Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 13 Februari 2009

7 lanun berseluar dalam ditahan

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi
imas@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Tujuh lanun berseluar dalam, termasuk seorang cedera di rusuk kanan akibat terkena tembakan ditahan apabila cubaan mereka merompak sebuah kapal dagang di perairan Kuala Sedili, Kota Tinggi dekat sini, dipatahkan sepasukan anggota dan pegawai Pasukan Gerakan Marin (PGM) Wilayah Selatan, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.40 pagi itu, kumpulan lanun warga Indonesia berusia antara 21 hingga 53 tahun itu ditahan selepas dikejar sejauh kira-kira 20 kilometer apabila cuba meloloskan diri dengan menaiki bot laju menggunakan enjin 200 kuasa kuda.

Komander PGM Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner II Isa Munir, berkata selepas menyedari kehadiran pihak berkuasa, lanun terbabit melarikan lari selama 40 minit sebelum dipintas kira-kira 10.4 batu nautika dari timur Tanjung Sedili Kecil.

Sebelum itu, katanya, unit risikan PGM menerima maklumat daripada ejen perkapalan mengenai kehadiran sebuah bot pancung dalam keadaan mencurigakan di perairan Johor apabila cuba menghampiri kapal dagang Majulah Jasmin yang berdaftar di Panama dan berlabuh kira-kira 35 batu nautika di timur Tanjung Gemoh, Kuala Sedili.

“Sebaik menerima laporan itu, sepasukan anggota dan pegawai yang menggunakan bot ronda RH 15, dikejarkan ke tempat kejadian dan apabila sampai, kami mendapati anak kapal Majulah Jasmin sedang menembak isyarat kecemasan.

“Kehadiran kami disedari lanun terbabit menyebabkan mereka memecut untuk melarikan diri. Ketika dikejar, mereka bertindak luar biasa apabila tiga terjun ke laut dan selebihnya menanggalkan pakaian sebelum mencampakkan semua barang dipercayai untuk mengelakkan dijadikan bahan bukti melakukan rompakan di laut.

“Mereka turut berkelakuan agresif dengan menghimpit bot polis sebelum membaling beberapa objek dipercayai bahan letupan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PGM Wilayah Selatan di Tampoi, di sini, petang semalam.

Isa berkata, pihaknya mengambil masa 40 minit bagi memintas bot lanun terbabit yang cuba melarikan diri ke perairan negara jiran selain melepaskan beberapa das tembakan ke arah enjin bot mereka sebagai tindakan mempertahankan diri, sekali gus menghentikan bot mereka.

“Sebaik bot berkenaan dipintas, tujuh lanun yang hanya berseluar dalam ditahan dengan seorang daripadanya cedera akibat terkena tembakan di bahagian rusuk kanan.

“Siasatan awal mendapati kumpulan itu terbabit dalam sekurang-kurangnya dua rompakan laut di sekitar perairan Kuala Sedili.

“Mereka mensasarkan bot dagang baru yang berlabuh bagi mendapatkan wang tunai dan barang berharga,” katanya.

Lanun yang cedera kini dirawat di Hospital Sultan Ismail (HSI), Pandan dan keadaannya dilaporkan stabil manakala enam yang lain ditahan untuk siasatan lanjut.

Utusan Malaysia

iDAN: Aku kerap memancing di sekitar peraliran Kuala Sedili ini.
Posted on 13.2.2009 at 6:10 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan