Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 6 Julai 2013

Bertudung Saperti Ini Masuk Neraka?

Monday, May 21, 2012


 
Bertudung Yang Tidak Menutup Aurat Dan Penghuni Neraka

KAMU lihat sendiri adakah pakaian bertudung bagi wanita-wanita di atas menutup aurat, seperti yang dikehendaki oleh agama Islam? Itulah antara pakaian-pakaian wanita-wanita Islam di Malaysia kini, termasuk isteri Perdana Menterinya. Bagaimana pandangan Islam tentang aurat wanita?

Kata Nabi Muhammad SAW, dari Abu Hurairah RA, beliau berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda,  
 
Ada dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat...
  •  Suatu kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi untuk memukul manusia 
  • dan para wanita yang berpakaian tapi telanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti punuk unta yang senget.. 
Wanita seperti itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, walaupun baunya tercium selama perjalanan sekian dan sekian.” (HR. Muslim no. 2128)

Hurai sikit.. 

Hadits ini merupakan tanda mukjizat kenabian. Kedua golongan ini sudah ada di zaman kita saat ini. Hadits yang sangat mencela dua golongan macam ini. Kerosakan seperti ini tidak muncul di zaman Nabi SAW kerana keindahan zaman pimpinannya, namun hal ini baru terjadi setelah masa kehidupan beliau.(Lihat Syarh Muslim, 9/240 dan Faidul Qodir, 4/275).Wahai Rabbku. Dan zaman ini lebih nyata lagi terjadi dan kerosakannya lebih parah.

Apa maknakasiyatun ‘ariyatun (berpakaian tapi telanjang)? 

An Nawawi dalam Syarh Muslim ketika menjelaskan hadits di atas mengatakan, ada beberapa makna kasiyatun ‘ariyatun ini.

Satu: Wanita yang mendapat nikmat Allah, namun enggan bersyukur kepada-Nya.
Dua: Wanita yang mengenakan pakaian, namun kosong dari amalan kebaikan dan tidak mahu mengutamakan akhiratnya serta enggan melakukan ketaatan kepada Allah.  
Tiga: Wanita yang menyingkap sebahagian anggota tubuhnya, sengaja menampakkan keindahan tubuhnya. Inilah yang dimaksud wanita yang berpakaian tetapi telanjang. 
Empat: Wanita yang memakai pakaian nipis sehingga nampak bahagian dalam tubuhnya. 

Wanita tersebut berpakaian, namun sebenarnya telanjang. (Lihat Syarh Muslim, 9/240). Pengertian yang disampaikan An Nawawi di atas, ada yang bermakna konkrit dan ada yang bermakna maknawi (abstrak). Begitu pula dijelaskan oleh ulama lainnya sebagai berikut:

Ibnu ‘Abdil Barr rahimahullah mengatakan, “Makna kasiyatun ‘ariyatun adalah para wanita yang memakai pakaian nipis yang tergambar bentuk tubuhnya, pakaian tersebut belum menutupi (anggota tubuh yang wajib ditutupi dengan sempurna). Mereka memang berpakaian, namun pada hakikatnya mereka telanjang.” (Jilbab Al Mar’ah Muslimah, 125-126)

Al Munawi dalam Faidul Qodir mengatakan mengenai makna kasiyatun ‘ariyatun

“Nyatanya memang wanita tersebut berpakaian, namun sebenarnya dia telanjang. Kerana wanita tersebut pakai pakaian yang nipis sehingga dapat nampak kulitnya. Makna lainnya, adalah dia menampakkan perhiasannya, namun tidak mahu pakai pakaian takwa. Makna lainnya, adalah dia mendapatkan nikmat, namun enggan untuk bersyukur pada Allah. Makna lainnya lagi, adalah dia berpakaian, namun kosong dari amalan kebaikan. Makna lainnya lagi, adalah dia menutup sebahagian badannya, namun dia membuka sebahagian anggota tubuhnya (yang wajib ditutupi) untuk menampakkan keindahan dirinya.” (Faidul Qodir, 4/275)

Hal yang sama juga dikatakan oleh Ibnul Jauziy. Beliau mengatakan, makna kasiyatun ‘ariyatun ada tiga makna.

Satu: Wanita yang memakai pakaian nipis, sehingga nampak bahagian dalam tubuhnya. Wanita seperti ini memang memakai jilbab, namun sebenarnya dia telanjang. 
Dua: Wanita yang membuka sebagian anggota tubuhnya (yang wajib ditutup). Wanita ini sebenarnya telanjang.
Tiga: Wanita yang mendapatkan nikmat Allah, namun kosong dari syukur kepada-Nya. 
(Kasyful Musykil min Haditsi Ash Shohihain, 1/1031) 

Kesimpulan. 

Kasiyatun ‘ariyat dapat kita maknakan,: wanita yang memakai pakaian nipis sehingga nampak bahagian dalam tubuhnya dan wanita yang membuka sebahagian aurat yang wajib dia tutup. Ini adalah salah satu penyakit sosial dalam masyarakat kini. Akibatnya, pesan Nabi SAW,
 
 wanita seperti itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, walaupun baunya tercium selama erjalanan sekian dan sekian.”

Bukan sahaja tak dapat masuk syurga, cium baunya pun tak dapat, walaupun aroma wangian syurga itu teap mengharum dalam jarak jauh. 

An-Nawawi rahimahullah menjelaskan maksud sabda Nabi SAW ‘wanita tersebut takkan masuk syurga’. Inti dari penjelasan beliau. ialah, 'Yang sebenarnya haram dan dia pun sudah mengetahui keharaman hal ini, namun masih menganggap halal untuk membuka anggota tubuhnya yang wajib ditutup (atau menghalalkan memakai pakaian yang nipis), maka wanita seperti ini kafir, kekal dalam neraka dan dia tidak akan masuk surga selamanya.'

Dapat dimaknakan juga bahawa wanita seperti ini tidak akan masuk syurga untuk pertama kalinya. Jika memang dia ahlu tauhid, akan datang dia akan masuk syurga juga. Wallahu Ta’ala a’lam. (Lihat Syarh Muslim, 9/240)

Golongan yang tidak pakai tudung, tidak berpakaian lingkup menutup aurat atau kasiyatun'ariyat akan menjadi penghuni neraka, tidak dapat masuk syurga bahkan cium baunya pun tak dapat. Ini bukan fatwa siapa-siapa, bukan kata ulama mana-mana. Bukan orang-orang ini yang menentukan siapa penghuni syurga atau neraka. Ini kata Nabi.

Sama dengan orang yang menuduh seseorang ulama itu menentukan atau menfatwakan masuk syurga-nerakanya sesaorang. Sebenarnya bukan dia yang menentukan, tetapi beliau cuma membacakan  hukum yang ditentukan. 


Sekian. (IH)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan