RK kita. Cer menungkan.jika memang kita orang berjaya bersyukurlah. Iringkan doa ada rakan kita amat naif dari kita. Ada yang pergi dengan 1001 cubaan ngeri. Apakah kita sekadar katakan ini takdir & suratan. Tak mahulah macam tu kan!!!.



- dari catatan kumpulan wsapp sy... desah sang pusara (dsp)

Cara Atasi masalah aircond, bateri dan enjin

_______________________________
Masalah Aircond Tak Sejuk
_______________________________
Apa yang perlu dibuat.. First...Hidupkan temperature max dingin dan max blower. Periksa kipas pendingin condenser harus berputar, kemudian periksa sign glass kondisi tidak boleh terdapat buih udara didalamnya.kalau berbuih-buih itu tandanya gas dah nak habis... atau terdapat kebocoran gas berlaku pada pipe..

Periksa suhu hembusan angin dengan tangan.ada rasa tak wap aircond kat tapak tangan..
  • Kompressor perlu diselenggara setiap masa dan pastikan minyak pelincir dimasukkan ke dalam kompressor selepas topup gas.kalau Kompressor korang dah rosak, ada licking perlu diganti. Selalunya piping aircond ni sangat -sangat sensitif .. bocor sikit aje pon dah .... tak sedap..
  • Berlaku kebocoran pada penapis gas aircond (tabung berwarna perak)
  • Kapasitor korang pada cooling coil tidak berfungsi dan menyebabkan kereta korang cuma sejuk sewaktu bergerak sahaja, bila berhenti..kereta mula menjadi panas. Cuma tukar kapasitor pada cooling coil sahaja.
  • Radiator aircond bocor. Kebocoran boleh dilihat sekiranya terdapat tompok minyak pada radiator kereta korang.
_______________________________
Kereta Sekejap Hidup dan Sekejap Mati
_______________________________
a) Masalah distributor
  • Korang kena check distributor pada enjin, kadang-kadang api (elektrik) ada masuk dalam distributer tapi tak hidup gak sebab motor dalam distributeo tak dapat hasilkan elektrik ke plug.. Kalau korang nak tukar, korang kena beli satu set distributor sebijik .. Boleh cari di kedai potong atau recond di kedai sparepart kereta.
b) Masalah pam dalam tangki minyak

kemungkinan bocor pam, minyak tidak dapat di pam ke dalam enjin dan menyebabkan kereta sukar untuk dihidupkan.. kadang tu fuel filter dah lama tak tukar tu kemungkinan jugak tersumbat..yang ni pun kena tukar gak..
c) Masalah Suis Ignition
  • Suis ignition starter boleh jadi jugak. Masalah berlaku sekiranya litar terbakar atau litar terkena air atau memang dah nak rosak. So kena diganti juga..
d) Masalah Wiring Alarm Kereta
  • Kadangkala wiring yang lama juga boleh menyebabkan kereta kita tersengguk-sengguk di atas jalan dan mati. So di sini korang kena bawak kereta ke bengkel, minta dibuang segala wiring lama yang masih terpasang tetapi tidak digunakan kerana pada wiring alarm yang lama, terdapat transistor yang berfungsi memutuskan bekalan elektrik. So korang kena buang semua yang tidak digunakan ye.
e) Masalah Computer Box
  • Ni masalah berat, seberat harga komputer box tersebut. Boleh pokai poket korang..nak kena mintak tolong pomen check sama ada komputer box korang masih berfungsi dengan baik. So sama ada korang nak buat wiring balik atau tukar sebijik- sebijik. Aku sarankan korang tukar sebiji-sebiji lagi puas hati. Kalau korang nak hanta repair pun..harga lebih kurang sama mahalnya.
f) Tuning Balik Enjin Kereta
  • Kalau kereta korang sekejap hidup, sekejap tak. asyik mati tengah jalan aje..maybe korang kena hantar tuning balik enjin menggunakan perisian komputer. Ni bagi mereka yang pakai kereta berkomputer macam honda la.Hantar ke kedai servis yang boleh buat tuning, bukan semua kedai boleh buat.
_______________________________
Masalah Bateri Kereta Selalu Kong..
_______________________________
Penjagaan Bateri Sel Basah
perlukan penjagaan yang rapi kerana menggunakan airbateri.Biasanya ketahan bergantung kepada kekerapan penggunaan kenderaan.Untuk memastikan bateri jenis ini dalam keadaan yang baik, seeloknya seminggu sekali cheking balik air bateri (Kalau selalu pakai kereta pada waktu malam)
Periksa level air bateri anda.Kalau jarang-jarang pakai cubalah periksa 2 atau 3 minggu sekali. isi air bateri jangan lebih dan kurang dari tanda aras max dan min... jangan isi air bateri penuh ... nanti karang beteri tu akan kebung dan meletup pecah pulak karang..
Sel kering, tidak memerlukan penjagaan kerana tidak ada tempat untuk mengisi air bateri. Kalau indicator tuh warna hijau maksudnya bateri masih lagi bagus...jika warna hitam di tengah-tengah...dan putih di bahagian tepi indicator tuh maksud dia charging...so kene charge la.... merah or putih sahaja...bateri sudah kong ..tu kena ganti baru..
  • Recheck balik dah berapa lama korang pakai bateri tu. Jangka hayat bateri maksimum 2 tahun.
  • Check air bateri, kadang-kadang air bateri korang dah kurang (bagi yang pakai bateri basah)
  • Tengok samada bateri yang korang guna tu, sesuai tak dengan kereta korang. Contohnya model 60/70 untuk kereta 1.6 dan model 40 untuk kereta seperti kancil atau MyVi dan plat plumbum yang digunakan di dalam bateri tu. Jika banyak plat, lebih kuat bateri untuk menghasilkan cas dan lebih tahan.
  • Sekiranya masalah terjadi pada bateri baru, itu disebabkan bateri tersebut memang bermasalah tidak boleh menyimpan cas. So korang kena tukar lain kat kedai yang korang beli bateri tersebut.
  • Terdapat serbuk putih yang menyelaputi plat +ve dan -ve menyebabkan kereta korang tak boleh mengecas
Masalah Alternator
· Kalau bateri cepat kong. Lepas hantar cas kat kedai, dalam masa 3 hari terus kong balik. kalau korang tukar bateri baru pun stil sama. mesti altenetor rosak tak boleh cas bateri..Korang kena tukar baru atau recond. Kalau cari kat kedai potong pon boleh.
Suis
  • Korang kena pastikan setiap suis lampu kereta korang di padam. Kadang-kadang jenis yang lampu dah terbakar, kita tak dapat detect kan? so bila korang tak sedar yang korang tak tutup suis, secara tak disedari kereta korang akan makan bateri dengan cepat .
Aksesori
· Penggunaan seperti power amp yang watt besar, woofer, amp berchanel-chanel, pasang sistem audio, tv lagi, alarm kereta yang canggih manggih merupakan antara penyebab bateri korang cepat kong. Disarankan supaya korang pakai bateri yang besar atau groundkan wayar pada body kereta untuk balancekan jumlah tenaga yang digunakan. Korang pergi hantar kedai aksesori kereta, dorang tau la nak buat macam mana.
Peningnya bila kereta banyak rosak..

Masalah itu tak kan hilang selagi kita tak bijak untuk menanganinya..jadi terpulang ..Yang pastinya kena buat satu- satu dulu..

10 sebab enjin tak boleh hidup!








Dengan rasa tenang anda buka pintu kereta, masukkan kunci dalam kereta dan kemudian nak hidupkan enjin. Tapi enjin tak hidup-hidup jugak! Anda pun mula la panik lagi-lagi yang baru lagi pakai kereta tu. Jadi kenapa agaknye tak boleh start tu? Mari lihat antara sebab-sebab utama enjin tak boleh dihidupkan.

1. BATERI

Sebab utama adalah bateri. Memang biasanya bateri la punca tak boleh hidup. Samada bateri lemah atau dah habis terus. Bateri ade 2 jenis, Free maintenance dan bateri dengan air. Yang guna air ni kene la selalu periksa, biasa kalau servis setiap 5000km tu periksa airnya cukup ke tak. Bagi bateri yang dah berusia 2-3 tahun keatas kerap la sikit periksa airnya, biasanya jangka hayat bateri pun beberapa tahun je. Bagi yang free maintenance pulak periksa indicator kat atas bateri tu. Kalau ok warna dia hijau, kalau ade cincin hitam tu dah mula lemah, kalau hitam dah sampai masa nak tukar baru.

pic: probebatteries.co.za

Jadi apa yang membuatkan bateri ni habis? Kadang-kadang lupa tutup lampu kereta, ataupun bateri tu jangka hayatnya dah tak lama, ataupun alternator yang sepatutnya mengecas bateri tu rosak.

Bateri yang dah padam habis sampai alarm tak menyala, ataupun panel meter tu lansung dah tak menyala tu dah tak boleh nak jump start dengan bateri lain. Ala... yang sambung wayar bateri lain ke bateri kereta yang tak boleh start tu panggil jump start la. Jadi penyelesaiannya? kene la bukak bateri kedua-dua kereta tu dan kemudian pasangkan bateri yang masih baik tu pada kereta yang dah habis bateri, hidupkan enjin dan kemudian tanpa memadamkan enjin tu tukar balik bateri ke kereta asal. Jangan risau. Enjin takkan mati kalau bateri dicabut. kalau enjin mati tu maknanya alternator rosak la tu! jadi lupekan la bateri tu dan pergi tukar alternator baru.

Untuk kereta manual? takyah tukar bateri. masuk gear 2, tekan clutch dan mintak la sape2 tolak, agak2 dah berjalan sikit tu lepas clutch dan enjin akan hidup. Jangan lupa pusingkan kunci ke ON dulu sebelum buat, kang sia-sia je.

Nak jump start pulak hati-hati. Kalau dah rasa bateri tu kong sangat, wayar positif tu memang kene letak pada kedua-dua terminal positif. wayar negatif pulak satu pada terminal negatif kereta dengan bateri yang elok tu satu lagi pada rangka kereta dengan bateri yang bermasalah tu. Biasa orang letak pada terminal je kan? Bahaya.. takut meletup bateri tu.

Satu lagi, kalau bukak bonet je tengok betul-betul ade bateri ke tak, entah-entah bateri dah hilang kene curi tak?

Kalau panel meter menyala tapi bila pusing kunci lampu makin malap ade ade bunyi "tik tik tik tik" tu pun menandakan bateri lemah.
 
2. Gear LEVER bukan pada P

pic: becarcare.com

Yang ni memang kelakar, punye la panik! Tapi bile sedar tengok gear tu kat D la, kat R la, kat 2 atau L. Memang la tak hidup!!! Untuk kereta jenis automatik, kene pastikan gear lever tu pada 'P' baru enjin tu boleh dihidupkan! Jangan buat silap ni lagi.


3. Minyak petrol tak sampai

Ni pun biasa berlaku, pusing kunci enjin boleh crank tapi crank sampai besok pun tak hidup jugak enjin tu. Mungkin minyak petrol anda habis dah, tapi kalau banyak lagi dan anda pasti, mungkin ada masalah pada pam petrol anda atau penapis petrol yang membuatkan minyak tak sampai. Kalau anda tahu kat mana fuel rail tu, buka fuel rail dan crank enjin, kalau minyak tak terpancut tu memang la bermasalah. Yang tak tau buat jangan buat-buat tau. Minta pertolongan pakar.

4. Steering lock!!
Lupa atau tak sedar steering tu kene lock? Sebab tu kunci tak boleh pusing, pusing sikit steering tu sambil pusingkan kunci, baru la boleh hidup enjin tu!

5. Spark plug bermasalah
Susah nak hidup tapi boleh crank, atau dah hidup tapi semput-semput. Mungkin masalah Spark plug yang kotor atau basah akibat leaking atau patah ke atau apa saja.

6. Ignition coil bermasalah
Lebih kurang je simptom macam spark plug rosak.

7. Starter bermasalah.
Sebelum starter rosak sepenuhnya ia pasti akan memberi amaran dulu. Contohnya bile nak crank rasa kosong je. Pernah tak anda terlupa yang enjin tengah hidup dan anda crank lagi sekali dan kemudian ada bunyi macam besi bergesel? Bunyi macam tu la yang akan terhasil bila starter dah mula haus. Sebelum tak boleh hidup lansung enjin anda, baik tukar.

8. Timing belt bermasalah.
Kalau boleh crank tapi bunyi pelik atau gegar enjin lain macam, hentikan berbuat demikian, dikhuatiri timing belt anda longgar atau putus sewaktu crank. Bunyi tu agak menakutkan macam ade besi tengah meloncat-loncat dalam enjin. Minta bantuan pakar untuk mengenalpasti masalah tersebut.

9. Aircond compressor jammed
Kalau kompressor aircond tersangkut atau jem, ia boleh menyekat enjin untuk hidup. Jadi kalau nak jalan jugak kene potong belting aircond dan power steering tu, Jadi takde aircond la. Sampai ke bengkel tukar kompressor dan belting baru.

10. ECU bermasalah.
ECU atau komputer atau otak kepada kereta anda bermasalah. Kadang-kadang kapasitor dalam tu pecah dan bocor lalu menghasilkan asid yang boleh mencairkan board ECU tu. kalau ECU tu yang rosak cepat-cepat hantar baiki, Kalau orang tu pandai dia boleh cuci balik board tu dan tukar kapasitor baru melainkan kalau dah lama jadi dan asid tu dah makan board tu. Tapi pada yang tak berapa pandai nak tukar kapasitor tu diorang suruh beli ECU baru je yang mahal!

Bonus!

Push start button/immobilizer user!

Untuk yang pakai push start button atau immobilizer tu, lupa nak letak kat immobilizer pada tempatnye kot. yang push start button user tu lupa tekan brek utk start enjin kot. Atau bateri dalam remote tu dah habis. Jadi masukkan remote tu dalam slot yg terletak dalam handrest atau bawah push start button tu dan kemudia start la macam biasa.

Kalau dah tekan brek, dah masukkan remote dalam slot masih tak start jugak, biasanya ada masalah pada sensor brek tu. Itu yang biasa terjadi.

Masalah Alternator Kereta

 
Pertanyaan yang diajukan
encik Cool said...nk tanya!kereta saya kalau tak start 2-3 hari mulalah susah nak start..apa sbbnya ek..hari tu baru cas batery..pun sama juga 2-3 tak start mulalah kena jumper!!
Jawapan kami
Thanks pada encik Cool bertanya.. Sebenarnya rasanya saya bukan orangnya yang sesuai untuk jawab pertanyaan ni… Cuma saya dapat berikan sedikit pandangan berkaitan masalah tersebut..
Kat sini saya rasa ada kemungkinan
1) Masalah Bateri tidak mampu menyimpan voltan lagi
2) Masalah alternator tidak boleh mengecas semula bateri 
 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 Masalah Alternator Kereta
 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Kalau bateri cepat kong. Lepas hantar cas kat kedai, dalam masa 3 hari terus kong balik. kalau korang tukar bateri baru pun still sama. mesti altenator rosak tak boleh cas bateri..
Bateri
Tugas Bateri hanya sebagai penghidup sementara enjin  semasa kereta bergerak
Alternator
Tugas alternator adalah sebagai electrical energy storage untuk mengecas semula bateri untuk enjin terus bergerak.. Selagi enjin hidup, selagi tu bateri akan di cas.
Alternator ini berfungsi bersama sama dengan bateri untuk menghasilkan eleterik ketika enjin dihidupkan.
-Hasil yang dihasilkan oleh alternator adalah tegangan AC
-Yang kemudian ditukar/diubah menjadi tegangan DC.
OK... Selalunya alternator kita kurang mengambil perhatian terhadap komponen ini selain periksa tension belt sahaja. Kita tidak pasti sama ada alternator kita memberi charge yang mencukupi atau tidak. 
Tanda-tanda awal alternator problem
1) Enjin kereta anda sukar dihidupkan
2) Lampu hadapan kereta kelihatan malap
3) Bateri kereta selalu kong
4) Radio akan ter'off' dengan sendirinya
5) Tanda lampu Electrical Fault Light dekat dashboard kereta akan menyala.
6) Kereta macam tak cukup power letrik tersengguk-sengguk (sedikit sentap bila pertukaran gear rendah ke tinggi)
Cara nak periksa alternator tu kong atau masih Ok.
-Hidupkan enjin ..
-Biarkan running dalam 1-2 minit.
-Off kan kesemua radio, aircond, lampu
-Buka hood depan, Cabut kepala bateri
-Kalau enjin masih hidup, alternator ok lagi..
-Kalau dalam beberapa minit selepas cabut enjin kereta tu mati, alternator dah nak rosak lah tu 

Multimeter
-Boleh guna multimeter checking pada bateri ..
-Hidupkan enjin kereta
-Setkan multimeter pada voltan arus terus (DC)
-Sambung wayar multimeter pada terminal positif dan negatif bateri kereta (tidak perlu tanggalkan wayar terminal bateri).
-Alternator yang baik mesti menunjukkan sekurang-kurangnya Bacaan yang sepatutnya diperolehi adalah sekitar 13V hingga 14.5V. 
-Sekiranya bacaan kurang daripada 12.5V, itu menunjukkan alternator anda menghadapi masalah.  

Volt Meter
-Volt meter ni sesetengah kenderaan ( kereta-kereta lama) memang dah ada pasang meter nih sesetengah kenderaan tak ada...
-Kalau boleh.. Seelok-eloknya pasangkanlah Volt meter
-Pemasangan volt meter adalah satu cara yang paling wajar sebabnya kita boleh pantau selalu volt meter ni.. So dapatlah kita tahu lebih awal sama ada alternator berfungsi dengan baik dan memberi charge yang mencukupi.
-Charge yang normal kalau tak di on switch lampu , wiper dan sebagainya adalah sekitar 13.5 – 14.5 volt. 
-Kalau jarum voltage meter yang kurang dari 12 volt atau melebihi 15 volt menandakan bahawa alternator rosak dan perlu di perbaiki 
-Kalau jarum Voltage meter terlebih Contohnya kalau overcharge selalunya indicator light bateri takkan menyala.. Kalau sesiapa guna bateri jenis basah, bateri akan terlebih cas dan boleh meletup..
 Indicator Light
Kena sentiasa peka tanda lampu penunjuk dekat dashboard kereta... 
-Kalau lampu charge warning lamp indicator (gambar bateri) merah menyala tu memang ada problem lah tu...Jika lampu indicator menyala  kita masih ada beberapa kilometer sebelum bateri kehabisan charge.
-Ni yang susah adakalanya charge warning lamp tidak menyala bagi menunjukkan alternator tidak berfungsi. Tau-tau jer kereta mati tengah jalan..

Sila bawa kereta anda ke electrikal woksyop kenderaan yang berhampiran untuk diperiksa.... mungkin  dah tiba masanya untuk servis alternator
Biasanya cuma tukarkan karbon brush ajer ataupun adjust bersihkan sikit karbon brush sikit... alternator anda akan bertugas seperti sediakala ... Alternator yang diselenggara dengan baik boleh mencecah bertahun-tahun malah puluhan tahun tanpa ada masalah...Tapi kalau korang nak tukar baru atau recond. ade mahal sikit harganya...Kalau ambil alternator kedai potong pulak ikut nasib.
 ***Ada beberapa jenis kategori alternator kalau nak tukar seketul..
1. Alternator Recon Malaysia
2. Alternator Recon Japan
3. Alternator Original
Seharusnya kalau beli alternator ni kita kena tanya warranty berapa lama.. Jangan ambil kalau tak ada jaminan warranty..

Komponen Alternator yang biasanya rosak..
Buka alternator dan hantar pegi kedai yang boleh buat repair service alternator dan stater motor.. nanti dia buka dan cerai-cerai kan alternator tu.. pastu dia cuci  alternator pastu mana-mana part rosak akan digantikan misalnya carbon brush, rectifier diodes atau ic ragulator..
1. Carbon Brush dah haus.... 
Kalau carbon brush starter tu dah haus...enjin masih boleh hidup, tapi susah sikit... sampai masa...dia takmau hidup terus... Kena jugak tukar carbon brush....Benda ni ada sesetengah kedai je yang sanggup tukar carbon brush kebanyakkannya akan suruh tukar seketul.... kalau kita nak suruh tukar carbon brush pun dia akan cakap harga mahal..sama macam beli recon punya..... 
Sebenarnya kalau kita buat sendiri tukar carbon brush je sepasang.murah je....
Kos carbon brush dalam lingkungan RM15 sahaja...kan jimat duit.. Cari kat kedai alatganti kereta atau hardware yang jual mesin.
2. Rectifier Diod dah kaput
Rectifier Diode= Tugasnya untuk menukarkan tenaga elektrik AC ke DC. Gabungan diode lebih dari satu diode yang disambungkan disebut sebagai rectifier.. Diode tu yang convert jadi arus DC.Kadang kala satu diode ni dah kaput dan perlu di tukar ..
 
Nak tau macamner diode tu kaput boleh periksa mengunakan ohmmeter .. hubungankan pada terminal Positif(+) dengan terminal Positif(+) lain kemudian terminal negatif (-) dengan terminal negatif (-) lain...kena buat satu persatu.. jika tidak terdapat hubungan rectifier maka diode harus di ganti....Diode ni nak kena solder kalau nak tukar...
 

Selain itu Check ohmmeter pada stator coil dan juga grounding dan juga Check ohmmeter pada rotor coil dan juga grounding sama ada  terdapat hubungan rectifier
3. IC ragulator (Cut-off) sudah rosak. 
IC ragulator (intergrated Circuit) = Tugas IC nih tak nak 
1- Undercharge - dimana alternator tak mampu nak cas bateri
2- Overcharge - bateri akan di cas berlebihan
dan mengontrol nilai output voltage iaitu 13-14V dia akan maintain voltage yang bersesuaian dengan spesifikasi kereta . 

contohnya
"Jika regulator ini tidak berfungsi dengan baik ia akan mengeluarkan voltage yang tinggi dan akan menyebabkan lampu kereta akan terlebih terang pada satu ketika dan padam, serta menyebabkan komponen elektronik yang lain tidak berfungsi di mana fius telah blow atau terputus disebabkan peningkatan arus. Masalah kereta berkaitan sistem elektrik dan elektronik ini perlu troubleshooting yang rumit dan banyak kemungkinan boleh menyebabkan kerosakan"
kalau IC nih rosak. terus tukar baru.....

Khamis, 4 September 2014

Teh betik boleh merawat Gout



Penyakit gaut atau `gout’ (dalam Bahasa Inggeris) / arthritis adalah berpunca dari kandungan asid urik yang berlebihan di dalam tubuh badan. Pesakit gout hendaklah menjauhi atau mengurangkan pengambilan makanan seperti daging, udang, sotong, kerang, kobis , kekacang serta jagung.
Merawat Gout dengan buah betik :

Kaedah 1

Ambil betik muda dan layur/salai di atas api tanpa membelahnya kemudian letakkan kaki anda di atas betik tersebut dan gelek-gelek dengan kaki anda seperti bertunku. Insyaallah kesakitan gout akan berkurangan

Kaedah 2

Kaedah ini dikatakan amat berkesan sekali oleh kawan-kawan yang telah mengalami penyakit gout ini. Caranya ialah dengan buah betik yang matang tetapi kulit masih hijau dipotong kiub kecil, masukkan ke dalam periuk yang berisi air dan masak sehingga mendidih. Masukkan daun teh seperti kita buat minuman teh biasa.

Kaedah 3
Sebiji buah betik yang telah matang tetapi masih berwarna hijau kulitnya, dipotong bahagian atasnya dan buang kesemua biji betik tersebut. Masukkan daun teh ke dalamnya dan tuang air panas seperti penyediaan teh. Tutup semula bahagian atas tadi seketika dan tuangkan untuk di minum.

Ujian klinikal yang telah dibuat oleh Profesor Lai dari Universiti bahagian farmasi di China menunjukkan kaedah ini amat baik bagi pesakit Gout, tetapi bergantung kepada kekerapan pengambilan formula ini oleh si pesakit.

Cadangan bagi pengambilan formula ini ialah dimulai dengan meminumnya setiap hari selama seminggu, sakit gout akan hilang dan selepas dua minggu , sendi yang terkena gout akan pulih seperti biasa.

Jika gout telah hilang tetapi asid urik masih tinggi lagi dalam tubuh badan, disarankan pengambilan formula ini antara 1-3 kali setiap bulan untuk mengelakkan dari penyakit ini berulang kembali.

Bagi mereka yang tidak mengalami penyakit ini pun boleh mencubanya…..Selamat mencuba !

Cara kawal sakit gout

Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN

BIASANYA apabila menghidap satu-satu penyakit, antara nasihat ‘wajib’ yang diberi doktor ialah jaga makan dan mula bersenam. Namun ramai menganggap nasihat untuk ‘jaga makan’ itu sebagai berpantang, membuatkan sesetengah pesakit menjauhi terus kumpulan makanan yang dirasakan boleh merangsang penyakit mereka.

Memang diakui berpantang itu susah dan hanya orang yang benar-benar teguh semangat mampu melakukannya, apatah lagi untuk jangka masa panjang.

Ini sebabnya pakar perubatan menyarankan kita ‘jaga makan’ dengan mengamalkan pemakanan secara bersederhana, melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan serta minum banyak air kosong.

Nasihat dan panduan ini juga diberi kepada pesakit gout bagi mengelak serangan berulang. Ini kerana pemakanan mengandungi banyak sumber tumbuh-tumbuhan dapat membantu mengurangkan penghasilan asid urik dalam badan dan secara tidak langsung mengurangkan kekerapan mendapat serangan gout.

Gout disebabkan pengumpulan asid urik dalam darah; yang terhasil daripada proses pemecahan makanan. Buah pinggang akan menapis darah dan menyingkirkan asid urik melalui air kencing.

Bagaimanapun bagi pesakit gout, asid urik tidak dapat disingkirkan sepenuhnya dan lama kelamaan paras asid urik dalam darah akan meningkat. Asid urik ini kemudian akan mendap di sendi, terutama pada sendi besar. Biasanya mendapan berlaku pada sendi ibu jari tetapi ia juga boleh berkumpul di sendi lain seperti belakang kaki, buku lali, lutut, pergelangan tangan, siku dan jari.

Asid urik boleh menyebabkan keradangan pada sendi dan ketika inilah serangan gout berlaku. Pesakit akan berasa sakit sehingga tidak boleh menggerakkan sendi terbabit. Malah ada pesakit terpaksa mengambil cuti sakit setiap kali mengalami serangan gout.

Gout adalah satu daripada penyakit sendi dan serangan pertama biasanya berlaku dalam lingkungan umur 40 hingga 50 tahun. Bagaimanapun, gout boleh menyerang semua peringkat umur, termasuk remaja.

Gout juga boleh disebabkan oleh gemuk, tekanan, kerosakan buah pinggang, penghasilan terlalu banyak asid urik, terlalu sedikit penyingkiran asid urik, kesan sampingan ubat diuretik dan akibat penyakit lain seperti tekan darah tinggi serta kebuluran.

Serangan berlaku secara mengejut dan cepat, tidak seperti artritis lain yang menyerang perlahan-lahan. Sendi terbabit terasa sangat sakit sehingga jika ditindih dengan kain nipis pun dirasa boleh menambah kesakitan.

Serangan gout berlaku pada satu sendi dan tanpa rawatan, setiap serangan boleh berlanjutan antara satu hingga dua minggu. Manakala serangan kedua biasanya mengambil masa lama (bulan atau tahun) untuk berlaku dan serangan ini boleh berulang dari semasa ke semasa pada sendi sama.

Dianggarkan 60 peratus pesakit mengalami serangan kedua dalam masa setahun dan 78 peratus mendapat serangan kedua dalam masa dua tahun. Hanya tujuh peratus pesakit tidak mengalami serangan berulang dalam tempoh 10 tahun.

Serangan gout boleh dicetuskan oleh beberapa faktor seperti pengambilan minuman beralkohol berlebihan, terlalu banyak makan terutama makanan yang kaya purin, kecederaan kecil pada sendi, tidak cukup minum air, badan mengalami kekurangan air disebabkan pengambilan sesetengah jenis ubat dan mengamalkan diet melampau.

Jika tidak diberi rawatan, serangan boleh berlaku dengan lebih kerap, lama dan mungkin membabitkan sendi lain. Satu perkara penting yang perlu diketahui ialah, serangan gout yang terlalu kerap boleh merosakkan sendi dan kerosakan ini adalah kekal, tidak boleh dipulihkan dan akan menyebabkan pesakit menjadi cacat.

Untuk mengelak kesakitan dan kecacatan inilah, selain pengambilan ubat, pesakit gout diingatkan berulang kali untuk minum banyak air sekurang-kurangnya dua hingga tiga liter air masak sehari.

Apabila mendengar saranan ini, ramai pesakit gout, terutama yang sudah berumur, berasa kurang senang kerana ia akan membuatkan mereka kerap buang air kecil dan perkara ini dianggap sangat menyusahkan.

Sebenarnya ini antara kaedah kawalan dan pengurusan penyakit gout. Apabila pesakit minum banyak, air kencing akan menjadi cair dan setiap kali mereka berulang ke tandas, sebahagian daripada asid urik dikeluarkan daripada badan.

Antara langkah lain yang perlu dilakukan pesakit ialah:

  • Kawal makan dengan mengehadkan pengambilan protein daripada sumber haiwan — sesetengah pesakit beranggapan tidak mengapa makan ikut selera kerana ubat gout yang ada sekarang berkesan dan boleh menghilangkan kesakitan akibat keradangan dalam masa beberapa jam. Betul, tetapi kawalan penyakit gout lebih berkesan dengan menjaga pemakanan.

    Ini bukan bermakna pesakit perlu berpantang, tetapi mengurangkan pengambilan jenis makanan yang kaya purin kerana ia boleh meningkatkan paras asid urik seperti organ dalaman (otak, hati, buah pinggang, limpa, jantung), daging angsa, ikan bilis, sardin, ikan kembung dan makanan laut bercengkerang.

    Kajian menunjukkan diet bebas purin hanya dapat mengurangkan 15 hingga 20 peratus paras asid urik. Jadi anda masih boleh makan makanan kegemaran, tetapi pada kuantiti kecil.

    Sebaliknya gantikan dengan sumber protein daripada tumbuh-tumbuhan seperti kacang dan kekacang. Ia juga dapat membantu pesakit mengurangkan pengambilan lemak yang boleh mengakibatkan pertambahan berat badan. Lemak tepu juga dikenal pasti antara penyumbang tidak langsung kepada masalah gout.
  • Kawal berat badan. Kegemukan boleh menjejaskan keupayaan badan untuk menyingkirkan asid urik. Jika anda mempunyai masalah berat badan berlebihan, mulakan bersenam dan kawal pengambilan makanan supaya berat badan dapat dikurangkan secara perlahan-lahan. Diet keterlaluan dan mendadak boleh menyebabkan serangan gout.
  • Jika anda minum minuman beralkohol, hadkan kepada segelas wain atau satu tin bir saja sehari. Alkohol boleh meningkatkan paras asid urik dalam darah dan meninggikan risiko mendapat keradangan (serangan gout). Jika anda mengalami serangan, jangan minum minuman beralkohol.
  • Minum banyak air iaitu sekurang-kurangnya dua liter sehari. Tidak mengapa jika anda terpaksa berulang ke tandas banyak kali kerana ia petanda baik. Semakin kerap anda ke tandas, semakin banyak asid urik dibuang.
  • Pilih produk tenusu rendah lemak atau bebas lemak. Ada kajian menunjukkan pengambilan produk tenusu rendah lemak dapat membantu mengurangkan risiko gout.
  • Ambil karbohidrat kompleks — sasarkan untuk makan lebih banyak bijirin, sayur dan buah. Kurangkan makanan mengandungi karbohidrat yang diproses seperti roti putih dan kek.
  • Hadkan pengambilan gula — terlalu banyak gula akan membuatkan kita kurang makan buah, sayur dan bijirin. Makanan yang banyak gula juga banyak kalori yang akan membuatkan anda lebih senang mengalami pertambahan berat badan.

  • Petua mengubati sakit Gout secara tradisional


     



    Apa yang menyebabkan Gout?

    Punca gout adalah disebabkan kandungan asid urik yang berlebihan dalam badan. Keadaan ini boleh disebabkan oleh:
    • Peningkatan pengeluaran asid urik oleh badan.
    • Penyingkiran asid urik yang berlebihan oleh buah pinggang.
    • Peningkatan pengambilan makanan yang mengandungi purin yang dimetabolismakan kepada asid urik di dalam badan.
    Daging tertentu, makanan laut, kacang kering, dan kacang adalah sangat tinggi kandungan purines. Alkohol juga boleh meningkatkan tahap asid urik dan mendakan serangan gout.

    Peningkatan tahap asid urik dalam darah boleh tersimpan di sekitar sendi dalam bentuk kristal tajam seperti jarum monosodium urate). Asid urik juga boleh berkumpul di bawah kulit sebagai tophi (ketulan yang kelihatan pada sendi), atau dalam saluran kencing seperti batu karang.


     Apakah simtomp-simtomp Gout?
    Kaki akan menjadi panas,merah, bengkak dan amat sakit.
    kaki (atau anggota badan lain seperti buku lali,pergelangan tangan,lutut ) kejang dan berubah bentuk.
    Kebiasaannya sakit akan datang secara mengejut.
    Biasanya bermula pada satu sendi, terutamanya ibu jari kaki.

    Faktor Risiko Gout :
    Jantina : 90% lebih kepada lelaki yang banyak mengalami gout
    Lifestyle : Orang yang gemar meminum bir/arak.
    Obesiti : Orang yang mempunyai berat lebih 66kg dari berat badan asal.
    Genetik : 1/4 adalah di sebabkan dari genetik.
    Umur : Biasanya menyerang pesakit tua. Tetapi sekarang kajian menunjukkan umur 30-50 tahun bagi lelaki. Manakala bagi perempuan pula adalah selepas menopaus.


    Selain itu, pemakanan dan lifestyle seseorang juga boleh mengakibatkan serangan gout,antaranya ialah :
    1.Tidak cukup minum air sehari iaitu kurang dari 2L sehari
    2. Gemar sangat makan kacang tanah, kacang putih dan kacang bergaram
    3. Gemar makan buah-buahan jeruk
    4. Gemar makan mee segera
    5. Gemar dan kerap mengambil Nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa
    6. Gemar dan kerap makan mi kuning dan roti canai.
    7. Gemar dan kerap minum teh kedai
    8. Gemar dan kerap makan cokelat dan Milo dan segala sejenisnya
    9. Gemar dan kerap ambil durian, rambutan, ciku, mangga siam, mata kucing siam dan longan dengan kuantiti yang banyak.
    10. Gemar dan kerap makan jambu dan tembikai termasuk tembikai susu
    11. Kerap dan banyak mengambil kerang, ketam, udang dan sotong serta telur masin
    12. Kerap dan banyak makan buah oren seperti oren sunkist, air limau seperti air teh O limau.
    13. Kerap dan banyak mengambil kordial SUNQUICK serta kordial lainnya
    14. Terlalu kerap makan makan kari
    15. Tidak suka makan sayur terutama sayuran pahit.
    16. Kerap makan cendawan dan produk cendawan termasuk ubat ganoderma
    17. Kerap mengambil ubat pain killer
    18. Gemar makan dan kerap fastfood seperti burger dsbnya
    19. Penggambilan ubat supplement yang bermacam.


    Makanan Yang di sarankan untuk pesakit gout :



    Petua melegakan sakit Gout secara tradisional :

    1) Rebus kulit kentang dengan air untuk menjadikannya ekstrak kulit kentang. Minum air rebusan itu @ ekstrak kulit kentang. 

    2) Ambil anak pokok durian beserta akarnya sekali. Kemudian rebuskannya (buat sup) bersama dengan kaki ayam (bukan ayam kampung). Sup itu diminum dan kaki ayam itu dimakan. Cara tradisional ini adalah antara cara yang paling berkesan dalam merawat penyakit gout.

    3) Ambil sekeping kaktus dan kupas kulitnya. Bungkus isi kaktus yang diperolehi dengan daun pisang lalu dipanaskan atas api sederhana besar selama lima minit. Sejukkan sedikit dan tampalkan pada bahagian yang sakit. Amalkan setiap hari.


    Apakah vitamin untuk merawat Gout?

    Keberkesanan dalam merawat gout melibatkan beberapa faktor yang berbeza di samping mengurangkan keradangan sendi dan paras asid urik. Usaha untuk merawat gout juga bermakna anda berusaha untuk menggalakkan fungsi buah pinggang, fungsi sistem imun, serta mengurangkan pengekalan air.