Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 9 September 2008

Opsyen Bersara (Singgahsana)


08.08.08 Buat keputusan untuk bersara.

08.09.08 Hantar surat untuk opsyen bersara. Berkuat kuasa 15 September 2008.
Semuanya telah tersurat. Telah pun ditandatangani Dekan akan surat@notis bersara. Tunggu apa jawapan pendaftar. Hak Persaraan Pilihan Sendiri adalah hak pekerja yang telah pun cukup syarat seperti aku.

8 Bulan lagi barulah boleh duduk berpencen di rumah...
Harap-harap aku punyai cuti yang banyak! supaya dapat lebh awal sedari menunggu lapan bulan.
Sekitar Mei 2009 aku akan melupakan dunia perkerjaan makan gaji. Ingin kerja sendiri! Berjaya atau tidak bukan masalahnya. Yang penting aku kini telah punyai kampung halaman; Desa Tualang bagaikan melambai aku kembali. Kembali dengan bayangan pohon ara, melihat merbah makan buah mempoyan.

Bagaikan langit & bumi suasana persekitaran Jenaris & Desa Tualang. Bayangkan jika di Jenaris mahu keluar rumah pun amatlah payah. Jalan di depan rumah telah bagaikan bandar. Ada sahaja kenderaan yang lalu. Padahal lorong rumahku bukannya jalan utama. Tiada privasi.

Di Jenaris malam-malam anak-anak Abg Rosli asyik lepak di kaki lima kedai depan rumaku. Rakan anak Kak Zah asyik hisap rokok tak pasti berapa umurnya. India di Jenaris hanya seorang dua yang rajin senyum. Hampir separuh jiran se blokku adalah kaum India. Mana ada ukhwahnya. Lampu jalan di Jenaris terus terang sepanjang malam, sekarang di sisi Jenaris ada Prima Saujana yang kedai mamaknya bertaburan dibuka 24 jam.

Jika di Desa Tualang anak-anak muda bual-bual di verenda masjid. Atau duduk saja di rumah. Mana ada masa melepak sepanjang malam & saban hari. Lampu jalan di kampung amat suram di kelilingi oleh kelkatu dengan desingan cengkerik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan