Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 8 Februari 2009

Rabun Jauh (Miopia) (Singgahsana)

Rabun jauh adalah keadaan di mana seseorang itu tidak dapat melihat benda yang jauh dengan jelas, misalnya membaca papan tanda tertentu atau isyarat di sepanjang jalan raya. Rabun jauh terjadi apabila bola mata menjadi terlalu panjang atau kornea terlalu melengkung. Ini akan menyebabkan sinar cahaya yang memasuki mata tidak dapat difokuskan dengan baik atau sempurna di retina. Rabun jauh biasanya berlaku pada umur belasan tahun dan bertambah teruk dalam beberapa tahun yang berikutnya kerana mata terus berkembang dan membesar dalam usia kanak-kanak.

Sesetengah teori mengatakan bahawa rabun jauh merupakan sejenis penyakit keturunan. Tetapi punca rabun jauh ini sebenarnya masih tidak begitu diketahui oleh sesiapa. Namun begitu, masa membaca yang terlalu lama atau dalam cahaya samar, metabolisme tubuh yang tidak baik, pemakanan yang kurang baik kedudukan tubuh yang tidak betul turut menyumbang kepada rabun jauh.

Kini, terdapat rawatan laser untuk menyembuhkan rabun jauh. Tetapi, rawatan ini masih baru dan tidak begitu dipastikan kesan jangka panjangnya. Untuk membetulkan masalah ini, cermin mata atau kanta lekap boleh digunakan secara pindaan laluan imej cahaya yang memasuki mata. Kanta yang digunakan adalah kanta cekung. Biasanya pada permulaannya, seseorang individu memerlukan beberapa hari untuk menyesuaikannya supaya melihat dengan jelas. Selepas itu, rabun jauh tidak lagi akan menjejaskan gaya hidup seseorang itu.

- Itu yang terpapar di internet tentang rabun jauh.

Mata sebelah kiriku sekitar 120 & kanan sekitar 100 sahaja rabun. Jika tidak memakai kacamata pun kira boleh nampak cumanya agak samar bila melihat imej yang jauh jaraknya.

Rabun dekatnya jangan tanya; memang melampau. Kalau membaca terpaksa guna kanta. Jika tulisan besar bolehlah dibaca agak jauh dari mata; jika tulisan kecil memang bermasalah.

Aku teringin juga mahu membuat kacamata rabun jauh & dekat. Kosnya agak mahal lalu jika aku ingin membaca aku sekadar membeli cermin mata murahan untuk membaca, Banyak terjual di pasar malam di MyDin atau kedai barangan dari China.

Cukuplah seadanya.

Posted on 8.2.2009 at 1:34 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan