Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 17 September 2008

Laluan motor tahun depan (Ceritera)


Oleh Faizatul Farlin Farush Khan
ffarlin@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Bagi memastikan keselamatan pengguna jalan raya sentiasa terjamin, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kini dalam perancangan peringkat awal untuk membina laluan khas motosikal di sekitar kawasan bandar yang dijangka dimulakan menjelang tahun depan.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ab Hakim Borhan, berkata projek pembinaan laluan motosikal berkenaan akan dimulakan di Jalan Loke Yew, Cheras yang baru dinaik taraf kepada lapan lorong dua hala.

“Memang ada perancangan untuk bina laluan motosikal dalam kawasan bandar dan projek akan dimulakan di laluan baru naik taraf di Cheras sebelum diperluaskan ke kawasan lain sekitar ibu kota.

“Pembinaan lorong motosikal itu bagi menyediakan laluan lebih selamat kepada pengguna jalan raya,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena Aidilfitri di Tol Plaza Sungai Besi di sini, semalam.

Majlis anjuran Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dirasmikan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M Saravanan. Turut hadir, Ketua Pengarah DBKL, Datuk Salleh Yusup.

Menurutnya, pihaknya masih dalam perancangan untuk mengenal pasti kawasan sesuai untuk pembinaan laluan motosikal itu dan keutamaan akan diberikan kepada jalan yang luas dan berkelajuan tinggi bagi mengurangkan risiko kemalangan terutama yang membabitkan penunggang motosikal.

Sementara itu, Saravanan berkata statistik menunjukkan kemalangan masih di tahap membimbangkan walaupun pelbagai kempen keselamatan jalan raya sudah dianjurkan terutama musim perayaan ketika orang ramai pulang ke kampung.

Menurutnya, sejak awal tahun hingga Ogos lalu, jumlah kemalangan dicatatkan ialah 28,243 kes dengan 139 kematian termasuk 88 kematian membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal, 19 pemandu dan penumpang kereta dan 24 pejalan kaki.

Harian Metro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan