Orang yang berkelakuan seperti puan ini sebenarnya terlalu ramai. Datang ke Malaysia setelah bergadai golok harta di kampung, meninggalkan suami, anak dirindui, ibu tua yang sabar menunggu untuk menampung hidup, mencari sesuap nasi, rezeki halal tetapi akhirnya pengalaman kesusahan hidup di kampung asal itu dilupakan.
Sebab utama ialah tertipu oleh kenalan yang datang dari tempat yang sama, bekerja di Malaysia sebagai buruh binaan. Lupa segalanya kerana memenuhi kehendak nafsu.
Kalau beginilah, adalah lebih baik jangan datang ke Malaysia. Biarpun puan susah hidup ketika di kampung, setidak-tidaknya puan tetap menjadi seorang isteri kepada suami, juga tetap hidup di samping anak, juga ibu tua.
Lantaran pujuk rayu lelaki yang dikenali di tongkang puan lari meninggalkan majikan, yang telah membayar lebih daripada RM4,000 untuk uruskan kemasukan puan, akhirnya puan tersadai di rumah kongsi. Ketika ini baru puan sedar betapa susahnya hidup di rumah kongsi.
Puan masih ada peluang untuk kembali ke pangkal jalan. Balik semula ke rumah majikan dengan menghubunginya semula, minta maaf dan menginsafi apa yang berlaku.
Persoalan utama sekarang ialah puan telah berkahwin, walaupun puan mempunyai suami yang sah di kampung. Kerana itu, perkahwinan yang dilakukan di Malaysia tidak sah. Perkara lain yang puan wajar fahami ialah perkahwinan yang sah kalau adanya lelaki dan perempuan, ada wali, ada saksi, ada sighah yang terdiri daripada ijab dan kabul, juga mahar.
Wali sekiranya ibu bapa tidak ada atau lain waris yang boleh menjadi wali. wali yang boleh menikahkan ialah wali hakim. Iaitu wali nikah yang dilantik oleh kerajaan yang sah, yang masih dalam tempoh yang dibenarkan.
Sekiranya seseorang itu dinikahkan oleh seseorang yang terdiri daripada kumpulan-kumpulan tertentu, wakil-wakil tertentu, bukan daripada lantikan rasmi daripada pemerintah, maka pernikahan itu tidak sah.
Kerana itu, dalam apa keadaan sekalipun, hubungan puan dengan lelaki yang menjadi suami puan sekarang adalah seumpama zina kerana pernikahan itu tidak sah atas sebab yang dijelaskan dalam masa yang sama pun masih mempunyai suami di kampung.
Terlalu panjang tulisan tangan yang puan kirimkan kepada saya. Memperlihatkan puan adalah seorang yang bersekolah dan terpelajar. Sebagai yang terpelajar puan sewajarnya berupaya muhasabah diri.
Daripada seorang ibu yang tidak mempunyai kerja tetap di Medan, menunggu di tempi jalan raya di pagi dingin menusuk tulang, puan menunggu bersama orang lain mengharapkan ada kerja pada hari itu, diangkut oleh mereka yang memerlukan, dimasukkan dalam van, untuk memetik buah tomato.
Puan menjelaskan bagaimana majikan atau taukeh di kebun menyuruh supaya buah tomato yang kecil, yang rosak diletakkan di bahagian bawah bakul, manakala yang baik, yang montok-montok, gebu diletakkan di atas. Taukenya lepas tangan kerana keranjang-keranjang tomato itu di bawa keluar untuk dijual di bandar-bandar mungkin sampai ke Jakarta.
Perbuatan seumpama ini tidak sewajarnya diteruskan di Malaysia. Budaya seumpama ini sebenarnya ada juga dilakukan di Malaysia yang menjual durian. Kadang-kadang dalam satu bakul keranjang durian, yang elok tidak sampai 10 biji. Perbuatannya adalah haram hukumnya. Allah tidak memberi keberkatan ke atas mereka yang melakukan perbuatan seumpama ini.
Kadang-kadang di tepi jalan raya, harga durian diletakkan RM1 sebiji, ditulis besar-besar, terlalu murah, tetapi apabila ditanya harga sebenarnya, seringgit sebiji itu ialah untuk durian yang kontot-kontot, yang diletakkan di atas tanah. Kaedahnya terlalu ghairah, namun ia tetap ada unsur-unsur penipuan. Satu amalan manusia tidak civilised, yang tidak dilakukan oleh negara maju, juga mempunyai penguatkuasaan undang-undang yang tegas.
Sebelum naik feri, puan ditempatkan di rumah Ibu Tenny, yang tugasnya mencari dan mengumpul mereka yang mahu bekerja di Malaysia. Puan dikumpulkan bersama lebih kurang seramai 70 orang perempuan. Makan nasi kawah, tinggal di rumah ini hampir tiga bulan, menunggu tamat transit sebelum belayar.
Puan menaiki bot lebih daripada empat jam. Bot kecil yang memuatkan lebih daripada 60 orang. Pelbagai ragam manusia puan temui dalam bot. Ada yang memujuk puan supaya bekerja dengannya, kerana gaji yang ditawarkan lebih daripada gaji yang akan diperoleh sebagai seorang pembantu rumah kononnya. Puan hanya diberi makan nasi bungkus penggalas perut dalam perjalanan atau memilih segumpal roti bersama air kosong.
Dari Pulau Pinang puan dibawa ke Kuala Lumpur bermula pukul 7 malam dan tiba di subuh hari. Setiap orang diberi lampin besar untuk dipakai. Tidak ada rehat dalam perjalanan ke Kuala Lumpur. Sesiapa yang hendak buang air kecil, dia boleh terus kencing dalam pampes yang dipakai.
Segala-galanya berlaku seumpama memelikkan, yang tidak terlintas dalam pemikiran kebanyakan orang. Tetapi hakikatnya terlalu banyak rahsia resah yang dialami oleh mereka yang terlibat seperti puan. Penderitaan fizikal dan mental, yang menepikan perasaan rindu kepada suami, anak kecil yang ditinggalkan, yang masih belum putus susu.
Nekad puan adalah satu, iaitu untuk mencari rezeki, menyara hidup diri dan keluarga yang pastinya telah berubah wajah apabila puan balik ke kampung pada satu ketika nanti. Segala-galanya musnah kerana puan gagal untuk muhasabah diri, memikiri tujuan asal kedatangan ke sini. Ramai pekerja luar yang datang ke Malaysia, kerja di ladang, di kilang juga di tempat-tempat tertentu yang tidak dibayar gajinya berbulan-bulan oleh majikan atau taukeh. Di antara mereka hanya diberi pinjaman wang yang cukup untuk menyara perut yang semakin genting. Keadaan menjadi lebih gawat bagi mereka yang tidak mempunyai permit kerja.
Di antara mereka ada yang ditangkap kerana majikan melaporkan kehadiran mereka yang tidak mempunyai permit kerja. Apabila ini terjadi, majikan lepas tangan daripada membayar gaji pekerja tersebut.
Ada di antara mereka gaji dipegang oleh "ketua" yang sama-sama datang dari seberang, tetapi lebih senior. Hingga 3 atau 4 bulan gaji tidak diberi. Kalau diberi, sedikit demi sedikit. Mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka orang baru an tidak mempunyai permit.
Sudahlah bekerja sebulan hanya 15 atau 16 hari, kerana hujan, sakit, ditipu pula oleh "ketua' atau tauke. Ada tauke cakap dengan saya, pekerjanya tidak perlukan wang yang banyak, asalkan ada rokok terkepit di bibir atau di jari telunjuk dan jari tengah.
Saya faham apa yang puan maksudkan. Malah saya sendiri beranggapan kehadiran pendatang haram hingga sekarang ini seumpama tidak terkawal. Saya juga merasa pelik, bagaimana seseorang itu boleh dibenarkan masuk ke Malaysia dengan mudah ketika berada di lapangan terbang. Kalau lapangan terbang KLIA boleh dibolos tentunya lebih mudah membolosi pantai-pantai di sepanjang Semenanjung.
Saya masih ingat semasa belajar di Aberdeen, Scotland. Seorang teman, Abdul Rahman, dari Chittagong yang sedang mengambil PhD forestri, bercadang untuk menunaikan umrah setelah tamat pengajiannya. Beliau telah menelefon Kedutaan Arab Saudi di London bertanyakan tentang visa. Pihak kedutaan menyuruhnya supaya berurusan ketika berada di lapangan terbang sahaja.
Saya menasihatkan dia ini supaya mengambil visa di London. Itu lebih selamat. Beliau tidak mahu mengalah, ia tetap terus mengambil tiket kapal terbang dan ke Jeddah. Tidak berapa hari kemudian saya dapati dia balik semula ke bilik kediamannya, iaitu di Masjid Aberdeen, di Spital Road. Dia memberitahu tidak mendapat visa, biarpun telah berada di lapangan terbang di Jeddah.
Simpati terhadapnya dan rasa kecewa pun ada. Menurut katanya, orang sepertinya kalau balik ke Chittagong, menjadi pegawai yang berkelulusan PhD, hanya akan berupaya pergi ke Mekah selepas bekerja lebih daripada 10 tahun. Kerana itu ia mesti ke Mekah ketika berada di Aberden. Tetapi kerana keras kepala, tidak mahu mendengar cakap, dia gagal. "Allah memberi ganjaran umrah biarpun saya gagal memasuki kota Mekah untuk umrah," katanya, insya-Allah. Bahasa orang kecewa agar ada rasa reda terhadap qada dan qadar.
Utusan Malaysia
Sebab utama ialah tertipu oleh kenalan yang datang dari tempat yang sama, bekerja di Malaysia sebagai buruh binaan. Lupa segalanya kerana memenuhi kehendak nafsu.
Kalau beginilah, adalah lebih baik jangan datang ke Malaysia. Biarpun puan susah hidup ketika di kampung, setidak-tidaknya puan tetap menjadi seorang isteri kepada suami, juga tetap hidup di samping anak, juga ibu tua.
Lantaran pujuk rayu lelaki yang dikenali di tongkang puan lari meninggalkan majikan, yang telah membayar lebih daripada RM4,000 untuk uruskan kemasukan puan, akhirnya puan tersadai di rumah kongsi. Ketika ini baru puan sedar betapa susahnya hidup di rumah kongsi.
Puan masih ada peluang untuk kembali ke pangkal jalan. Balik semula ke rumah majikan dengan menghubunginya semula, minta maaf dan menginsafi apa yang berlaku.
Persoalan utama sekarang ialah puan telah berkahwin, walaupun puan mempunyai suami yang sah di kampung. Kerana itu, perkahwinan yang dilakukan di Malaysia tidak sah. Perkara lain yang puan wajar fahami ialah perkahwinan yang sah kalau adanya lelaki dan perempuan, ada wali, ada saksi, ada sighah yang terdiri daripada ijab dan kabul, juga mahar.
Wali sekiranya ibu bapa tidak ada atau lain waris yang boleh menjadi wali. wali yang boleh menikahkan ialah wali hakim. Iaitu wali nikah yang dilantik oleh kerajaan yang sah, yang masih dalam tempoh yang dibenarkan.
Sekiranya seseorang itu dinikahkan oleh seseorang yang terdiri daripada kumpulan-kumpulan tertentu, wakil-wakil tertentu, bukan daripada lantikan rasmi daripada pemerintah, maka pernikahan itu tidak sah.
Kerana itu, dalam apa keadaan sekalipun, hubungan puan dengan lelaki yang menjadi suami puan sekarang adalah seumpama zina kerana pernikahan itu tidak sah atas sebab yang dijelaskan dalam masa yang sama pun masih mempunyai suami di kampung.
Terlalu panjang tulisan tangan yang puan kirimkan kepada saya. Memperlihatkan puan adalah seorang yang bersekolah dan terpelajar. Sebagai yang terpelajar puan sewajarnya berupaya muhasabah diri.
Daripada seorang ibu yang tidak mempunyai kerja tetap di Medan, menunggu di tempi jalan raya di pagi dingin menusuk tulang, puan menunggu bersama orang lain mengharapkan ada kerja pada hari itu, diangkut oleh mereka yang memerlukan, dimasukkan dalam van, untuk memetik buah tomato.
Puan menjelaskan bagaimana majikan atau taukeh di kebun menyuruh supaya buah tomato yang kecil, yang rosak diletakkan di bahagian bawah bakul, manakala yang baik, yang montok-montok, gebu diletakkan di atas. Taukenya lepas tangan kerana keranjang-keranjang tomato itu di bawa keluar untuk dijual di bandar-bandar mungkin sampai ke Jakarta.
Perbuatan seumpama ini tidak sewajarnya diteruskan di Malaysia. Budaya seumpama ini sebenarnya ada juga dilakukan di Malaysia yang menjual durian. Kadang-kadang dalam satu bakul keranjang durian, yang elok tidak sampai 10 biji. Perbuatannya adalah haram hukumnya. Allah tidak memberi keberkatan ke atas mereka yang melakukan perbuatan seumpama ini.
Kadang-kadang di tepi jalan raya, harga durian diletakkan RM1 sebiji, ditulis besar-besar, terlalu murah, tetapi apabila ditanya harga sebenarnya, seringgit sebiji itu ialah untuk durian yang kontot-kontot, yang diletakkan di atas tanah. Kaedahnya terlalu ghairah, namun ia tetap ada unsur-unsur penipuan. Satu amalan manusia tidak civilised, yang tidak dilakukan oleh negara maju, juga mempunyai penguatkuasaan undang-undang yang tegas.
Sebelum naik feri, puan ditempatkan di rumah Ibu Tenny, yang tugasnya mencari dan mengumpul mereka yang mahu bekerja di Malaysia. Puan dikumpulkan bersama lebih kurang seramai 70 orang perempuan. Makan nasi kawah, tinggal di rumah ini hampir tiga bulan, menunggu tamat transit sebelum belayar.
Puan menaiki bot lebih daripada empat jam. Bot kecil yang memuatkan lebih daripada 60 orang. Pelbagai ragam manusia puan temui dalam bot. Ada yang memujuk puan supaya bekerja dengannya, kerana gaji yang ditawarkan lebih daripada gaji yang akan diperoleh sebagai seorang pembantu rumah kononnya. Puan hanya diberi makan nasi bungkus penggalas perut dalam perjalanan atau memilih segumpal roti bersama air kosong.
Dari Pulau Pinang puan dibawa ke Kuala Lumpur bermula pukul 7 malam dan tiba di subuh hari. Setiap orang diberi lampin besar untuk dipakai. Tidak ada rehat dalam perjalanan ke Kuala Lumpur. Sesiapa yang hendak buang air kecil, dia boleh terus kencing dalam pampes yang dipakai.
Segala-galanya berlaku seumpama memelikkan, yang tidak terlintas dalam pemikiran kebanyakan orang. Tetapi hakikatnya terlalu banyak rahsia resah yang dialami oleh mereka yang terlibat seperti puan. Penderitaan fizikal dan mental, yang menepikan perasaan rindu kepada suami, anak kecil yang ditinggalkan, yang masih belum putus susu.
Nekad puan adalah satu, iaitu untuk mencari rezeki, menyara hidup diri dan keluarga yang pastinya telah berubah wajah apabila puan balik ke kampung pada satu ketika nanti. Segala-galanya musnah kerana puan gagal untuk muhasabah diri, memikiri tujuan asal kedatangan ke sini. Ramai pekerja luar yang datang ke Malaysia, kerja di ladang, di kilang juga di tempat-tempat tertentu yang tidak dibayar gajinya berbulan-bulan oleh majikan atau taukeh. Di antara mereka hanya diberi pinjaman wang yang cukup untuk menyara perut yang semakin genting. Keadaan menjadi lebih gawat bagi mereka yang tidak mempunyai permit kerja.
Di antara mereka ada yang ditangkap kerana majikan melaporkan kehadiran mereka yang tidak mempunyai permit kerja. Apabila ini terjadi, majikan lepas tangan daripada membayar gaji pekerja tersebut.
Ada di antara mereka gaji dipegang oleh "ketua" yang sama-sama datang dari seberang, tetapi lebih senior. Hingga 3 atau 4 bulan gaji tidak diberi. Kalau diberi, sedikit demi sedikit. Mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka orang baru an tidak mempunyai permit.
Sudahlah bekerja sebulan hanya 15 atau 16 hari, kerana hujan, sakit, ditipu pula oleh "ketua' atau tauke. Ada tauke cakap dengan saya, pekerjanya tidak perlukan wang yang banyak, asalkan ada rokok terkepit di bibir atau di jari telunjuk dan jari tengah.
Saya faham apa yang puan maksudkan. Malah saya sendiri beranggapan kehadiran pendatang haram hingga sekarang ini seumpama tidak terkawal. Saya juga merasa pelik, bagaimana seseorang itu boleh dibenarkan masuk ke Malaysia dengan mudah ketika berada di lapangan terbang. Kalau lapangan terbang KLIA boleh dibolos tentunya lebih mudah membolosi pantai-pantai di sepanjang Semenanjung.
Saya masih ingat semasa belajar di Aberdeen, Scotland. Seorang teman, Abdul Rahman, dari Chittagong yang sedang mengambil PhD forestri, bercadang untuk menunaikan umrah setelah tamat pengajiannya. Beliau telah menelefon Kedutaan Arab Saudi di London bertanyakan tentang visa. Pihak kedutaan menyuruhnya supaya berurusan ketika berada di lapangan terbang sahaja.
Saya menasihatkan dia ini supaya mengambil visa di London. Itu lebih selamat. Beliau tidak mahu mengalah, ia tetap terus mengambil tiket kapal terbang dan ke Jeddah. Tidak berapa hari kemudian saya dapati dia balik semula ke bilik kediamannya, iaitu di Masjid Aberdeen, di Spital Road. Dia memberitahu tidak mendapat visa, biarpun telah berada di lapangan terbang di Jeddah.
Simpati terhadapnya dan rasa kecewa pun ada. Menurut katanya, orang sepertinya kalau balik ke Chittagong, menjadi pegawai yang berkelulusan PhD, hanya akan berupaya pergi ke Mekah selepas bekerja lebih daripada 10 tahun. Kerana itu ia mesti ke Mekah ketika berada di Aberden. Tetapi kerana keras kepala, tidak mahu mendengar cakap, dia gagal. "Allah memberi ganjaran umrah biarpun saya gagal memasuki kota Mekah untuk umrah," katanya, insya-Allah. Bahasa orang kecewa agar ada rasa reda terhadap qada dan qadar.
Utusan Malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan