Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 6 Julai 2013

Diagnosis: Diabetes Berkaitan Gaya Hidup






Petikan akhbar BH

————————————————————–
 Diagnosis: Diabetes berkait gaya hidup
Oleh Hafizah Iszahanid (hafiza@nstp.com.my)
————————————————————–
Ancaman kesihatan, punca utama kematian di Asia.

LETUSAN epidemik obesiti di Asia memperlihatkan diabetes muncul sebagai ancaman kesihatan utama. Persoalan yang dibincangkan sekarang punca utama penyakit itu bukan disebabkan mutasi genetik atau faktor lahir dalam keluarga pesakit diabetes, sebaliknya kerana gaya hidup pesakit.

Kroniknya diabetes menyaksikan kini ada lebih 80 juta pesakit diabetes di seluruh dunia. Hampir 50 peratus pesakit adalah dari Asia. Empat daripada lima negara utama diabetes di Asia ialah India seramai 42.3 juta pesakit, China (20.8 juta), Indonesia (8.4 juta) dan Jepun (6.8 juta). Diabetes juga menjadi punca utama kematian disebabkan strok di Asia Pasifik.

Mengikut Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 1986, ada 6.3 peratus pesakit diabetes di Malaysia. Dalam kajian Jabatan Kesihatan pada 1995 pula jumlah itu meningkat kepada 7.7 peratus. Tahun berikutnya, jumlah pesakit terus meningkat kepada 8.2 peratus. Menerusi Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 1996, hampir 10 tahun selepas kajian pertama, jumlah pesakit diabetes meningkat kepada 11.5 peratus.

Sehingga kini diabetes tidak berupaya disembuhkan sepenuhnya tetapi dengan pengurusan baik, kadar gula dalam darah boleh dikawal sekali gus komplikasi diabetes boleh dilewatkan. Tanpa pengurusan yang baik, diabetes akan menjadi pencetus kepada pelbagai komplikasi yang membawa maut. Justeru, bukan aneh apabila faktor majoriti kes kematian membabitkan pesakit diabetes adalah komplikasi makrovaskular.

Komplikasi makrovaskular adalah kelaziman di kalangan pesakit diabetes. Ia didefinisikan sebagai kerosakan pada salur darah besar yang membawa kepada serangan strok, jantung dan peripheral vascular disease (PVD).

Pakar Perunding Diabetes Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Dr Rokiah Pendek, berkata walaupun diabetes dikenali juga sebagai masalah kecacatan baka, faktor gaya hidup kini menjadi punca utama penyakit itu. “Lahir dalam keluarga diabetes, kebarangkalian mendapat diabetes tinggi. Justeru, mulakan amalan hidup sihat daripada awal,” katanya.

Dr Rokiah berkata, diabetes jenis 2 dikaitkan dengan komplikasi serius dan ia berlaku dalam masa yang panjang disebabkan tahap gula dalam darah. “Rawatan terbaik adalah menurunkan tahap gula sebelum banyak kerosakan berlaku. Jika glukos masih berada dalam angka bahaya, komplikasi akan berlaku,” katanya.

Bagi kebanyakan pesakit, diabetes selalunya didiagnos lewat kerana simptom berkenaan kurang diambil berat. Bagi sesetengah orang mungkin simptom sukar dikesan. Bagaimanapun, apabila seseorang itu disahkan diabetes, 50 peratus komplikasi sudah ada padanya. Malah, pesakit itu sebenarnya berhadapan dengan diabetes sejak 10 tahun lalu.

“Bagi lelaki, masalah diabetes bukan masalah benar mereka berjumpa doktor, sebaliknya mereka berbuat demikian kerana masalah dalam hubungan kelamin,” katanya. Perlu diketahui, masalah kurang nafsu dalam hubungan seks adalah satu daripada simptom diabetes.

Pengarah Yayasan Jantung Malaysia, Datuk Dr Khoo Kah Lin, berkata diabetes secara umumnya tidak membunuh pesakit, sebaliknya hampir 70 peratus pesakit diabetes mati kerana komplikasi kardiovaskular. Bagi pesakit diabetes, komplikasi makrovaskular adalah empat kali lebih daripada komplikasi mikrovaskular (kerosakan salur darah kecil). Semua komplikasi boleh berlaku secara sendiri atau ‘berkawan-kawan’. Misalnya, pesakit bukan saja mengalami masalah jantung tetapi juga buah pinggang.

“Lebih lama dia menghidap diabetes, lebih banyak komplikasi kalau ia tidak dikawal. Mungkin pada peringkat awal mereka mengalami tekanan darah tinggi dan strok, kemudian hadapimasalah kegagalan buah pinggang,” katanya. Biasanya dalam satu masa, hampir 20 peratus pesakit diabetes mengalami komplikasi membabitkan saraf mata (retinopathy), 9 peratus komplikasi saraf (neuropathy), 8 peratus buah pinggang (nephropathy) dan 50 peratus berhadapan dengan komplikasi jantung.

“Diabetes jenis dua adalah penolakan insulin yang berkait dengan masalah kardiovaskular termasuk hyperglycemia (gula tinggi) dan hyperinsulinemia (tinggi insulin). Oleh itu, pesakit perlu bijak menguruskan diabetes,” katanya. Pengurusan diabetes yang bijak bermaksud pesakit mesti mencapai sasaran HbA1c yang ditetapkan. HbA1C adalah ujian mengukur jumlah hemoglobin glycosylated (molekul dalam sel darah merah yang melekat dengan glukos).

Kadar normal HbA1c bagi mereka yang sihat adalah antara empat hingga 5.9 peratus. Bagaimanapun, pesakit diabetes memiliki HbA1c yang lebih tinggi. Justeru, mencapai sasaran HbA1c adalah satu cara rawatan. “Malangnya di Asia, kebanyakan pesakit tidak mencapai sasaran HbA1c. Oleh itu, bagi HbA1c yang tidak dikawal mendedahkan risiko serangan jantung, strok, buta dan kegagalan buah pinggang yang memerlukan dialisis,” katanya.

Selain itu, Dr Khoo berkata, komplikasi mikrovaskular pula boleh menyebabkan buta,kegagalan buah pinggang, pemotongan kaki (amputation), retinopati, nephropati dan neuropati. “Retinopati menjejaskan saluran darah kecil dalam retina. Perubahan ini mungkin tidak disedari pesakit awalnya, tetapi ia menjejaskan 74 peratus pesakit diabetes yang sudah didiagnos selama 10 tahun atau lebih,” katanya.

Dr Khoor berkata, pesakit diabetes memerlukan pemotongan bahagian kaki bawah 25 kali lebih daripada orang lain disebabkan saraf yang tidak berfungsi dengan baik.

INFO: Diabetes jenis 2
1. Boleh memendekkan 10 tahun lebih awal usia pesakit
2. Punca utama penyebab strok di Asia
3. Setiap 10 saat, seorang mati kerana komplikasi diabetes
4. Setiap 30 saat, seorang kehilangan kaki kerana komplikasi diabetes
5. 151 juta pesakit pada 2000
6. 220 juta pada 2010
7. 300 juta pada 2025
8. 366 juta pada 2030

Diabetes jenis dua adalah risiko utama masalah kardiovascular (CVD). CVD boleh berlaku dalam empat lokasi  sistem peredaran darah;
a) Jantung (masalah jantung koronari) yang membawa kepada angina (sakit dada) serangan jantung atau kematian mengejut (sudden death)
b) Otak – (masalah cerebrovascular) yang menyebabkan strok atau disebut juga mini strok (transiet ischaemic strok) bekalan darah pada bahagian tertentu di otak terganggu seketika.
c) Kaki (bahagian bawah atau tapak kaki) yang menyebabkan gangrene (tisu mati yang memerlukan ia dipotong.

Bagi kes pesakit kencing manis kanak-kanak, kebanyakannya kencing manis jenis 1, tetapi dalam satu kajian di PPUM pada 1999, ada kes kanak-kanak alami diabetes jenis 2.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan