Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 23 Februari 2009

Oscar: Kejayaan 'Slumdog Millionaire' tepati ramalan (Hiburan)


Isnin Februari 23, 2009


Danny Boyle bersama barisan pelakon Slumdog Millionaire meraikan kejayaan besar mereka

SEPERTI yang dijangka, filem yang memberi pengiktirafan kepada penduduk setinggan di Mumbai, India, "Slumdog Millionaire" mendapat kemenangan besar di Anugerah Academy ke-81 semalam dengan memenangi kategori filem terbaik, dan tujuh lagi Oscar termasuk Pengarah Terbaik yang dibolot oleh Danny Boyle.

Filem yang mendapat 10 pencalonan itu mengaut banyak anugerah penting, hari ini.

'Slumdog Millionaire' yang mengisahkan tentang harapan penduduk di lembah setinggan di Mumbai, India turut memenangi anugerah lakonlayar adaptasi terbaik, sinematografi, editing and muzik latar juga lagu.


Danny turut merangkul gelaran Pengarah Terbaik menerusi filem arahannya yang mencetuskan kontroversi di Mumbai

Pengarah filem itu, Boyle dalam ucapannya turut merakamkan rasa penghargaan kepada setinggan di Mumbai, meskipun filem ini mendapat kecaman oleh penduduk di Mumbai kerana penggunaan perkataan 'dog' dalam filem itu.

Lain-lain pemenang yang diraikan di Anugerah Academy ke-81 atau Oscar di Kodak Theatre, Los Angeles, Amerika Syarikat semalam ialah Kate Winslet (Aktres Terbaik menerusi filem "The Reader"); Sean Penn (Aktor Terbaik "Milk"); Heath Ledger (Aktor Pembantu Terbaik dalam "The Dark Knight") dan Penelope Cruz (Aktres Pembantu Terbaik untuk "Vicky Cristina Barcelona)."

Filem robot romantik "Wall-E" pula memenangi filem animasi terbaik.

Setelah beberapa kali gagal meraih Oscar, Kate Winslet berjaya jua meraih Aktres Terbaik menerusi filem The Reader

Dan atas usahanya untuk memberi sentuhan baru kepada watak Joker dalam filem Batman, Health Ledger menjadi aktor kedua diberi pengiktirafan setelah kematiannya. Penganugerahan ini diberikan setelah 13 bulan pemergiannya kerana lebihan pengambilan dadah.


Oscar yang dimenangi Ledger diterima oleh kedua ibu bapanya bagi pihak anaknya, Matilda yang berusia 3 tahun.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang mengiktiraf haisl kerja anak saya walaupun dia sudah tiada.



Sean Penn bersama trofi Aktor Terbaik menerusi filem Milk

"Kepada semua orang yang terlibat seperti Warner Bros dan Christopher Nolan yang memberi lesen kepada Heath untuk buat kajian tentang watak gila Joker," jelas ayah Ledger, Kim Ledger.

Sejak kematiannya, Ledger yang berusia 28 tahun telah mendapat penghormatan sama seperti yang diberikan kepada bintang ternama James Dean, yang juga seorang bintang yang meningkat naik tapi mati mengejut.


Watak Joker yang dibawa oleh Heath begitu menarik, mengalahkan usaha yang dilakukan oleh Jack Nicholson yang pernah membawa peranan ini pada tahun 1989 dalam filem "Batman."


Penelope Cruz turut merangkul gelaran Aktres Pembantu Terbaik menerusi lakonan cemerlangnya di dalam "Vicky Cristina Barcelona

Kematian Heath Ledger bagaimanapun mencipta satu lakaran sejarah baru bilamana filem "The Dark Knight," mencatat rekod sebanyak $158.4 juta ketika mula ditayangkan.


Kemenangan filem "Slumdog Millionaire" sudah dijangkakan. Sementara lagu "Jai Ho' yang dicalonkan untuk filem 'Slumdog" juga dapat pengiktirafan.


Komposer A.R. Rahman, yang juga menang dua anugerah bagi skor muzik dan lagu terbaik, berkata filem 'Slumdog' adalah cerita pasal optimisma dan harapan.


Health Ledger menjadi aktor kedua diberi pengiktirafan setelah kematiannya. Oscar yang dimenangi Ledger diterima oleh kedua ibu bapanya bagi pihak anaknya, Matilda yang berusia 3 tahun


"Sepanjang hidup saya, saya ada pilihan untuk membenci atau bercinta. Saya pilih cinta dan saya berada di sini sekarang," kata Rahman.


Filem epik cinta "The Curious Case of Benjamin Button," yang mendapat 13 pencalonan hanya mampu mengutip tiga saja anugerah - efek visual, pengarah seni dan solekan.


"The Dark Knight" juga mendapat kemenangan kedua menerusi suntingan bunyi.


Cruz pula mencatat kemenangan kerana berjaya membawa watak seorang wanita yang berada di dalam dilema cinta tiga segi, mengaitkan bekas suaminya dan seorang wanita Amerika.


"Saya rasa macam nak pengsan sekarang. Terima kasih kepada Woody Allen kerana memberi saya watak yang cukup baik ini," kata Cruz semasa mengambil trofinya.


Ini kali kelima watak wanita yang dicipta Allen mendapat anugerah. Selain Cruz, aktres lain yang pernah menang anugerah yang sama ialah Dianne Wiest untuk "Hannah and Her Sisters" dan "Bullets Over Broadway"; dan Mira Sorvino bagi "Mighty Aphrodite."


Penulis skrip "Slumdog" pula Beaufoy, yang mengadaptasi skrip itu dari novel Vikas Swarup bertajuk "Q&A," agak teruja dengan kemenangannya.


Yang penting filem yang dikeluarkan dengan bajet $14 juta, "Slumdog Millionaire" telah membuka mata ramai orang tentang kehidupan setinggan di India.

Kesemua kisah benar yang dipaparkan di dalam filem ini seperti kepayahan, kecurangan, kezaliman polis dan semua kesusahan yang dihadapi oleh kanak-kanak di kawasan setinggan Mumbai dan kejayaan budak setinggan dalam program "Who Wants to Be a Millionaire" amat berkesan sekali.

Mujurlah dengan bantuan Warner Bros, filem ini berjaya dipasarkan walaupun pada mulanya terpaksa menghadapi kesukaran.

Slumdog Millionaire(2008) sebuah filem yang kecil merayakan hidup


Rama bertemu Sitanya, bolehkah mereka bersatu selama-lamanya?

nota: Ulasan ini buat Edd yang sudi menghantar filem ini buat aku yang berpeluang menontonnya sebelum Oscar, terima kasih Edd!

Jamal, hero (filem ini tiada protagonis) di dalam filem ini, apabila ditanya oleh inspektor polis yang menyiasat tuduhan penipuannya dalam rancangan kuiz Who Wants To Be A Millionaire versi India, apa tujuan Jamal memasuki rancangan kuiz itu, Jamal (lakonan baik Dev Patel) menjawab, "Kerana saya tahu "dia" akan menonton."

Sungguh romantisnya, sungguh jujurnya. Hal semacam itu hanya akan keluar daripada mulut seorang manusia lurus dan penuh harapan dan cinta seperti Jamal, setaraf seorang wali Allah atau setaraf mana-mana perwira yang pergi berperang dengan naga untuk menyelamatkan puterinya. Tetapi lihat, sebelum Jamal menjawab soalan polis itu, kita diberi satu tayangan aksi yang panjang tentang sedutan riwayat Jamal (sebab dan akibat kenapa), termasuk bagaimana dia ditangkap polis lalu dihumban ke dalam penjara. Ia sedikit "bermain" dengan klise emosi tetapi kerana permintaan "jujur" Jamal, kita pun menepuk tangan dan menangis lalu menyokong di belakang Jamal apabila Jamal berkata, "Kerana saya tahu dia akan menonton."

Inilah keajaiban Slumdog Millionaire, sebuah filem yang kita tahu dan "penah lihat" saduran dan saluran emosinya tetapi kita tetap menurutinya kerana semangatnya yang "penuh harapan untuk mencapai tujuan hidup" (kita faham di sini, tujuan hidup Jamal ialah bersama dengan Latika, walau apa pun terjadi, Latika ialah simbol salinan ibunya yang mati dalam rusuhan). Malah kisah riwayat Jamal ini pun dibuka dengan kupasan demi kupasan yang memerlukan flashback, sebuah gaya yang pernah dibikin dalam The Last Emperor(1987) ataupun The English Patient(1997) dalam membuka riwayat seorang watak dalam sebuah filem.


Apa yang menyebabkan gaya "pernah cuba" ini menarik (kalau tak segar) di dalam filem ini? Ini adalah kerana pergerakan filem ini yang laju dan bertenaga. Kelajuan detik filem ini (lihat pergerakan lari para pelakon, pergerakan keretapi, pergerakan kereta di celah lorong) dikaitkan dengan lajunya bandar Mumbai itu juga berubah - penggayaan ini pernah dibikin dengan lebih baik lagi dalam The City of God(2002). Ia juga kerana, buat pertama kali, penonton barat dapat melihat seorang watak yang hitam-putih, penuh "wide eyed innocence", penuh suci (simbolisme romantisme tinggi ala Goethe) dengan keinginan romantisnya, mengejar dan mengejar apa yang diperlukannya, di balik latar hina dina dan kebobrokan India (hal yang menyebabkan kontreversi di India seperti yang berlaku dengan Salaam Bombay!(1988) dan City of Joy(1992). Ini hal biasa, hal kebangsaan sombong orang India. Sepertimana jika para pengarah barat ingin mengarah sebuah filem 13 Mei di Malaysia. Oleh sebab itu, kita dahulu yang perlu berani merakam dan mengarah sebuah filem 13 Mei sebelum para Hollywood melakukannya). Semangat ini yang jarang ada dalam filem Hollywood (lihat bagaimana kompleks dan pesimisnya Batman atau sayu dan tercalarnya Harvey Milk kalau dibandingkan dengan romantis juang Jamal yang tidak pernah putus asa - semacam Wall-E!) dan sudah terbiasa ada dalam filem-filem hindustan. Para pembikin memahami idealisme "lahir semula" Krishna/Rama ini lalu mengangkat idealisme ini dengan sebaik mungkin, dan ia sememangnya berjaya.


Apa yang lagi baik ialah, Danny Boyle dan penulis skrip Simon Beafoy tidak melupakan asam garam filem ini dengan mogul filem hindustan. Rujukannya ada. Paling kuat kemungkinan filem Mehboob Khan (Mother India mempunyai epik pasangan adik-beradik yang mana seorang abang menjadi jahat, dan seorang lagi baik), Ram Gopal Varma (filem Satya(1998) arahan Varma merupakan filem yang sememangnya berpengaruh terhadap filem ini. Malah Saurabh Shukla yang berlakon dalam Satya turut berlakon dalam filem ini sebagai polis. Satya adalah sebuah filem neo-hindustan, filem yang berani menggunakan dialog realisme, kekasaran para gangster serta latar kotor dan miskin kota Mumbai, menolak sepenuhnya warna kemilau kebiasaan filem hindustan) dan kemungkinan Kamal Hassan. Aku katakan kemungkinan kerana dalam tali arus filem hindustan, bebeberapa unsur diambil dan digunakan sekali lagi (malah, filem hindustan jauh meninggalkan filem Hollywood dalam perujukan, parodi dan pascamoden) dan sekali lagi tanpa malu, malah ada yang mencedok daripada filem Hollywood. Hal ini juga berlaku dalam Slumdog, tetapi perujukannya sangat terjaga. Buat unsur-unsur ini, para pembikin pula menyalutkan satu "semangat" yang kuat dalam diri Jamal sebagai "pusat" terhadpa unsur-unsur ini. Buruk atau kotornya dia, kita tidak akan tersinggung, kerana kita mahukan dia "menang". Ini boleh dilihat dalam satu babak di mana Jamal terpaksa masuk dalam lubang tahi lalu keluar busuk untuk mengambil autograf Amitabh Bachan, malah berjaya (unsur fairy tale bersalut realiti slum tertinggi di sini). Di sini, kita sudah faham ke mana arah tuju filem ini dan buat apa filem ini diteruskan. Dan ini boleh kita lihat, satu India nanti akan "di belakang" Jamal, si budak yang pernah mengharungi parit tahi untuk tanda tangan bintang besar India. Dan inilah semangat yang tidak putus-putus digerakkan oleh para pembikin, menyeronokkan sekali gus mengisi keinginan fantasi kita untuk melihat "kemenangan" - Boyle sebenarnya mencipta hindustan, dan dia melakukannya dengan baik.


Kesemua plot dan pergerakan cerita berhubung dengan semangat ini. Tidak pernah sekali pun terlintas di dalam jiwa kita bahawa Jamal ini "penipu" atau ada "hitam". Malah Anil Kapoor (lakonan tanpa lapisan apa-apa pun) yang menjadi hos rancangan itu lebih "nakal" daripada Jamal. Ini perlu kerana pergerakan/pembangunan watak abang Jamal pula, Salim bergerak ke arah kiri. Maka ini membuka satu persoalan besar: mengapa Salim akhirnya melepaskan kesemuanya (di sini, simbolnya duit) untuk kebahagiaan Jamal. Takkan senaif begitu? Hal ini tidak diberi jawapan, malah menjadi satu plot yang merimaskan buat penonton kritis. Tetapi, oleh sebab kita sudah termahsyuk dengan Jamal, Lalita dan segala yang mereka telah lalui, kita hanya mahukan ini: agar mereka hidup aman damai selama-lamanya. Boyle tidak menghampakan kita.

Runut bunyi oleh A. R. Rahman antara yang mengujakan yang pernah beliau cipta, malah gaya campuran moden dan tradisi masih kuat dalam projek lagu filem ini. Penggambaran banyak menggunapakai gaya realisme Satya dan City of God, dengan sedikit dinamisme filem-filem Hollywood, tetapi ianya bukan yang terbaik. Ada satu shot menunjukkan (sebagai bukti) bagaimana susahnya untuk merakam bandar Mumbai apabila seorang pegawai di tepi jalan tiba-tiba menyahut, "No camera!" membanting filem ini untuk "keluar" daripada fantasinya untuk seketika (bahawa apa yang kita lihat itu tipu). Para pelakonnya baik, malah yang lebih menyesakkan adalah para pelakon anak-anaknya, lebih-lebih lagi para pengemis dalam filem ini. India menunjukkan, mereka mempunyai kumpulan pelakon kanak-kanak terbaik di dunia.

Slumdog Millionaire sememangnya sebuah filem kecil yang ada pincangnya. Tetapi dengan perubahan semangat Boyle berkiblatkan India (Boyle sebenarnya merupakan antara pengarah British yang cuba sedaya upaya meruntuhkan beberapa genre, seperti yang dibuatnya dalam genre dadah, zombi dan jenayah), dan kupasan jujur filem ini tentang kehidupan realiti golongan miskin Mumbai serta rasa fantasi-romantisme ala hindustan yang terjaga, ia antara filem terbaik tahun 2008.

Ya, pada kredit akhir, kita terasa seakan mahu menari bersama! Satu tayangan merayakan kehidupan setentunya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan