Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 18 November 2012

Bos lama Mila di I & P : meninggal dunia

 

Apa lagi agenda Mila hari minggu ini, semalam perjalanan kami gagal; aku SESAT lagi di aman Tun Dr Ismail - TTDI. Dapat ziarah pemergian bos lama Mila di I & P tapi kami sesat nak cari kubur di Bukit Kiara. Allahyarham Tuan Haji Rashid. 71 Tahun.

2. Masa di masjid kami telah lewat; dari rumah dah sekitar jam 10:00 pagi nasiblah jalan tak sesak. Aku sampai ke masjid jenazah diuruskan betul-betul tengah solat jenazah. Kemudian van jenazah bergerak pantas. Mila kata dia tahu jalan nak ke kubur; jadi aku yakin sangatlag cakap Mila.

3. Langkah mencari kubur jadi kalut; kami silap arah top-top masuk jalan Sungai Besi di sebelah TUDM. Mila nekad nak pergi sebab di masjid dia tak sempat bersalaman dengan isteri Allahyarham. Aku kembali semula menyusur Istana Negara lama muzium dan ke Bukit Damansara. Punca sesat Mila suruh aku ikut Jalan Damansara Utama.

4. Biasalah aku bersungut sebab bagiku jika nak ziarah kematian kena awal pagi. Arwah telah meninggal dunia sekitar Jumaat malam Sabtu. Mila SMS anak arwah sekitar jam 9:30 pagi katanya tengah dimandikan. Baru kejut aku sambung tidur. Mandi pelbagai; Mila siap ringkas amat kali ini. Tapi dah melebih 10:00 pagi. Selalunya orang uruskan jenazah takkan sampai dua jam. Mandi pun sekitar 30 minit pasti jenazah dah bersih. Takkan nak biarkan jenazah kesejukan.

5. Dua kali menuju TTDI; nampak tanah perkuburan sebelah kanan jalan TAPI kami di jejantas tingkat dua; tak jumpa lorong pusingan U; andaian aku pasti susur kiri kemudian akan pusiangan U ke kanan; Di Tanah perkuburan nampak masih rasa orang sedang menguruskan pengkebumian. Masih beli bacaan talkin. Sebab semua berdiri. Tak pasti ada sesetengah tempat memang tak dibenarkan duduk kecuali imam & pewaris jika baca talkin.

6. Aku sesat teruk entah ke mana; tanya orang sana-sini; amat memeningkan; dua kali masuk terowong Sungai Pencala nampak bumbung jutawan Sabri Kg Sungai Pencala pun sekitar 3 kali. Tanya bab kubur memang orang tak tahu tapi kalau tanya IKEA bukan orang Damansara pun tahu. Fikir-fikirkan dah tentu tanah perkuburan dah kosong tinggal Nungkar Nangkir menyoal Allahyarham. Mentari pun dah nak terpacak tepat di kepala.

7. Tak apalah Mila kita dah berniat nak ziarahi; Mila pun tak ambil kesempatan bersalaman dengan warisnya di masjid; van bertolak pun masih banyak agenda Mila. Urusan jenazah mana boleh kita berleka. Past Malaikat akan tolong ringan/lajukan perjalanan jenazah. Sampai masjid dah lengang aku pun tak sangka Mila nak menziarahi kalau tak boleh juga cuba buat lakaran kubur pelbagai melalui peta google.

8. Ini bukan sekali dua aku sesat di lebuh raya yang bertingkat-tingkat sekitar Damansara; silap lorong entah ke mana; kereta pula bukan sunyi. Martabat kita hanya layak tenguk dari jauh pemergian Allahyarham. Masa di IJN pun aku sekadar dapat menemani Mila tak pun ada kesempatan masuk wad CCU. Al-Fatihah buat Allhayarham agar keluarga Allahyarham bersabar dan tabah pemergian orang yang kita kasihi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan