Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 21 Julai 2013

Roh orang mati boleh kembali ke dunia?

Benarkah roh orang yang sudah meninggal dunia boleh kembali semula ke dunia untuk menziarahi sanak saudara yang masih hidup ? Bagi mengetahui jawapannya mari kita lihat surah Az-Zumar ayat 42,

“Allah (Yang Menguasai Segala-Galanya), Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati : dalam masa tidurnya; kemudian Dia menahan jiwa orang yang Dia tetapkan matinya dan melepaskan jiwa yang lain (kebadannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya)”.

Ayat ini menjelaskan bahawa orang yang sudah meninggal dunia dan orang yang tidur adalah sama, kedua-duanya adalah mati. Cuma yang membezakan ialah roh orang yang meninggal dunia di tahan oleh Allah SWT (tidak dikembalikan semula ke dunia), manakala roh orang tidur dikembalikan semula kepada jasad sehinggalah sampai ke satu waktu yang Allah tentukan .

Di hujung ayat ini Allah SWT menjelaskan, hal mengenai roh, mengenai hidup dan mati adalah sebagai tanda kekuasaan Allah SWT bagi mereka yang mahu berfikir dan mengambil iktibar. Sebab itu kita lihat ada orang yang mati dalam tidur, ada yang mati dalam keadaan sihat wal’aafiat dan ada juga yang sakit pengsan berminggu-minggu tetapi masih belum mati. Semua ini wajib dijadikan iktibar buat kita semua.

Kembali kepada persoalan tadi, bolehkah roh seseorang yang sudah meninggal dunia kembali semula ke dunia dan berjumpa dengan saudara-mara mereka ? Menurut Prof. Dato’ Dr. Haron Din, orang yang telah meninggal dunia rohnya kembali kepada Allah SWT yang diistilahkan berada di alam Barzakh. Alam ini termasuk salah satu daripada alam Akhirat. Justeru insan yang telah masuk ke alam ini, tidak mungkin boleh kembali semula ke alam dunia kerana Barzakh itu sendiri bermaksud pemisah atau penghalang atau seumpama tembok kukuh yang memisahkan di antara dua alam.

Rosak Akidah

Dakwaan yang mengatakan roh orang yang meninggal dunia boleh kembali ke alam dunia tidak boleh dipandang ringan kerana ia boleh membawa kepada kerosakkan akidah atau sekurang-kurangnya cacat akidah. Banyak ayat Al-Quran dan Al-Hadis yang menunjukkan bahawa seseorang yang telah meninggal dunia rohnya berada dalam kepungan Barzakh yang tidak mungkin boleh kembali semula ke alam dunia. Sama juga seperti orang yang hidup, tidak mungkin boleh masuk ke alam Barzakh.

Logiknya, kalaulah roh orang yang telah meninggal dunia itu boleh kembali semula ke dunia, sekiranya dalam tempoh dia hidup, dirinya penuh bergelumang dengan maksiat tanpa bertaubat, sudah tentu dia seolah-olah terlepas daripada seksa kubur, tiada apa-apa balasan kerana bebas ke sana kemari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan