Monday, May 21, 2012
Bertudung Yang Tidak Menutup Aurat Dan Penghuni Neraka
KAMU lihat sendiri adakah pakaian bertudung bagi wanita-wanita di atas
menutup aurat, seperti yang dikehendaki oleh agama Islam? Itulah antara
pakaian-pakaian wanita-wanita Islam di Malaysia kini, termasuk isteri
Perdana Menterinya. Bagaimana pandangan Islam tentang aurat wanita?
Kata Nabi Muhammad SAW, dari Abu Hurairah RA, beliau berkata bahwa Rasulullah
SAW bersabda,
“Ada dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat...
- Suatu kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi untuk memukul manusia
- dan para wanita yang berpakaian tapi telanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti punuk unta yang senget..
Wanita seperti itu tidak akan
masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, walaupun baunya tercium selama
perjalanan sekian dan sekian.” (HR. Muslim no. 2128)
Hurai sikit..
Hadits ini merupakan tanda mukjizat kenabian. Kedua golongan ini sudah ada
di zaman kita saat ini. Hadits yang sangat mencela dua golongan macam ini.
Kerosakan seperti ini tidak muncul di zaman Nabi SAW kerana keindahan zaman pimpinannya, namun hal ini baru terjadi
setelah masa kehidupan beliau.(Lihat Syarh Muslim, 9/240 dan Faidul
Qodir, 4/275).Wahai Rabbku. Dan zaman ini lebih nyata lagi terjadi dan
kerosakannya lebih parah.
Apa makna ‘kasiyatun
‘ariyatun’ (berpakaian tapi telanjang)?
An Nawawi dalam Syarh Muslim ketika menjelaskan hadits di
atas mengatakan, ada beberapa makna kasiyatun ‘ariyatun ini.
Satu: Wanita yang mendapat nikmat Allah, namun enggan
bersyukur kepada-Nya.
Dua: Wanita yang mengenakan pakaian, namun kosong dari
amalan kebaikan dan tidak mahu mengutamakan akhiratnya serta enggan melakukan
ketaatan kepada Allah.
Tiga: Wanita yang menyingkap sebahagian anggota tubuhnya,
sengaja menampakkan keindahan tubuhnya. Inilah yang dimaksud wanita yang
berpakaian tetapi telanjang.
Empat: Wanita yang memakai pakaian nipis sehingga nampak
bahagian dalam tubuhnya.
Wanita tersebut berpakaian, namun sebenarnya telanjang.
(Lihat Syarh Muslim, 9/240). Pengertian yang disampaikan An Nawawi di atas, ada yang bermakna konkrit
dan ada yang bermakna maknawi (abstrak). Begitu pula dijelaskan oleh ulama
lainnya sebagai berikut:
Ibnu ‘Abdil Barr rahimahullah mengatakan, “Makna kasiyatun ‘ariyatun adalah
para wanita yang memakai pakaian nipis yang tergambar bentuk tubuhnya,
pakaian tersebut belum menutupi (anggota tubuh yang wajib ditutupi dengan
sempurna). Mereka memang berpakaian, namun pada hakikatnya mereka telanjang.” (Jilbab
Al Mar’ah Muslimah, 125-126)
Al Munawi dalam Faidul Qodir mengatakan mengenai makna kasiyatun
‘ariyatun,
“Nyatanya memang wanita tersebut berpakaian, namun sebenarnya
dia telanjang. Kerana wanita tersebut pakai pakaian yang nipis sehingga
dapat nampak kulitnya. Makna lainnya, adalah dia menampakkan perhiasannya,
namun tidak mahu pakai pakaian takwa. Makna lainnya, adalah dia mendapatkan
nikmat, namun enggan untuk bersyukur pada Allah. Makna lainnya lagi, adalah dia
berpakaian, namun kosong dari amalan kebaikan. Makna lainnya lagi, adalah dia
menutup sebahagian badannya, namun dia membuka sebahagian anggota tubuhnya (yang
wajib ditutupi) untuk menampakkan keindahan dirinya.” (Faidul Qodir, 4/275)
Hal yang sama juga dikatakan oleh Ibnul Jauziy. Beliau mengatakan, makna kasiyatun ‘ariyatun ada tiga makna.
Satu: Wanita yang memakai pakaian nipis, sehingga nampak
bahagian dalam tubuhnya. Wanita seperti ini memang memakai jilbab, namun
sebenarnya dia telanjang.
Dua: Wanita yang membuka sebagian anggota tubuhnya (yang
wajib ditutup). Wanita ini sebenarnya telanjang.
Tiga: Wanita yang mendapatkan nikmat Allah, namun kosong
dari syukur kepada-Nya.
(Kasyful Musykil min Haditsi Ash Shohihain,
1/1031)
Kesimpulan.
Kasiyatun ‘ariyat dapat
kita maknakan,: wanita yang memakai pakaian nipis sehingga nampak
bahagian dalam
tubuhnya dan wanita yang membuka sebahagian aurat yang wajib dia tutup.
Ini adalah salah satu penyakit sosial dalam masyarakat kini. Akibatnya,
pesan Nabi SAW,
“wanita seperti itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya,
walaupun baunya tercium selama erjalanan sekian dan sekian.”
Bukan sahaja tak dapat masuk syurga, cium baunya pun tak dapat, walaupun aroma wangian syurga itu teap mengharum dalam jarak jauh.
An-Nawawi rahimahullah menjelaskan maksud sabda Nabi SAW ‘wanita tersebut takkan masuk syurga’. Inti dari penjelasan
beliau. ialah, 'Yang sebenarnya haram dan dia
pun sudah mengetahui keharaman hal ini, namun masih menganggap halal untuk
membuka anggota tubuhnya yang wajib ditutup (atau menghalalkan memakai pakaian
yang nipis), maka wanita seperti ini kafir, kekal dalam neraka dan dia tidak
akan masuk surga selamanya.'
Dapat dimaknakan juga bahawa wanita seperti ini tidak akan masuk syurga untuk
pertama kalinya. Jika memang dia ahlu tauhid, akan datang dia akan masuk
syurga juga. Wallahu Ta’ala a’lam. (Lihat Syarh Muslim,
9/240)
Golongan yang tidak pakai tudung, tidak berpakaian lingkup menutup aurat atau kasiyatun'ariyat akan menjadi penghuni neraka,
tidak dapat masuk syurga bahkan cium baunya pun tak dapat. Ini bukan
fatwa siapa-siapa, bukan kata ulama mana-mana. Bukan orang-orang ini
yang menentukan siapa penghuni syurga atau neraka. Ini kata Nabi.
Sama dengan orang yang menuduh seseorang
ulama itu menentukan atau menfatwakan masuk syurga-nerakanya sesaorang.
Sebenarnya bukan dia yang menentukan, tetapi beliau cuma membacakan
hukum yang ditentukan.
Sekian. (IH)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan