Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 12 November 2012

PATI Delima

 
Sebenarnya aku cuba membantu waris agar kembali sihat dari ancaman sakit kronik. Pernah aku syorkan Kak Nomie (Kakak Kandungku) minum pati delima tetapi katanya tak serasi; sakit gusinya bertambah sakit, lalu aku nasihatkan dia berhenti saja minum Pati Delima; aku nasihatkan dia cuba herba lain yang sesuai.

2. Ubat doktor sebenarnya hanya sekadar menyekat sakit kronik dari merebak. Kita kena mencari herba atau ubatan kampung supaya daya tahan badan kita akan bertambah. Banyak petua atau tanaman herba kampung amat baik untuk mengubati sakit kronik. Sebagai contoh cubalah berulam dengan pucuk mengkudu untuk mereka yang sakit diabetes. Selain itu petai jering juga baik untuk mengurangkan gula/glukos dalam badan.

3. Abg Ali (Suami Kak Nomie) mengidap sakit Gaut telah lama; kakinya selalu bengkak. Tak larat berjalan jauh, berjalan memang tak selincah dulu. Aku cadangkan dia mencuba Pati Delima; masalahnya dia juga sama dengan isterinya Kak Nomie; bila dia makan kakinya tambah membengkak. Dia telefon aku mengadu masalahnya. Memang aku kecewa petua yang aku syorkan nampaknya hampa. Sedangkan Buah Delima asalnya dari syurga; takkan beracun. Ramai telah berhasil mengubati pelbagai penyakit.

4. Tadi aku dikejutkan berita yang kaki Abg Ali yang membengkak dulu kembali PULIH malahan dia tak lagi sukar berjalan bagai dulu. Dia beria-ia mahu aku bekalkan Pati Delima untuk dia amalkan. Yang pasti mungkin sindrom awal yang buat Abg Ali & Kak Nomie tak boleh minum pati delima. Atau aku merasakan ada permakanan yang berlawanan di rumah Kak Nomie dengan Pati Delima untuk memulihkan kesihatan.

5. Setahu aku; aku telah amalkan lebih dari setahun Pati Delima, glukos dalam badan memang bersih; berat badan dapat diimbangi. Kulit muka semakin okey tak kering bagi dulu. Perlu diingat tak boleh bergantung dengan Pati Delima sahaja; banyak lagi herba yang bagus; seperti Goji, Silintong, Mengkudu, ulaman Jering Petai, Malinjo juga bagus untuk mengubati Gaut; daun ceri juga boleh mengurangkan glukos/gula dalam badan tapi ada caranya.
Kami ada menjual Pati Delima jenama GULSAN sebotol cuma RM15 jika anda mahu mencuba boleh beli sekitar pasar malam di Lembah Klang memang harganya sekitar RM15 - RM18

Maklumat lengkap tentang Pati Delima sila ketik situs ini:

http://dgelenggang.blogspot.com/2012_03_01_archive.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan