Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 12 September 2008

10 kali lari setahun (Ceritera)


JOHOR BAHRU: Seorang gadis berusia 15 tahun membuatkan keluarganya tidak senang duduk apabila tidak pernah serik lari dari rumah walaupun dimasukkan ke pusat pemulihan akhlak sebanyak 10 kali dalam tempoh setahun.

Kali terakhir gadis terbabit dimasukkan ke pusat pemulihan akhlak di Taman Keramat, Kuala Lumpur, ialah pada 10 Julai lalu, namun tidak berada lama di situ apabila menghilangkan diri dengan bantuan seorang rakan yang juga penghuni pusat akhlak itu kira-kira seminggu kemudian.

Sehingga kini, Sharifah Zahidah Syed Salleh gagal dijejaki sehingga membuatkan bapanya, Syed Salleh Abu Bakar, 50, gusar memikirkan nasib menimpa anak keempat daripada enam beradik itu.

“Pulanglah nak, kami sekeluarga merindui dan menyayangimu, apatah lagi sambutan Aidilfitri semakin dekat,” rayu Syed Salleh kepada anaknya yang lebih manja dengan panggilan Ifa.

Menurutnya, dia dimaklumkan mengenai perbuatan anaknya itu apabila menerima panggilan Balai Polis Hulu Klang, Selangor, yang menyatakan anak gadisnya menghilangkan diri dari asrama pemulihan akhlak itu.

“Saya amat terkejut apabila polis memberitahu Ifa menghilangkan diri bersama seorang lagi penghuni di situ yang bernama Nurul biarpun kedua-dua mereka baru ditempatkan di situ.

“Kami difahamkan mereka juga melarikan telefon bimbit milik pengawal keselamatan asrama berkenaan ketika wanita itu leka tidur,” katanya.

Syed Salleh berkata, selang beberapa hari selepas kedua-dua remaja perempuan itu menghilangkan diri, Nurul yang berusia 14 tahun menyerah diri di Balai Polis Taman Universiti, Skudai, dekat sini, tetapi Ifa masih gagal dikesan hingga kini.

Menurutnya, suasana itu mencetuskan kebimbangan keluarganya mengenai masa depan Ifa yang sepatutnya meneruskan persekolahan di tingkatan tiga di Sekolah Menengah Taman Keramat.

Berikutan kehilangan Ifa, Syed Salleh membuat laporan di Balai Polis Permas Jaya di sini, pada 6 Ogos lalu.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai Ifa diminta menghubungi talian 016-3832602 atau 012-7228101.

Harian Metro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan