Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 3 Julai 2014

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 17 Bab Bersembahyang Dengan Melapik

بَاب الصَّلَاةِ عَلَى الْخُمْرَةِ
Bab 21 Bersembahyang Dengan Melapik Sejadah Kecil
Imam Bukhari masih lagi membincangkan tentang penggunaan lapik dalam solat. Walaupun sebelum ini telah disentuh dalam bab yang lain tapi Imam Bukhari meletakkan dalam satu tajuk yang khas. Supaya manusia tidak terkeliru. Takut ada yang baca hadis tentang Nabi mengatakan bahawa bumi dijadikan tempat sujud. Takut ada yang ingat kena betul-betul sujud atas tanah. Tidak begitu.

Perbuatan Nabi menggunakan pelapik itu menunjukkan harus. Bukanlah Sunnah. Sebab bukanlah sentiasa Nabi pakai pelapik. Ada ketikanya Nabi sujud terus atas tanah. Cuma bagus kalau dengan pelapik itu akan menyebabkan kita lagi khusyuk kerana sebab-sebab tertentu, seperti tempat sujud panas. Atau tempat sujud kotor dan sebagainya.
368 – حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ الشَّيْبَانِيُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ عَنْ مَيْمُونَةَ قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي عَلَى الْخُمْرَةِ
368. Telah menceritakan kepada kami Abu Al Walid berkata, telah menceritakan kepada kami Syu’bah berkata, telah menceritakan kepada kami Sulaiman Asy Syaibani dari ‘Abdullah bin Syaddad dari Maimunah ia berkata, “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam selalu solat dengan melapik khumrah (sejadah kecil).”
Dari segi bahasa, hadis menunjukkan Nabi selalu pakai khumrah. Bukan setiap kali dan bukan hanya sekali sekala sahaja. Kalau faham bahasa Arab, kita boleh faham banyak benda dari ayat yang ringkas sahaja. Sebab itu ada yang kata Sunnah dan ada kata tidak.
————————————————————————————————–
بَاب الصَّلَاةِ عَلَى الْفِرَاشِ
Bab 22 Bersembahyang Di Atas Tilam
وَصَلَّى أَنَسٌ عَلَى فِرَاشِهِ وَقَالَ أَنَسٌ كُنَّا نُصَلِّي مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَسْجُدُ أَحَدُنَا عَلَى ثَوْبِهِ
Anas bin Malik bersembahyang di atas tilamnya. Anas berkata: Kami selalu bersembahyang bersama Rasulullah SAW dalam keadaan ada diantara kami orang yang bersujud di atas kain yang dipakainya – (dipakainya sendiri)
Hadis ini menunjukkan solat atas tilam bukan khusus untuk Nabi sebab Anas pun buat. Takut ada yang kata bahawa solat atas tilam itu hanya khusus kepada Nabi sahaja. Tapi kali ini kita boleh lihat, Anas pun solat atas tilam juga. Ini terjadi lepas wafat Nabi. Jadi kebolehan solat di atas tilam tak mansukh.
Nabi sering solat atas tilam. Dan tilam itu bukan yang khusus untuk solat. Memang tilam yang dipakai untuk tidur. Tidak kotor kah kalau begitu? Hukumnya adalah, kalau tak nampak kekotoran, boleh pakai. Mudah kalau begitu. Boleh pakai walaupun tilam yang sama digunakan untuk bersetubuh dengan isteri. Sebab nanti kita akan lihat ada hadis yang menunjukkan tilam yang digunakan oleh Nabi itu adalah tilam yang sama digunakan oleh baginda dan isterinya.

Bahagian kedua tajuk diatas menunjukkan boleh menggunakan sebahagian kain yang dipakai. Contohnya, sebahagian dari lengan baju, sebahagian dari serban, sebahagian dari kain kelubung wanita dan sebagainya. Ini hendak menolak pendapat syafiiyah yang kata tak boleh sujud atas kain baju yang bergerak sekali dengan kita. Kalau pakai kain lengan, tentulah bergerak sekali sebab kain itu bergerak bersama dengan kita. Imam Bukhari nak mengatakan bahawa boleh kalau berlapik dengan kain yang macam itu pun. Dan inilah juga pendapat jumhur ulama. Kalau mazhab Syafie kata tak jelas bahawa itu adalah kain yang dipakai dibadan, mungkin kain lain yang dipakai mereka, jawapannya adalah zaman itu memang sahabat tak banyak kain.

Ini bukan guna kain yang lain tapi yang dipakai oleh kita. Yang ada ditubuh. Kalau ada hadis yang mengatakan tidak boleh, itu adalah bercanggah dengan hadis yang sahih. Kerana memang hadis yang mengatakan Nabi tidak menggunakan ‘kain dalam’ sebagai lapik sujud. ‘Pakaian dalam’ disini bukan kain dalam yang macam kita faham tapi adalah bermaksud yang kena tubuh. Hadis itu tidak kuat.
369 – حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنْ أَبِي النَّضْرِ مَوْلَى عُمَرَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهَا قَالَتْ كُنْتُ أَنَامُ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرِجْلَايَ فِي قِبْلَتِهِ فَإِذَا سَجَدَ غَمَزَنِي فَقَبَضْتُ رِجْلَيَّ فَإِذَا قَامَ بَسَطْتُهُمَا قَالَتْ وَالْبُيُوتُ يَوْمَئِذٍ لَيْسَ فِيهَا مَصَابِيحُ
369. Telah menceritakan kepada kami Isma’il berkata, telah menceritakan kepadaku Malik dari Abu An Nadlr mantan budak ‘Umar bin ‘Ubaidullah, dari Abu Salamah bin ‘Abdurrahman dari ‘Aisyah isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, ia berkata, “Aku tidur di depan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dalam keadaan kakiku berada di sebelah Qiblatnya (melintang di tempat sujud). Baginda akan mengisyaratkan kepadaku dengan menyentuh kakiku apabila hendak sujud, maka aku melipat kedua belah kakiku. Dan apabila baginda bangun, aku kembali meluruskan kakiku.” ‘Aisyah berkata, “Pada masa itu di rumah-rumah tidak ada lampu.”
Hadis ini menunjukkan bahawa Nabi sedang solat atas tilam walau tidak nyata. Sebab kalau dilihat bahawa Aisyah tidur depan Nabi. Tentulah Aisyah tidur atas tilam. Itu adalah lihat dari keadaan.

