Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 2 September 2008

35 Tahun Tidak diJejak 4 (Singgahsana)


Simpoh Air

Kami berpatah balik lantaran pintu yang berkunci. Apatah lagi ada anjing yang tentunya akan melalak menyalak jika kami meredah ladang kelapa sawit kepunyaan si Hamidah. Aku nampak kelibat bagaikan seorang Apek berseluar pendek menaiki kapcai keluar dari ladang sawit mana satu, menuju jalan utama.

"Dua minggu lalu semasa saya jumpa dengan Abg Tan, dia kata dia memotong getah di Tanah Paya Asap.." Orang kampungku tak panggil menoreh, mereka lebih biasa menyebut memotong.

"Haa ahh! betul juga, kita pergi kampung seberang ke rumah Abg Tan... iDAN pergi tanya!.."

"Saya tak tahu rumah Abg Tan tu mana satu!"

"Saya boleh tunjukkan rumahnya, emmm! nasiblah dengan adik saudara, kalau tidak kena saman saya ini. Kata tahu tempatnya tetapi kena minta tolong orang lain pula..!" Entah kali ke berapa Abg Jelani menyebut ayat yang sama.

"Telah terlalu lama kita tidak menjenguk tanah tu memanglah boleh sampai kita sesat larat..."

Telah sejam lebih aku & Abg Jelani buntu, tak dapat panduan untuk menjejak Tanah Payah Asap. Kami menuju ke kampung seberang. Sebelum sampai ke Sungai Keruh di kiri & kanan aku lihat ada ladang getah yang baru ditanam semula.

"Ladang getah ini saya yang usahakan, badan ni tak berapa larat tapi dipaksa juga sampai demam-demam saya!" Aku agak sekitar dua ekar yang ditnam semula selebihnya pokok getah yang telah boleh ditoreh, bertaburan tumbuhnya tidak disusun.

Mentari telah memamah embun, nampak semua dedaunan segar bugar. Tidak ada pun barang sebuah kenderaan yang melalui jalan tar kampung yang muat sebuah kereta sahaja. Aku melintasi Sungai Keruh yang airnya nampak jernih, ada lorong kecil sebelum jambatan. Hatiku terdetik mungkin lorong itu kot Abg Tan menoreh getah. Di seberang sungai ada beberapa motorsikal & sebuah kereta parkir di tebing sungai.

"Si Tan Pak Ngah Kopli punya kereta... mesti dema memancing, musim air dalam ni banyak ikan jelawat!"

"Guna umpan apa Abg Jelani, saya suka juga memancing...!"

"Buah kelapa sawit!..."

"Kalau sempat petang ini saya nak memancing..."

Aku lihat banyak kawasan yang dulunya hutan telah ditanam kelapa sawit. Sekitar seratus meter dari jambatan Sungai Keruh telah sampai rumah Abg Tan. Tak nampak pun kapcai di luar rumah. Mesti Abg Tan menolong memasak di rumah orang kenduri bertunang.

"Tak ada nampaknya Abg Tan ni ... mesti dia menolong memasak di rumah orang bertunang.. tu!"

"Betul jugak dia memang pakar memasak, iDAN tanyalah dengan anak-anaknya mesti ada yang tahu jalan ayahnya memotong getah.."

Aku parkir Avanza di teduhan pepohon di dusun desa. Redup amat kampung seberang. Abg Jelani keluar Avanza menghirup udara segar. Kasihan aku melihat dia begitu gelisah. Aku memberi salam, isteri Abg Tan telah bersiap untuk ke rumah orang bertunang, ada dua orang anaknya di ruang tamu, seorang tengah leka menggodek komputar seorang lagi leka menonton TV.

"Angah, tolong tunjukkan jalan pada Pak Cik ini ke kebun getah ayahnya memotong tu..!"

"Yang mana satu mak.."

"Ala..! jalan yang kena merangkak tu!..."

"Dekat titi Sungai Keruh tu ke mak..?"

"Betullah tu..!"

Seperti yang aku jangka, memang lorong yang aku nampak tadi. Impian aku untuk menjejak Tanah Paya Asap nampak makin tercapai.


Kenapa dengan Simpoh Air

- bersambung

||| Siri Satu ||| Siri 2 ||| Siri 3|||


Tiada ulasan:

Catat Ulasan