Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 22 Februari 2009

Lingkaran Cinta (Delima Merkah)

"Aku tidak mendugakan, aku hanya sendirian memelihara cintaku hingga ke liang lahat. Kekasih sekadar melayanku seadanya. Tidak pernah pun menghiraukan rasa sepi yang melingkar hati ini akan terubat. Apa sahaja yang aku lakukan tidak pernah sehaluan dengan kehendak hati sesama kami"

"Aku makin terbiar & sering membawa hatiku sendirian ke alam sepi maha sepi."

Itu nan diluahkan oleh rakanku. Hingga akhirnya isterinya meninggal dunia akibat barah rahim.

"Aku yakin cintanya telah terkubur, aku & anak-anak tidak pernah dia sayangi. Dia asyik dengan telefon bimbitnya, kejap-kejap SMS & tersenyum sendirian. Hutang kami makin melambak. Surat dari bank makin menganggu emosiku. Di tempat kerja aku langsung tak dapat sokongan dari majikanku. Pernah anak-anakku sakit demam campak; aku benar-benar pening, mana nak pergi kerja, mana nak jaga anak, isteriku hilang entah ikut lelaki mana. Aku memang buntu. Kenapa ada lelaki yang sanggup rosakkan kebahagiaku, mengambil kesempatan dalam suasana rumah tanggaku benar-benar terganggu; menangguk di air keruh.."

Lalu aku dikejutkan dengan pemergian rakanku yang mengambil keputusan mengantung diri.

"Cinta baginya telah mati, dia lebih mementingkan dunianya, kerjayanya. Asyik pulang lewat pagi, aku dengar dia telah ada perempuan lain; dia mampu untuk bernikah lagi. Katanya memang bakal isterinya yang muda anak jutawan. Anak Datuk yang tunggal. Kadang-kadang langsung dia tak pulang ke rumah. Bila di tanya dia kata ada kerja luar stesyen. Aku dan anakku makin terpinggir. Dia tak pernah kasi nafkah seharian. Alasan dia gaji aku telah cukup untuk kami berdua..."

Lalu rakanku ini digantung tak bertali. Bukan perempuan sahaja nan mengejar harta dunia, lelaki pun sama bila dapat calon isteri yang kaya; Akan melupakan isterinya nan dulunya kekasih hati tetapi kekinian terbiar sendiri.

Bilamana dua hati telah merasakan dunia ini dapat diredah sendirian. Tanpa perlukan bantuan dari pasangan. Maka akan timbul ego. Makin merasakan rezeki nan Ilahi turunkan itu bukan milik bersama. Dengan kudrat nan ada segalan tindakan tidak lagi perlu dibincang bersama. Maka cinta itu telah ada dua arah berbeda nan selalunya akan menjadikan cinta itu telah hilang erti sepakat. Erti sehati & sejiwa. Seolah-olah kehidupan ini amat panjang & abadi. Tanpa memikirkan siapakah yang bakal menjadi Ketua Bidadari di syurga nanti.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan