Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 21 Februari 2009

GOJI GUARANA (Singgahsana)

Jika kita ke Enjin Carian seperti Yahoo atau Google; taip saja GOJI GUARANA, pasti kita dapat banyak maklumat tentang buah goji. Sejak azali lagi aku amat membenci jualan langsung. GOJI GUARANA adalah salah satu syarikat jualan langsung yang mengeluarkan produk dari buah goji.

Bagiku secara peribadi jualan langsung adalah perangkap peniaga yang mengambil kesempatan sesuatu produk yang baik dengan harga yang mahal. Produk mereka memang baik tetapi harganya terkadang mendera si pesakit.

Bukan semua jualan langsung begitu mahal; ada juga jualan langsung yang agak sederhana harganya sejak dulu seperti barangan Cosway. Cuba bandingkan harga barangan jualan langsung yang lain seperti Amway, CNI, Hai-O , Julian & banyak lagi. Teramatlah mahal. Seperti contoh harga Penapis Air yang boleh dibeli sekitar RM1000 mereka kenakan kos harga dua kali ganda. Perbagai alasan yang mereka berikan tentang kebagusan barangan mereka. Hakikatnya di pasaran terbuka pun banyak produk yang berkualiti. Rata-rata syarikat jualan langsung mengenakan bayaran yang tidak munasabah.

Pendek kata begitu juga terjadi dengan buah goji ini; buah goji yang kering seratus gram di kedai sengsei cuma sekitar RM3 bila diniagakan secara jualan langsung ianya menjadi RM4 sepeket; isi buah goji dalam seket itu belum tahu berapa.. Alasannya telah diperbagaikan ramuannya. Ditokok tambah menjadikan ianya lagi berkhasiat. Padahal toukei yang mengeluarkan modal jualan langsung ini sekali gus menjadi jutawan. Jutawan segera sebab memang buah goji ini amat bagus untuk kesihatan. Mengambil kesempatan atau peluang niaga dengan khasiat buah goji.

Ceritanya sama dengan Tongkat Ali. Bukannya mudah untuk mendapat sekerat Tongkat Ali. Jika sahabatku Firdaus selalu upah Orang Asli mencarinya di hutan. Melalui Tok Batin pun telah mahallah amat. Maka produk di pasaran cuma sekumin sahaja dicampur dalam kopi; harganya menjadi tak munasabah. Sedangkan selain Tongkat Ali masih banyak lagi herba yang kita tidak amalkan. Seperti buah Goji ini juga boleh merawat mereka yang Mati Pucuk, darah tinggi, rabun, kencing manis, merawat hati & banyak lagi.

Jika arwah apakku pun arwah Abang Din mengamalkan makan pucuk sentang juga amat berkesan berbanding Tongkat Ali. Arwah Apak punyai isteri seramai tiga orang secara rasmi hingga ke akhir hayatnya 69 tahun. Arwah Abng Din pula punyai isteri secara rasmi empat orang & seorang nikah secara sulit, tapi bercerai ketika hidup; pernah tiga isteri tinggal sebumbung; Akhirnya tinggal seorang isteri. Ketika hayatnya sekitar 45 tahun telah punyai 21 cahaya mata. Bayangkan bagusnya pucuk Sentang. Arwah Abg Din meninggal dunia kemalangan jalanraya di Tangkak Johor. Lori gas yang dibawanya pancit tayar & terbabas lalu bertembung dengan treler. Meninggal di tempat kejadian.

Ramai orang tak tahu tentang Pucuk Sentang pun ramai masih tak yakin Buah Goji.

Aku kini mengamalkan memakan buah goji kering yang dibeli di kedai sengsei. 100 gram berharga RM3 di Dukun Kim Loy, di Taman Seri Serdang. Sayangnya kedai sengsei ini akan ditutup. Semua buah gojinya telah aku borong.



Nota Tambahan

'Goji' atau Wolfberry yang dikenali di Asia sebagai makanan bernutrien telah digunakan dalam dunia perubatan Cina sejak 1.900 tahun. Kemungkinan penggunaannya lebih lama kerana ia sering dikaitkan dalam cerita Cina sehinggalah ke Shen Nung (Shennong), Maharaja Pertama legenda Cina, bapa pertanian mitos dan pakar herba
pada era 2,800 sebelum Masehi.

Sejak awal abad ke-21, di Amerika Syarikat clan negara-negara maju, goji mulai diiktiraf sebagai buah yang mengandungi banyak nutrien clan mempunyai ciri anti-oksidan.

Wolfberry adalah nama am bagi sejenis buah yang dipanggil Lytium barbarum (Pinyu Cina: Ningxia gouqi). Buah beri ini adalah dari keluarga Solanaceae. Ubi kentang, tomato, terung dan serbuk lada juga termasuk dalam golongan ini. Spesis wolfberry kini ditanam di banyak daerah. Bagaimanapun, hanya di negara Cina, penanamannya dibuat secara komersial.

Buah beri ini juga dikenali sebagai Wolfberry Cina, beri goji, barbary matrimony vine, bocksrlont, pokok the Duke of Argyll atau matrimony vine. Nama-nama lain adalah goji Tibetan dan goji Himalayan, kedua-duanya sering diguna dalam memasarkan produk-produk makanan kesihatan.

Khasiat Perubatan

Goji telah lama memainkan peranan penting dalam perubatan tradisional Cina. Khasiat daripada buah ini dipercayai, antaranya dapat mempertingkatkan funggsi sistem imun, memperbaiki penglihatan,
melindungi hati, menambah penghasilan spenna dan memperbaiki peredaran darah.

Dalam perubatan tradisional Cina, goji mempunyai rasa manis dan bersifat neutral. la bertindak terhadap hati, para-paru, buah pinggang dan memperkayakan 'yin'. la boleh dimakan secara mentah, diminum sebagai jus, dibru menjadi teh herba atau disediakan sebagai tinktur. Buah beri ini juga digunakan dalam perubatan tradisional Korea, Jepun dan Tibet.

Dalam perubatan tradisional Cina, daun goji boleh diguna untuk membuat teh dan akar kulit Lvcium, bagi merawat radang (inflammatory) dan beberapa jenis penyakit kulit.

Buah goji juga mengandungi zeaxanthin, satu diet karotenoid penting yang menyerap ke dalam retinal macula lutea, di mana ia menawarkan anti-oksidan. Kajian tentang penambahan ke atas manusia menunjukkan
yang pengambilan goji setiap hari meningkatkan tahap zeaxanthin plasma.

Banyak penerbitan, terutama dari negara Cina, melaporkan tentang faedah perubatan lycitun barbarum, terutama disebabkan oleh khasiat anti-oksidannyaa, termasuk potensi faedah terhadap penyakit
kardiovaskular dan radang (inflammatory), penyakit berkenaan penglihatan (seperti macular degeneration dan glaucoma yang berkaitan dengan umur, mempunyai khasiat perlindungan neuro atau sebagai agen anti-kanser dan imuno-modulatory.

Masakan
Sebagai makanan, goji kering secara tradisi dimasak sebelum dimakan. la selalunya ditambah ke dalam nasi kanji, sup, dengan campuran ayam atau daging, sayuran serta lain-lain herba seperti keladi dan akar
likuoris.

Buah beri mi juga direbus sebagai teh herba, selalunya bersama bunga kekwa dan jujub merah. Pucuk dan daunnya juga ditanam secara komersial sebagai sayuran.

Di Barat, goji kering dimakan 'terus ke mulut sebagai snek, sama seperti kita memakan kismis atau buah-buahan kering yang lain. Rasanya seakan-akan tomato dan sama seperti buah kurma, `cranberries' kering atau kismis. Ia juga selalu diguna dalam makanan diet mentah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan