Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 6 Julai 2013

" PENEROKA ASAL KCT "


" PENEROKA ASAL KCT " ( Dari manuskrip Pak Mat Ali. Tok Dalang sunting dari naskah asal yang tidak mengubah fakta )

Kisah ini panjang sahingga tanah pusaka kiita tergadai ....dan akan bersambung dalam Majalah Tinta Tualang yang akan diterbitkan. Insyaalah.

Sabelum kampung kita ujud, terdahulu memang ada penghuninya yang tinggal berhampiran sungai. Tiga tempat yang dikenal pasti (1) Kawasan Kubur Pedas (2) Sanglop Ulu (3) Ayo Hangat.

Sekitar tahun 1899, tujuh orang dari kalangan berkeluarga mula meneroka ditepi sabuah tasik yang bernama Paya Asap. Sebab dinamakan Paya Asap waktu pagi kelihatan paya itu mengeluarkan asap (Kabus)

Dikawasan tanah tinggi dihutan belantara itu terdapat pokok pokok yang amat besar (pokok TUALANG), disini bermulanya diteroka olih 6 orang dengan menggunakan kapak (beliong) dan mengikut adat istiadat Berpawang, serapah dan jampi. Cukup semua syarat yang dibuat kawasan ini dinamakan CANGKAT TUALANG.

Peneroka asal tersebut adalah (1) Tuan Hj Mohd Zain (2) Haji Daud (3) Bilal Bagai @ Andak Halus Piut kapada Prof Dr. Burhanuddin Al Helmy (4) Alang Hassan (5) Imam Rais (6) Uda Lahid dan yang ke 7 salah saorang Keramat yang bernama Alang Iskandar Zulkarnain yang lebih dikenali KERAMAT BATU RENTANG (Batu Payung)

Salepas doa Aruah (Arwah) dibawah pohon Tualang semua peneroka menjalankan tugas masing masing. Diwaktu berehat dibawah pohon itu amat banyak semut yang besar (semut ini bolih dibuat cuka). Salah saorang peneroka juga ternampak saekor Ular berwarna kuning naik ka atas pokok Tualang itu serta menghilangkan diri.

Salah saorang dalam kumpulan peneroka itu bermimpi mendapat alamat bahawa semut semut yang banyak itu adalah Cangkat Tualang akan ramai penghuni dimasa akan datang. Ular besar warna kuning dalam hutan itu adalah Keramat yang memegang Tampuk Langgam di kawasan ini.

Bersambung...dalam majalah TINTA TUALANG.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan