Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 16 September 2008

Perit lepas kematian suami (Ceritera)


Oleh Rashidi Karim
am@hmetro.com.my

KUALA PERLIS: “Sebelum ini, arwah (Hatib Leman) yang uruskan semua persiapan baju raya anak-anak termasuk anak tirinya. Bukannya sikit, ramai juga iaitu 12 orang tetapi Aidilfitri kali ini, masing-masing terpaksa berusaha sendiri.

“Bagi saya yang baru berkahwin dengan Hatib hampir dua tahun dan mempunyai seorang anak kini berusia tujuh bulan, terpaksa pula menangung empat lagi anak hasil perkahwinan dengan suami pertama,” kata Fazilah Mohammad, 34.

Fazilah, isteri Allahyarham Hatib yang mati dibelasah sekumpulan 20 lelaki di Kampung Belakang Kilang, Kuala Perlis, selepas disalah tuduh mengintai anak gadis jirannya berusia 12 tahun, pada 3 Mei lalu.

Keluarga arwah terpaksa menyewa rumah baru dengan dinding dan lantai berlubang-lubang pada kadar RM170 sebulan berikutan rumah sewa lama diambil semula pemiliknya.

Fazilah berkata, setakat ini, dia hanya mampu membeli baju raya untuk anak bongsunya, Nurul Faridah Hatib, tujuh bulan dan sedang berusaha mengumpulkan wang untuk menyiapkan pakaian empat lagi anaknya menjelang Aidilfitri, dua hari lagi.

“Terasa perit bagi saya untuk mencari wang persiapan raya tahun ini dan akan berusaha setakat termampu. Dulu semuanya diuruskan arwah suami dan ketika itu saya hanya menunggu di rumah, Hatib yang mengaturnya.

“Saya tidak tahu kedudukan anak Hatib dengan isteri terdahulu. Saya terputus hubungan dengan mereka,” katanya yang berniaga ikan secara kecil-kecilan di rumahnya di Kampung Belakang Kilang.

Selain Fazilah dan anaknya, nasib sama turut dialami tiga anak kandung Hatib berusia dua hingga tujuh tahun, hasil pernikahan pertamanya dengan Hawa Latip, 42.

Allahyarham Hatib bekerja buruh dengan pendapatan RM800 sebulan, sepanjang hayatnya terpaksa menanggung 12 anak termasuk tujuh anak tiri dan seorang anak saudara.

Justeru, pemergian Hatib menyebabkan Fazilah dan lima anaknya termasuk dua yang berusia antara tujuh bulan hingga 18 tahun kehilangan tempat bergantung.

Fazilah berkata, walaupun berpendapatan kecil, Hatib dianggap bapa penyayang tetap berusaha menyediakan baju baru, sekurang-kurangnya satu setiap anaknya.

Harian Metro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan