Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 25 Februari 2009

Demi kasih isteri (Ceritera)



Oleh Mohamad Yatim Latip
mylatip@hmetro.com.my

MELAKA: Demi kasih dan tanggungjawabnya, seorang suri rumah dari Taman Merlimau Utara, Merlimau di sini, sanggup berkorban masa dan tenaga dengan berulang-alik ke Hospital Melaka (HM) dari rumahnya sejauh kira-kira 25 kilometer semata-mata untuk menjaga suaminya yang dirawat di situ setiap hari.

Selain terpaksa berkejar ke hospital setiap pagi dan malam, suri rumah terbabit, Normah Rahman, 48, juga terpaksa bangun seawal jam 4 pagi setiap hari untuk menyediakan makanan untuk anak perempuannya, Qamarina Idayu, yang menuntut di tingkatan empat.

Menurut Normah, beban tugas dipikul amat berat iaitu sejak suaminya, Aziz Abd Ghani, 54, diserang angin ahmar pada bahagian kanan tubuhnya dan dimasukkan ke HM pada 13 November lalu.

Katanya, setiap hari, pada jam 6.30 pagi selepas menghantar Qamarina Idayu ke sekolah, dia menunggang motosikal ke HM untuk menjaga suaminya dan pulang semula ke rumah selepas waktu Maghrib untuk melakukan kerja rumah.

Normah berkata, selesai kerja rumah dia akan membawa anaknya itu ke hospital untuk sama-sama menjaga suaminya sehingga pada awal pagi 4 pagi keesokannya.

“Begitulah rutin harian saya sepanjang suami terlantar di HM. Meskipun sukar, saya terpaksa menghadapinya terutama apabila waktu hujan pada siang atau malam hari, saya tetap meneruskan perjalanan sama ada pergi atau pulang dari hospital.

“Suami saya berhenti selepas 13 tahun berkhidmat dalam Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan dia tidak mempunyai pencen bulanan. Sebaik berhenti suami hanya kerja di sebuah kilang tempatan sehinggalah diserang angin ahmar akhir tahun lalu,” katanya ketika ditemui di HM, di sini.

Sementara itu, ketua penyelia Pusat Perkhidmatan Barisan Nasional (Pembela BN) Negeri Melaka, Amir Hamzah Aziz, berkata pihaknya amat bersimpati nasib suri rumah terbabit.

Katanya, pihak Pembela BN akan usahakan supaya suami Normah mendapat pencen ilat dari pihak Pertubuhan Keselamatan Sosial Pekerja (Perkeso) selain memohon bantuan daripada persatuan veteran tentera.

Harian Metro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan