Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 5 Julai 2013

KCT yang permai


Kali terakhir saya KeKCT pada 1980....sehingga kini saya tak pernah sampai ke sana lagi....Oh ya..kenal tak Wak Lan ? saya ni cucu sedaranya...mungkin mak Sarah Hanif kenalkan!..
  • Anda dan Sarah Hanif menyukai ini.
  • Sarah Hanif sarah pun kenal dgn wak lan ni..wan enon kan isterinya..
    Sarah Hanif masa tahun 1980 tu sarah pun x lahir lagi tu..

  • Yeop Rindu 33 tahun tak jejak KCT... alahai rumah Dzuan suaminya tak jauh mana... nanti sy dah siap kabin segala... pasti ada tempat bertanggak... elok sangat ke KCT jika tak sempat jamuan raya nanti buatlah pertemuan di hari lain; insya-Allah mereka yang sentiasa menjaga talian silaturahim adalah mereka yang benar-benar beriman.

  • Yeop Rindu Sabda Nabi SAW dalam salah satu hadisnya, "Barangsiapa beriman kepada Allah SWT dan hari kiamat henkdaklah ia memuliakan tamunya. Barangsiapa beriman kepada Allah SWT dan hari kiamat hendaklah ia ia menghubungkan tali silaturahmi dan barangsiapa beriman kepada Allah SWT dan hari kiamat hendaklah ia berkata baik dan diam." (HR. Bukhari dan Muslim).

  • Yeop Rindu Jadikan KCT ini wadah yang baik murni atau diam saja jika rasa hati tu terusik atau CEMBURU yg penting yeop nak tenguk org KCT kita ni HEBAT belaka.

  • Yeop Rindu Keutamaan Silaturahmi

    Dalam hadis lain dikisahkan, "Maukah kalian aku tunjukan amal yang lebih besar pahalanya daripada shalat dan puasa?" Tanya Rasulullah SAW kepada para sahabat. "Tentu saja," jawab para sahabat.

    Beliau kemudian menjelaskan, "Engkau damaikan yang bertengkar, menghubungkan persaudaraan yang putus, mempertemukan kembali saudara-saudara yang terpisah, menjambatani kelompok dalam Islam, dan mengukuhkan tali persaudaraan di antara mereka adalah amal shaleh yang besar pahalanya."

    (HR. Bukhari dan Muslim).

  • Yeop Rindu Ada ketika kita nak baik dengan seseorang tetapi orang tu pula memusuhi kita; aibkan kita; fitnah kita; ganggu rumah tangga kita; curi barang pusaka kita... ini JELAS tertulis dalam saranan agama Islam kita.. mmg ujud saudara Islam kita begini.

  • Yeop Rindu Banyak orang yang ringan dalam melangkahkan kaki untuk bersilaturahmi. Namun, tidak sedikit pula orang yang diajak untuk mengeratkan silaturahmi sudi menerima dengan lapang dada.

    Dari Abu Hurairah bahwa ada seseorang laki-laki berkata, "Ya Rasulullah, sesungguhnya aku memiliki kerabat. Aku selalu menghubungkan silaturahmi terhadap mereka, namun mereka memutuskannya. Aku senantiasa berbuat baik kepada mereka, namun mereka berbuat jahat kepadaku. Aku selalu mengenang mereka, namun mereka melupankanku."

    Rasulullah bersabda, "Jika demikian keadaanmu maka engkau bagaikan membakar mereka dengan abu api yang panas dan engkau akan senantiasa berada bersama pertolongan Allah atas mereka, selama engkau tetap menjaga hubungan tersebut." (HR. Bukhari dan Muslim).

    KITA berharap mereka ini akan mendapat pertunjuk & akan intim dengan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan