Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 28 Februari 2009

Raja Lawak 3 Kenapa Mila marah-marah ( Hiburan)


Pasti ramai yang begitu yakin Kumpulan Sepah akan menjadi juara. Kumpulan ini memang begitu sepadan & kelakar.

Ahli Kumpulan
1. Shahmira bin Muhamad
2. Mohd Nadzri bin Zainal AbidiN
3. Mohd Noor bin Murad

Umur:
1. 24 tahun
2. 23 tahun
3. 23 tahun

Berasal dari Johor, dari loghat perbualan mereka kumpulan ini mesti ada darah Jawa. Tentunya Orang Jawa di Johor bangga dengan bakat yang mereka ada.



Timbul kini satu isu. Kenapa mesti orang Jawa amat sensitif jika dipersoalkan tentang keturunan mereka. Sedangkan bagi aku bila disebut aku ini Orang Melayu. Aku amat berbangga. Aku ada darah Minang & darah Arab. Tiada hinanya jika kita membanggakan bangsa & keturunan kita. Baik Bugis, Iban, Batak, Minang atau pun Jawa; semua bangsa itu serupa saja dalam himpunan Melayu. Seharusnya Kumpulan Sepah berbangga jika bakat mereka akan pasti menaikkan martabat mereka sebagai Kaum Jawa. Aku sendiri beristerikan Orang Jawa.

Bila Mila marah amat dia selalu bercakap dalam Bahasa Jawa, baik dengan aku atau anak-anak. Tentulah kami tergamam lantaran tidak faham apa yang dikatakan. Perkara baikkah atau perkara buruk. Tapi bila aku terlepas cakap memanggil Mila dengan sindiran keturunannya.

"Oii! Jawa pekat.. jangan tak sedar diri..!" Ianya amat sensitif membuahkan kemarahan yang amat sangat buat Mila. Sedangkan ketika itu aku dalam keadaan marah amat,

Seolah-olah Mila langsung tidak faham bahasaku. Sedangkan lidah lagikan tergigit, ini kan pula berumah tangga seharusnya ada tolak ansur & saling dapat bertukar pendapat. Samalah keadaannya ketika dia marah dia bertutur Bahasa Jawa yang tentunya menjadi persoalan bagi kami yang tak faham bahasanya. Jika bagus kata-katanya baguslah kami, jika sebaliknya takut nanti bahasa seorang ibu menjadikan ianya doa. Apa akan terjadi kepada kami.

Sesekali aku sebagai Ketua Rumah yang bagaikan tidak lagi dihormati, seharusnya menyedarkan yang tindakan membelakangkan suami itu adalah salah. Jika berkali-kali diingatkan tetapi masih juga melakukan pelanggaran. Jalan lembut & beralah telah lali & tidak memberi erti. Apa lagi jalan yang baik?.

Lagipun tiada hina atau kurangnya sesuatu bangsa atau kaum itu. Jika kita amati sejarah mereka yang popular di Malaysia ramai dari kalangan orang Jawa. Jamali Shadat, S Shamsuddin & Hamid Gurkha umpamanya. Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah siapa tidak kenal. Belum lagi VVIP di Malaysia; memang ramai mereka dari kaum Jawa. Datuk Khir Toyo umpamanya

Bagai Mantan PM kita sering menyebut. Seakan sama pengertiannya dengan ayat sindiran aku di atas. Tetapi bahasanya sinis.

"Kenapa Melayu mudah lupa.." Ianya tidak pun menjadi perbalahan. Malahan teguran Mantan PM kita itu seharusnya menjadikan kita terjaga dari mimpi lena kita.

Terkadang kita sering begitu. Perlu amat dikejutkan. Agar jangan lupa diri. Jangan hina kaum yang lemah & miskin. Bila kita kaitkan dengan keturunan & bangsa seharusnya ianya akan dapat cepat menginsafkan. Kenapa mesti ianya dijadikan bagaikan sentimen atau bagaikan bermain api. Jika memang ianya dapat menyedarkan; cepat-cepatlah tersedar. Tiada satu bangsa pun yang lebih mulia atau sebaliknya. Kita semua hanyalah hamba di sisi Dia Nan Esa. Sementelah bila kita melakukan sesuatu kesilapan pasti bangsa & keturunan itu akan diambil kira. Bagai kita marah dengan orang Israel pasti kita mengatakan bangsa Yahudi itu amat kejam & jahat.

Seharusnya kita akur jika mahu menjaga adat, hati, ukhwah dalam pergaulan memang jangan menyebut akan bangsa. Tetapi jika sesuatu itu telah terlalu melampau maka memang masalah keturunan & bangsa ini menjadi amat sensitif. Bagai yang terjadi Peristiwa 13 Mei. Semua tahu bagaimana Bangsa Cina membawa penyapu ketika berarak dengan sepanduk & egonya mahu menyapu Bangsa Melayu. Ianya mencetuskan peristiwa berdarah. Memang amat sensitif jika bermain dengan keturunan & bangsa.

Ada ketika sememangnya kita perlu menyatakan emosi & resahan hati kita. Maka itu sering kita dengar luahan kemarahan dengan sebutan yang tidak sedap didengar seperti Jawa Totok; yang bermaksud Jawa Pekat. Datuk Khir Toyo sering menjadi mangsa dari pembangkang lantaran kemarahan mereka kepada dia dengan sebutan Totok ini di internet yang telah lali kita baca.

Berbalik kepada Raja Lawak 3 tentang Kumpulan Sepah yang ada darah Jawa. Seharusnya kaum Jawa akan berbangga dengan bakat mereka. Ramai pelawak kita dari rumpun Jawa memang berbakat besar. Mereka amat berbakat dan diminati, dikenang hingga kini.

Bukan mustahil Kumpulan Sepah akan menjejaki kepopularan seperti Kumpulan Senario. Sejak Kumpulan Senario dapat mencorakkan kemeriah dunia lawak di tanah air, rasanya tiada lagi kumpulan lawak yang setanding mereka. harapan seharusnya kita bergantung kepada Kumpulan Sepah ini.

Nama Sebenar
Nur Jihan binti Musa

Nama Tipu
Jihan

Umur
25 tahun

Status
Bujang

Asalnya Sha Alam. Ada ketika kelakarnya Jihan amat menjadi, paling aku suka ketika dia membawa watak Paramugari. Lawaknya sepontan & tidak menjerit-jerit. Jihan pencabar terdekat Kumpulan Sepah. Cumanya ada ketika Jihan ini hilang Mantop & sekadar kelakar sederhana yang pasti dapat dirampas peluang ini untuk Kumpulan Sepah menjadi Juara.



Bagaimana pula dengan Amir?.

Nama Sebenar
Mohammad Amirullah bin Azmi

Nama Tipu
Amir. Tipu dosa.. hahaha

Umur
20 tahun

Status
Bujang

Berasal dari Kota Bharu Kelantan. Amir ini ramai peminat. Pada peramatan aku Juri pun bagaikan tidak yakin dia melangkah ke Gelanggang Akhir. Sampaikan Abg Zaibo berkata Amir perlu kenduri besar jika masuk ke final. Komen ibu juga bagaikan Juri telah putus asa lantaran tidak petahnya Amir berbahasa. Tuah ayam nampak di kaki, tuah Amir siapa yang tahu. Pada peringkat awal aku sendiri amat meminati Amir, lantaran selain Man Belon cuma Amir ada identiti tersendiri. Amir ada gimit sendiri dengan ayatnya I am sori.



Dalam komen murai.com rata-rata peminat Raja Lawak 3 tak suka Amir ke Final. LNJ dinobatkan lebih layak ke final. Nak buat macam mana itulah kuasa SMS, bagai Raja SMS Mawi. Bukan semua orang kat Malaysia suka Mawi tetapi dia kini telah sah artis jutawan Tanah Air, silap=silap telah pun menjadi artis Nombor 1 terkaya se Malaya. Semua lantaran SMS.

Seperkara yang boleh kita bahaskan tentang perkauman yang ramai persoalkan tentang orang Kelantan. Sebagai contoh jika kita berkawan dengan orang Kelantan, kita bukan anak Kelantan; jangan sesekali kawan kita ini ketemu dengan gengnya orang Kelantan. Akan pasti kita akan ditinggalkan bilamana orang Kelantan sesama dapat kecek Kelantan.

Pernah juga berlaku di UPM di mana pelajar dari Johor bergaduhan dengan pelajar Kelantan. Selalunya ada dua isu yang sering bergaduhan, pertamanya lantaran berebut teman wanita. Sering pelajar perempuan dari Kelantan akan dijaga oleh pelajar lekai Kelantan. Jangan sesekali kita berani ganggu pelajar perempuan dari Kelantan yang telah berpunya.Atau pun bila berbalah tentang fahaman politik. Semua tahu Kelantan antara negeri yang amat matang berpolitik; berbeda dengan Johor nampak amat jumud dengan politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan