Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 12 November 2012

BEKAM


Keistimewaan BEKAM ( AL - HIJAMAH ) Dari Sudut Sains


Hadith Pertama:
Diriwayatkan dalam Shohih Bukhari, Said bin Jubair berkata dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara. Pertama minum madu. Kedua, dengan pembekaman. Ketiga, dengan besi panas, dan aku tidak menganjurkan ummatku melakukan pengubatan dengan besi panas” (Shohih Bukhari)

Hadith Kedua:
Dari Jabir Bin Abdillah ra ia berkata, saya pernah mendengar Nabi SAW bersabda:
“Jika ada yang terbaik pada ubat-ubatan kalian, maka itu terdapat pada sayatan alat bekam, minuman madu, atau sundutan dengan api yang tepat pada penyakit. Tetapi aku tidak suka berubat dengan ’kay’ ” (Shohih Bukhari)

Hadith Ketiga:
Dalam riwayat Tirmidzi dari Ibnu Mas’ud dan riwayat Baihaqi:
“Aku tidak berjalan di hadapan sekelompok malaikat pun pada malam ketika aku diisra’kan, kecuali mereka berkata, “Wahai Muhammad, perintahkanlah umatmu agar berbekam!’ ” (Shohihul Jami’: 5671)

Hadith Keempat:
Tirmidzi meriwayatkan dalam Sunan-nya, dari Ibnu Mas’ud yang berkata:
“Rasulullah SAW suatu ketika bercerita tentang malam ketika beliau diisra’kan, bahawa beliau tidak berlalu pada satu kelompok malaikat pun kecuali mereka menyuruh beliau dengan mengatakan, ’Perintahkanlah ummatmu agar berbekam’ ”
Ahmad juga meriwayatkan dalam musnadnya, sabda beliau, “Ini (bekam) adalah sebaik-baik cara pengubatan yang digunakan oleh manusia” (Al-Bashriyyin : 19237, Shohih)

Hadith Kelima:
Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya cara pengubatan paling ideal yang kalian pergunakan adalah hijamah (bekam)” (Shahih Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan kepada hadith-hadith di atas jelaslah kepada kita bahawa bekam merupakan perintah daripada Nabi Muhammad SAW. Bekam juga adalah terapi yang sangat dianjurkan oleh penduduk langit. Nasihat ini merupakan penghormatan para malaikat sebagai sambutan atas kunjungan Nabi SAW (orang yang dikunjungi wajib menghormati orang yang mengunjungi). Bekam adalah nasihat emas dari para malaikat yang berbakti kepada ”penghulu manusia” pada malam yang diberkati. Adalah sangat tidak masuk akal sekiranya ummat islam mengabaikan kaedah pengubatan yang langsung turun dari langit ini!

Imam Al-Ghazali berpendapat, yang dinukilkan dalam kitab Taysirul Fiqih lil Muslimil Mu’ashir oleh Dr Yusuf Qardhawi pada hal. 235-236:
“Al-Hijamah/Bekam adalah termasuk fardhu kifayah. Jika di suatu wilayah tidak ada seorang yang mempelajarinya, maka semua penduduknya akan berdosa. Namun jika ada salah seorang yang melaksanakannya serta memadai, maka gugurlah kewajipan dari yang lain”.


Ilmu pengubatan hijamah/bekam warisan nabi ini ternyata dalam dunia perubatan barat sudah lebih popular dibandingkan masyarakat muslim dan lebih dikenali sebagai cupping atau istilah yang semakna dengannya. Buku “The Connective Tissue as The Physical Medium for Conduction of Healing Energy In Cupping Therapeutic Method” yang di tulis oleh Kohler D (1990) menjelaskan betapa jaringan-jaringan penghubung di dalam tubuh manusia merupakan media fizik untuk menghantar suatu energi. Apabila terjadi gangguan dalam jaringan tersebut, maka metabolisme tubuh menjadi tidak seimbang dan tubuh akan merasa tidak nyaman. Bekam merupakan salah satu cara untuk mendapat kesembuhan.

Tim Handley of the BBC ‘had conventional acupuncture and cupping therapy for a painful shoulder. He told BBC News Online: “I had four treatments and it really knocked it on the head. It was brilliant. After the first time I had it I felt absolutely fantastic. The difference was so tangible. It was wonderful.” ‘

Sebagai alternatif pengubatan, bekam merupakan kaedah yang paling tepat ketika dunia perubatan moden tidak mampu mengatasinya. Tanpa teknologi canggih, pembekaman pada satu poin di antara poin-poin istimewa di sekitar tengkuk sahaja dapat menyembuhkan 72 penyakit. Sebuah buku juga telah ditulis oleh Thomas W. Anderson (1985) yang berjudul “100 Diseases Treated by Cupping Method”, yang ternyata sesuai dengan hadith Nabi disekitar 600M yang diriwayatkan oleh At-Thobroni:

Rasulullah bersabda, “Hendaklah kalian semua melakukan pengubatan dengan bekam di tengah tengkuk, kerana sesungguhnya hal itu merupakan ubat dari tujuh puluh dua penyakit”

 
POIN-POIN ISTIMEWA

Poin istimewa di atas setelah dilakukan penelitian ternyata merupakan “motor points” pada perlekatan neuromuscular (neuromuscular attachment) yang mengandungi banyak mitokondria, kaya salur darah, mengandung tinggi mioglobin, sebahagian besar selnya menggunakan metabolisme oksidatif, dan lebih banyak mengandung cell mast/basophils, lymph nodes, capillary, venule, bundle dan nerve plexus serta hujung saraf akhir, di banding dengan bukan poin istimewa. 


Callison menyatakan: "A motor point is defined as “the most electrically excitable area of the muscle, and represents the greatest concentration of nerve endings”. Motor points are not exact anatomical points, but follow a reasonable fixed pattern of locations. These points can be identified clinically as the site where a twitch may be evoked in response to minimal electrical stimulation without producing contraction elsewhere in the muscle. Motor points are located on the skin over the muscle and correspond approximately to the level at which the nerve enters the muscle belly. This area is known as the neuromuscular junction or zone of innervation."


Komunikasi Antara-Sel dalam Sistem Imun

Menurut pandangan Psikoneuroimmunologi, sistem imun tidak berdiri sendiri tetapi dipengaruhi oleh sistem lain, yaitu sistem saraf dan sistem endokrin. Pengaruh ini terlaksana melalui hantaran signal antar-sel (intercell-signalling) sehingga menghasilkan komunikasi antar-sel (cell-communication). Albert membezakan empat cara komunikasi antar sel:

Komunikasi melalui molekul signal

1. Komunikasi melalui molekul terpapar membran
2. Komunikasi melalui hubungan celah (gap junction)
3. Komunikasi melalui molekul signal masih dapat dibahagi lagi bergantung pada letak sel sasaran


PENGARUH BEKAM TERHADAP RENSPONS KETAHANAN TUBUH

Mereka membuktikan apabila melakukan pembekaman pada satu poin, maka di kulit (kutis), jaringan bawah kulit (sub kutis), fascia dan ototnya akan terjadi kerusakan dari sel mast/basofil dan lain-lain. Akibat kerusakan ini akan dilepaskan beberapa zat seperti serotonin, histamine, bradikinin, slow reacting substance (SRS), serta zat-zat lain yang belum diketahui. Zat-zat ini menyebabkan terjadinya dilatasi (pengembangan) kapiler dan arteriol serta flare reaction pada daerah yang di bekam. Dilatasi kapiler juga dapat terjadi di tempat yang jauh dari tempat pembekaman. Ini menyebabkan terjadi perbaikan microcirculation salur darah. Akibatnya timbul kesan relaksasi otot-otot yang kaku serta akibat vasodilatasi umum akan menurun tekanan darah secara stabil. Yang terpenting adalah dilepaskannya corticotrophin releasing factor (CRF), serta releaseing factors lainnya seperti adenohipofise. CRF selanjutnya akan menyebabkan terbentuknya ACTH, corticotrophin, dan corticosteroid. Corticosteroid ini mempunyai kesan penyembuhan peradangan serta menstabilkan permeabiliti sel.

Sedangkan golongan histamine yang ditimbulkannya mempunyai manfaat dalam proses reparasi (perbaikan) sel dan jaringan yang rusak, serta memacu pembentukan reticulo endothelial cell (REC), yang akan meninggikan daya resistensi (daya tahan) dan imunisasi (kekebalan tubuh). Sistem imun ini terjadi melalui pembentukan interleukin (IL) dari sel kerana faktor neural, peningkatan jumlah sel T kerana peningkatan enkephalin dan endorphin yang merupakan mediator antara susunan saraf pusat dan sistem imun, subsansi P yang mempunyai fungsi parasimpatis dan sistem imun, serta peranan kelenjar pituitary dan hypothalamus anterior yang memproduksi CRF.

Penelitian lainnya menunjukkan bahawa pembekaman di kulit akan menstimulasi kuat saraf permukaan kulit yang akan dilanjutkan pada cornu posterior medulla spinalis melalui saraf A-delta dan C, serta tractus spino thalamicus ke arah thalamus yang akan menghasilkan endorphin. Sedangkan bahagian rangsangan lainnya akan diteruskan melalui serabut aferen simpatik menuju ke motor neuron dan menimbulkan reflek intubasi nyeri. Efek lainnya adalah dilatasi salur darah kulit dan peningkatan kerja jantung.

Pada sistem endokrin terjadi pengaruh pada sistem sentral melalui hypothalamus dan pituitary sehingga menghasilkan ACTH, TSH, FSH-LH, ADM. Sedangkan melalui sistem periferi langsung berefek pada organ untuk menghasilkan hormon-hormon insulin, thyroxin, adrenalin, corticotrophin, estrogen, progesterone, testosterone. Hormon-hormon inilah yang bekerja di tempat jauh dari titik yang di bekam untuk tujuan penyembuhan segala penyakit.

Ustaz Dr Ali Muhammad Muthowi, beliau adalah Dekan Pertama Fakulti Perubatan Al-Azhar dan Pakar Radiologi dan Tumor mengatakan tentang hijamah/bekam:
“Hijamah merupakan pengubatan yang popular dan banyak digunakan di Mesir hingga akhir-akhir ini. Ia memiliki landasan ilmiah yang cukup dikenal iaitu bahawa organ-organ dalam tubuh berhubungan dengan bagian-bagian tertentu pada kulit manusia di titik masuk saraf yang menyalurkan makanan kepada organ-organ tersebut di saraf tulang belakang. Dengan adanya hubungan ini, maka dengan rangsangan apapun yang di arahkan pada kulit mana pun pada bagian tubuh ini, akan mempengaruhi organ-organ internal yang berhubungan dengan kulit ini. Teori ini sama dengan yang digunakan untuk pengubatan jarum akupuntur China untuk mengubati penyakit-penyakit.”


Caroline Rea menyatakan mengenai terapi acupuncture:
“People often use acupuncture to relieve pain. Western medical researchers who have studied acupuncture believe that it may reduce pain through body chemicals that have calming effects (opioid peptides), or by affecting glands (such as the hypothalamus) that produce substances the body uses.”


Seorang peneliti Jerman pula menyatakan:
“Sungguh, bekam mampu memberikan hasil sepuluh kali ganda dibandingkan pengubatan dengan metod tusuk jarum China (Acupuncture)” 

Dr Amir Muhammad Sholih (Pensyarah Undangan di Universiti Chichago, peraih penghargaan di Amerika di bidang pengubatan natural dan anggota Organisasi Alternative Medicine di Amerika) mengatakan:
“Pengubatan dengan bekam telah dipelajari dalam kurikulum-kurikulum perubatan di Amerika. Mereka yang menjalankan pengubatan dengan bekam boleh menggunakan peta titik-titik saraf di tubuh yang biasa digunakan oleh pelaku pengubatan tusuk jarum (acupuncture) untuk mengubati penyakit yang sama. Tetapi dalam acupuncture, yang dihasilkan hanyalah rangsangan terhadap titik saraf, sedangkan dalam bekam, selain dihasilkan rangsangan pada titik saraf, juga terjadi pergerakan aliran darah dan rangsangan terhadap organ kekebalan tubuh.”

(Artikel di Majalah berbahasa arab Al-Ahrom. Eds 218, Mei 2001M)

Menurut Ibnu Qoyyim Al-Jauziyyah dalam Thibbun Nabawi, bahwa pengubatan bekam harus dilakukan secara bersamaan dan terpadu dengan pemakaian bahan-bahan alami seperti madu, habbatussauda, herba yang bersesuaian disertai zikir mahupun doa di setiap waktu dan setiap melakukan aktiviti. Diikuti doa-doa ruqyah syar’iyyah, mengamalkan islam secara nyata sebagai alternative untuk memperbaiki respons emosional positif dan mengefektifkan coping.



Cawan Bekam

KESIMPULAN

Orang barat mulai mengadakan pelbagai riset dan penelitian tentang pengubatan alternatif (thibbun nabawi) dengan hasil yang melampaui semua perkiraan, sementara kita masih menyembunyikan kepala di dalam pasir. Dunia sains perubatan moden menjadi ’tercengang’ dengan model pengubatan bekam kerana terbukti memiliki daya penyembuh segala penyakit bahkan yang tergolong dalam penyakit acute seperti penyakit jantung, ginjal, peparu, diabetes, tumor, stroke dan sebagainya. Usaha penulis ini ternyata masih memerlukan orang lain yang akan menyempurnakan kekurangannya dan meluruskan kesalahannya.

Justeru wahai Para Ilmuan yang terhormat! jika kita ingin membicarakan bekam sebagai salah satu cabang thibbun nabawi maka harus ada amanah dan tanggungjawab untuk melakukan perbandingan yang saksama antara perubatan moden dan alternatif sehingga kita memiliki landasan ilmiah yang kukuh. Apabila Quran & Sunnah difahami dan dihayati secara jelas maka iman umat islam dapat meningkat sekali gus mencapai kecemerlangan. Mudah-mudahan umat ini memahami bahawa dengan mengamalkan dan menegakkan keseluruhan syariat Allah SWT di muka bumi adalah kewajipan bertujuan mengaktualisasikan keislaman kita.

“Sesungguhnya pada Rasulullah SAW contoh teladan yang baik untuk kamu jadikan ikutan, bagi sesiapa mengharapkan keredaan Allah dan balasan baik pada hari akhirat, dan dia dalam keadaan baik mengingati Allah.” (Surah Al-Ahzaab, ayat 21)


Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

Wallahua'lam

TENANG KETIKA BERBEKAM


Satu perkara penting yang harus diberi perhatian sebelum berbekam ialah bertenang. Maksudnya, orang yang hendak dibekam mestilah dalam keadaan tenang. Sebagai jurubekam, soal ini wajar sekali diambil berat. Jurubekam hendaklah berusaha dengan teknik tersendiri untuk menenangkan perasaan dan fikiran orang yang bakal dibekam. Lazimnya, bagi orang yang pertama kali mendapatkan rawatan bekam akan merasa risau atau berdebar-debar. Denyutan jantungnya juga agak laju akibat debaran.

Bagi orang yang pertama kali, perasaannya agak gusar atau tidak begitu stabil. Berbagai-bagai masuk dalam pemikirannya. Beliau memikirkan perkara-perkara negatif seperti sakit, pedih, hirisan pisau, atau tusukan jarum, darah mengalir, darah kental dan pelbagai lagi. Hal ini biasanya tidak berlaku lagi pada pembekaman-pembekaman selepas itu. Ini kerana, ia telah melaluinya secara langsung. Ini kerana, ia kini tahu bahawa rupanya berbekam ini tidak menyakitkan, tidak meninggalkan kesan atau luka khususnya apabila jarum atau lanset digunakan bagi melukakan kulit.

Berdasarkan pengalaman ERAKITA membekam sejak tahun 2000 lalu, membekam seseorang ketika keadaanya belum begitu tenang wajar dielakkan. Tidak kira orang yang dibekam itu masih muda atau tua, kurus atau gemuk, badan biasa atau gagah. Apa yang penting ialah hatinya tenang dan tidak perlu terlalu risau atau takut untuk menghadapi bekam.

Lazimnya, jika orang tersebut dibekam dalam keadaan ia masih risau atau tak tenang, ia akan mengadu merasa “pening”. Ketika itu, tubuhnya kelihatan agak pucat. Dalam keadaan itu, jurubekam harus segera menanggalkan cawan bekam dari kulit. Tanggalkan kesemuanya dan bersihkan darah di kulit jika ada. Selepas itu, tiarapkan di lantai atau di katil. Rehatkan tubuh badannya dan jika perlu, beri ia air mineral atau jika dapat, air yang bercampur gula sedikit. Kaedah ini amat berkesan untuk mengembalikan kesegaran tubuh badannya.

Dalam beberapa minit, sekitar 10 minit-20 minit, tubuh badannya akan segar semula. Tanya samada ia bersedia untuk dibekam. Jika ia bersedia, teruskan membekam di bahagian tertentu dengan kadar bilangan cawan yang minima. Jika perlu, gunakan cawan yang agak sederhana saiznya. Berilah ia rangsangan dan motivasi agar ia lebih tenang dan yakin bahawa proses bekam adalah proses yang mudah, tidak menyakitkan dan selamat.

Inshaa Allah, dengan cara ini, proses pembekaman akan menjadi teratur dan cantik. Lazimnya, orang yang dibekam akan akan datang semula beberapa minggu kemudian untuk mendapatkan rawatan bekam yang seterusnya. Ini kerana, beliau telah “MENIKMATI UBAT LUARBIASA’ secara semulajadi pada tubuhnya.
Selamat mencuba

RAWATAN 1000 KALI LEBIH MUJARAB DARI UBAT HOSPITAL?

 
 
 
 
 
 
1 Vote

Selepas solat Maghrib, ERAKITA menerima satu SMS dari seorang sahabat. Beliau adalah Ustaz Hamidun Abdul Rahim dari Kg Bayangan Keningau. Satu ketika dulu, beliau adalah satu universiti dengan ERAKITA di UIA di era 1990-an. Kini beliau bertugas sebagai seorang pendidik di SMK Gunsanad Keningau. SMS beliau begitu menarik perhatian ERAKITA. Mengapa? Ini kerana, bunyinya seperti berikut:
“Alhamdulillah.. Rawatan yang 1000 kali lebih mujarab dari ubat di hospital. Sebelum ini, hal kecilpun bikin saya mudah tertekan.. Alhamdulillah, sekarang fikiran saya lebih cemerlang. Jazakallah khairan kathiro”
Inilah luahan rasa beliau 6 jam selepas menerima rawatan bekam. Sesi bekaman dilakukan pada 9 Jun 2011. ERAKITA hanya melakukan bekaman di dua lokasi utama iaitu bahagian atas kepala dan tengkuk beliau. Bekaman darah diulangi sebanyak 4 kali di bahagian kepala dan 2 kali di bahagian tengkuk. Ketika bekaman kali kedua dilakukan di bahagian kepalanya, beliau mengakui amat selesa dan dapat merasakan betapa ringannya kepala beliau. Beliau menyatakan bahawa beliau tidak pernah merasa lega sepertimana yang dia alami ketika itu.

Gumpalan darah pekat, hitam legam dan berketul-ketul berjaya dikeluarkan dari kepala. Bekaman yang dilakukan di bahagian kepala memerlukan kemahiran jurubekam kerana kawasan ini amat sensatif. Kulitnya tipis dan tarikan angin melalui gelas bekam harus berpada-pada. Tidak boleh terlalu kuat. Orang yang dibekam wajar ditanya apakah ia terasa selesa atau cengkaman gelas bekam terlalu ketat. Jika ketat, cengkaman gelas harus dikurangkan.

Keseluruhannya, sesi rawatan bekam pagi itu berjalan lancar. Ia tidak memerlukan masa yang panjang. Bekaman pula tidak semestinya menggunakan banyak gelas bekam atau banyak lokasi yang dibekam. Memadailah dengan beberapa point sahaja. Bekaman darah boleh dilakukan secara berlulang-ulang antara 3-5 kali di lokasi yang sama menurut keperluan dan kesediaan orang yang dibekam.

Alhamdulillah, bekaman berjaya menghasilkan keputusan yang menakjubkan. Ustaz Hamidun merasa begitu lega dan bersyukur kerana derita bertahun-tahun yang dialaminya terutama di bahagian kepala kini menemui jalan penyelesainnya biarpun hanya beberapa jam selepas bekaman dilakukan.

ERAKITA mendoakan agar Ustaz Hamidun diberi kesembuhan total dari sakit yang dialaminya selama ini hasil dari rawatan Bekam, suatu kaedah rawatan hebat dan menakjubkan melalui sunnah Rasulullah s.a.w.

TEKANAN DARAH JADI NORMAL DAN STABIL

 
 
 
 
 
 
1 Vote
Siapa yang pernah berbekam lazimnya akan merasakan satu kepuasan dan kelegaan tubuh. Kesannya dapat dinikmati dalam kadar yang singkat. Tahun lepas, ERAKITA pernah membekam ayah mertua ERAKITA di bahagian kepala. Cuma hanya satu point sahaja. Darah kotor yang kental dan berwarna hitam legam dikeluarkan dari point yang sama. Ia dilakukan sebanyak 2 kali.

Keesokan harinya, beliau pergi ke klinik Dr Muhammad di Pekan Petagas Kota Kinabalu. Dr tersebut merupakan kenalan lama beliau. Di sanalah beliau dan keluarga selalu mendapatkan rawatan kesihatan. Sejak beberapa tahun lampau, beliau mendapat penyakit Darah Tinggi.

Setelah diperiksa tekanan darah, didapati bahawa tekanan darah beliau berada dalam keadaan yang normal dan memuaskan. Namun beliau tidak memberitahu Dr berkenaan bahawa beliau telah melakukan bekam darah sehari sebelumnya.

Kejadian ini hanya diberitahu oleh beliau kepada ERAKITA setelah beberapa hari berlalu. Beliau mengakui bahawa rawatan bekam darah amat mujarab dan melegakan. Kepala terasa ringan dan tekanan darah menjadi lebih stabil. Kini beliau merupakan antara penggemar setia kepada mendapatkan rawatan bekam.
Maha suci Allah yang telah mengurniakan nikmat yang tak ternilai ini.



2 ulasan:

  1. Sistem turihan (toreh) lebih baik berbanding cucuk kulit nak dibekam

    Jangan buat sekali gus sebab kemampuan badan kita tak sekuat mana...

    Elok buat sebelah pagi atau malam

    Cari bulan yang sesuai & lakukan sebainya 6 bulan sekali

    BalasPadam
  2. Mat ptng,blh bgi sya nom fon juru bekam drh keningau sabah,sbb mama sya nk wat bekam drh,mama sya ada drh tinggi & kencing manis.tq

    BalasPadam