Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 18 November 2012

Kereta Perang Meragam


Sekikar Ogos lalu Avanza Mila menyakat kami; tak pasal-pasal aku dan Mila naik loro tarik. Sangkut betul-betul dalam kesesakan di Jalan Cheras. Di Lebuh Raya Grand Saga. Top-top siang tadi; kereta perangku pula meragam. Ketika Azim bila aku masuk gear dua macam tak boleh naik bukit; minyak macam tak sampai tak ada apa api & enjin berhenti.

2. Di FB awal pagi aku ada bergurau dengan Rakan FB tentang masalah tak ada kenderaan. Kereta perangku memang tak mampu berjalan jauh; sebab tayarnya ada masalah. Nak tukar dua tayar pastinya sekitar RM300. Duit memang banyak nak pakai. Sebelum Raya Haji aku telah berjanji dengan anak-anak nak belikan Komputer Riba sebab tiada lagi komputer sesuai untuk kami akses internet. Sedih Komputer Riba 1Malaysia aku telah memohon. Ikut ketua keluarga aku lebih daripada layak.

3. Banyak amat cikadak dari KPM dan pihak sekolah; hanya e-mel dan telefon dari guru sekolah yang aku terima; Mereka suruh aku rujuk ke Pejabat Pelajaran Daerah. Hulu Langat rakanku yang pencen jauh lebih banyak  dariku (Tak sampailah RM3K) telah lama anaknya dapat; tak perlu merayu sana-sini; pihak sekolah yang uruskan segala. Borang memang diedarkan melalui sekolah. Tak apalah aku akan cuba menyimpan/menabung nanti ada yang persoalkan pendapatan satu keluarga melebih RM3K; sebabnya campur anak bini segala seisi rumah pendapatan kami dah memang bak jutawan; berjuta sebulan kut; (Berjuta-juta Rupiah)


4. Bajet nak beli basikal tua (Sudirman) pun masih tak lepas. Cadangnya bulan ni nak selesaikan semua bayaran. Emm bila kereta perang meragam paling tidak RM300 pasti habis. Bagi pesara jumpa RM100 pun sudah amat banyak. Aku bersyukur ada rakan yang kerja pomen dapat membantu. Selalunya tak kira jauh mana nak tarik kereta mestilah sekitar RM200; Tapi tadi Pomen Di Raja dapat ringankan masalahku dalam kos tarik. Dah selamat simpan di depan bengkel Pomen Di Raja.

5. Kereta perangku sangkut betul-betul di simpang Tanah Perkuburan Islam Taman Delima. Tengah hari panas. Tak dapat aku bayangkan jika sangkut di tengah kesesakan Jalan Saujana Impian. Allah SWT mengaturkan segala. Aku teringat nak beli akhbar Media Terkini. Sebab puisi aku terbit. Akhir bila kereta aku tak boleh dihidupkan enjin; mati enjinnya tanpa amaran. Salah seorang Pomen Di Raja rakan baikku lalu di jalan pintas tersebut nak ambil anaknya balik sekolah. Dia yang tolong tenguk; tak selesai; kena tarik ke bengkel. Hatta naik lori tariklah aku. Sampai di bengkel emm masalahnya adalah distributor (alat agihan elektrik) kereta perangku memang nazak. Palang pencucuh pun rasanya telah lama tak tukar; kabel agihan elektrik pun dah teramat uzur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan