Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 18 September 2008

PKUPM Siri 2 (Singgahsana)


Imam sebenarnya seorang yang seharusnya lebih keimanannya dari makmunnya. Lebih pengetahuannya atau agamanya berbanding pengikutnya. Bagus bacaannya. Bagus perlakuannya. Imam adalah ketua, sebagai contoh kepada anak buahnya. Jika kita telah hilang nyawa pun akan dipersoalkan siapakah Imam kita..

"Allah SWT pada Hari itu akan memanggil setiap orang berdasarkan imamnya. Siapa imam-mu ? Mereka yang menjawab dengan : “Aku tidak perlu imam, aku tidak ingin pembimbing, aku tidak ingin pemimpin, Allah SWT adalah Imam-ku.” Siapa yang menjawab seperti ini tidak akan bisa menuju Hadirat-Nya."

Maka terkapar-kaparlah kita jika silap memilih Imam kita.

Aku pernah berceritera dalam jurnal ini bagaimana taulan kepada kawanku yang diangkat menjadi imam ketika bermusafir di Sarawak. Si Polan ini mereka angkat menjadi Imam ketika syolat magrib. Ketika itu masjid yang mereka singgahi telah pun tamat sembahyang jemaahnya. Nak menjadikan ceritera si Polan ini memakai baju yang dihadiahkan oleh Sport Toto. Pada tahun 80an sememangnya kami sering membuat acara pertandingan seperti perlumbaan kayak simenfero dari semua IPT & IPTA. Jadi Sport Toto sering menjadi penaja.

Si Polan tidak terkecuali mendapat hadiah baju Sport Toto. Ketika bermusafir itu si Polan yang menjadi imam memakai baju yang dihadiah oleh Sport Toto ini. Bila nampak saja tulisan Toto di baju imam semestinya menjadi persoalan. Ada yang mahu mengikuti imam ini, ada pula yang sanggup sembahyang sendiri.

Maka terjadilah pertindihan pendapat. Afdalkah seorang imam memakai baju yang diberi oleh syarikat perjudian. Pakaian memang boleh mencerminkan keperibadian seseorang. Si Polan seorang yang amat baik, jauh sekali singgah di kedai empat nombor ekor pun bermain Toto. Hanya kerana baju yang dipakai menjadikan satu polimik yang sukar ditafsirkan. Bagaimana pendapat anda tentang masalah baju tajaan begini?. Apakah tidak boleh dibawa sembahyang?. Syarat menutup aurat kena dipenuhi. Ditutup dengan benda judi!. Emmm! bolehkah?.

Satu lagi kisah Imam yang boleh kita ambil iktibar.

Pada zaman 60an & 70an memang kerap ada pesta hiburan. Kalau di kampung aku lebih gemar dipanggil FunFair. Bila pepetang saja telah heboh sekampung.

"Moh! kita pergi FunFair malam ni, dengornya Jefri Din pun ada... ber A go go kita malam ni...!" Sembang di serambi masjid Desa Tualang. Masa itu Imam pun dengar.

Aku biasalah masih zaman kanak-kanak. Suka bukan main lagu 60an, sambil panjat pokok remenia pasti nyanyi lagu 60an, Seruling anak gemalalah Jefri Din ...Si cincin emaslah ...A Rahman Onn... Tak Mengapa A Rahman Hassan... banyak lagi lagu 60an yang sedap didendangkan sambil makan buah remenia.

Bila ada FunFair sahaja mestilah aku turut serta. Menumpang kekawan naik basikal atau berombongan naik kereta jika jauh. Nak jadikan ceritera dalam perjalanan; kami seringkali terserempak imam kami yang memang suka melihat telatah orang di FunFair. Faham-faham sahajalah bila anak dara & teruna berseluar jengki ketat ber A Go Go memang berdarau darah melihatnya. Imam kami ini sudah tua amat, bagaimanakah imannya?.

Menjadi polimik lagi apakah Pak Imam tak boleh berhibur?. Apatah lagi di tempat remaja seperti FunFair. Imam manusia juga. Tak kan tak boleh tenguk TV, tak boleh tenguk wayang, tak boleh berhibur?. Bagaimana!.

Banyak lagi ceritera tentang masalah imam ini!. Perlu diingat kita juga diangkat oleh Allah Azzawajalla sebagai iman bagi keluarga kita.

- bersambung


Tiada ulasan:

Catat Ulasan