Ada juga hadis yang mengatakan ada tiga perkara yang boleh memotong solat: perempuan, himar dan anjing. Tapi hadis ini menunjukkan kalau lintas jalan tak boleh tapi kalau tidur tetap macam Aisyah ini, boleh.
Hadis ini juga menunjukan bahawa kalau sentuh perempuan tidak batal wudu. Selalunya kalau seseorang itu tidur, ada kemunginan kakinya terdedah. Keadaan waktu itu gelap pula sebab Aisyah sendiri kata masa itu rumah tidak ada lampu. Nabi pun tak pesan awal-awal kepada Aisyah untuk menutup bahagian tubuhnya. Tiada dalil pun yang kata Aisyah itu berlapik. Kerana kepada mereka yang kata kaki Aisyah waktu itu berlapik, tidak ada dalil. Kalau menyentuh perempuan akan membatalkan wudu, tentu Nabi akan berhati-hati. Tapi tidak nampak dalam hadis ini. Nabi terus sahaja sentuh kaki Aisyah. Takkan Nabi nak ambil kebarangkalian solatnya akan terbatal pula. Sudahlah dah lama solat, tapi waktu sujud, terbatal pula.
Lelaki boleh solat dengan perempuan dihadapan. Tidak memotong atau membatalkan solat itu. Asalkan tidak terganggu. Janganlah buat macam itu kalau sambil solat itu, teringat pula apa yang dia nak buat kepada isterinya.

Sedikit pergerakan tidak membatalkan. Dalam hadis ini, Nabi menjamah kaki Aisyah. Itu bukanlah sebahagian dari perbuatan solat.

Boleh mengadap orang tidur. Walaupun terbuka kepada berbagai kemungkinan. Ada kemungkinan kaki dia akan sepak kita, dia tersentuh kita dan sebagainya.

Selalu kita dengar Nabi solat tapi isterinya tidur. Ini kerana kepada Nabi, solat sunat malam adalah wajib bagi baginda, tapi tidak kepada orang lain. Nabi tidak menyusahkan isteri-isteri baginda. Tapi selalunya, selepas waktu tertentu, Nabi akan menggerak juga isterinya untuk solat juga. Jadi, kalau kita kuat untuk solat malam, tidak semestinya isteri kita juga kena solat bersama kita. Mungkin mereka penat menjaga anak dan memasak. Kena faham situasi mereka.
370 – حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ حَدَّثَنِي عُقَيْلٌ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ أَنَّ عَائِشَةَ أَخْبَرَتْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي وَهِيَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْقِبْلَةِ عَلَى فِرَاشِ أَهْلِهِ اعْتِرَاضَ الْجَنَازَةِ
370. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits telah menceritakan kepadaku ‘Uqail dari Ibnu Syihab berkata, telah mengabarkan kepadaku ‘Urwah bahwa ‘Aisyah mengabarkan kepadanya, sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam salat diatas tilam isterinya dalam keadaan dia terlintang diantara baginda dan kiblat (tempat sujudnya) seperti terlintangnya jenazah (apabila disembahyangkan).”
Hadis ini jelas bahawa bukanlah tilam itu tilam khas untuk solat tapi tilam yang digunakan untuk tidur.
Kepala Aisyah di sebelah kanan Nabi. Macam itulah juga cara solat perempuan. Menunjukkan boleh belaka nak letak jenazah. Lelaki perempuan. Kerana di tempat kita, ada yang meletakkan kepada jenazah di bahagian kiri makmum solat jenazah. Padahal tidak begitu. Dan imam solat jenazah juga berada di bahagian mana-mana jenazah itu samada jenazah lelaki atau perempuan.
Kaki Aisyah waktu itu ada di tempat sujud.
371 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ يَزِيدَ عَنْ عِرَاكٍ عَنْ عُرْوَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي وَعَائِشَةُ مُعْتَرِضَةٌ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْقِبْلَةِ عَلَى الْفِرَاشِ الَّذِي يَنَامَانِ عَلَيْهِ
371. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari Yazid dari ‘Irak dari ‘Urwah, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam shalat dalam keadaan ‘Aisyah terlintang diantara baginda dengan kiblatnya, di atas tilam yang berdua mereka tidur.
Tilam yang sama pakai tidur dan bersetubuh tentunya. Menunjukkan boleh pakai tilam itu walaupun ada kemungkinan najis. Asalkan tidak nampak najis. Atau kalau ada bekas mani atau mazi pada bahagian lain tilam itu, kalau tidak kena pada bahagian tubuh kita waktu solat, tidak membatalkan wudu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan