Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 3 Julai 2014

Biasiswa Mahathir bantu pelajar miskin

Posted: 21 Apr 2013 11:40 AM PDT
Oleh NORIZAN ABDUL MUHID
pendidikan@utusan.com.my
Syed Ali Al-Habshee (tiga dari kanan) meninjau proses pembelajaran di makmal komputer Kolej Teknologi YPC IT-WEB di Cheras, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kolej Teknologi YPC IT-WEB memperkenal Biasiswa Tun Mahathir-Yayasan Pendidikan Cheras (YPC)) dengan peruntukan sebanyak RM3 juta untuk membantu pelajar daripada keluarga berpendapatan rendah mengikuti Kursus Foundation selama setahun di kolej itu.

Pengerusi YPC, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee berkata, golongan pelajar yang berpendapatan rendah diberi keutamaan untuk menerima biasiswa tersebut dan mesti mempunyai lima kredit dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu.

"Kita memilih nama bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamed pada nama biasiswa YPC ini kerana menghargai sumbangan beliau dalam pembangunan pendidikan dan pencapaian cemerlangnya sepanjang memimpin negara suatu ketika dulu,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di kolej itu di Cheras, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Selain biasiswa ini, menepati moto sebagai peneraju pendidikan yang berkualiti dengan yuran pengajian yang mampu dibayar, Kolej Teknologi YPC IT-WEB turut menawarkan Biasiswa Utusan Malaysia-YPC.
Setakat ini, bilangan pelajar di kolej berkenaan mencapai jumlah sebanyaki 1,600 orang.

Kolej ini menawarkan empat kursus di peringkat diploma iaitu Diploma In Business and Information Technology (IT), Diploma In Accounting, Diploma In Business Management dan Diploma In Creative Multimedia.

Kemudahan canggih yang disediakan di kampus Kolej YPC antaranya termasuklah dewan kuliah berhawa dingin dilengkapi skrin projektor, perpustakaan yang boleh memuatkan 500 pelajar, makmal komputer, makmal animasi digital, dewan seminar dan kemudahan jalur lebar.

Syed Ali menjelaskan, YPC membiayai 100 peratus biasiswa penuh serta menyediakan dua Kursus Foundation di bawah biasiswa ini iaitu Foundation In Business dan Foundation In IT.

''Jika pelajar melanjutkan pengajian mereka di kolej swasta lain, kos yuran Kursus Foundation adalah antara RM8,000 hingga RM30,000 tetapi di Kolej Teknologi YPC IT-WEB, pemberian biasiswa ini menjadikan yuran adalah percuma.

"Jadi, biasiswa yang diberi amat menjimatkan ibu bapa dan perbelanjaan sekiranya anak mereka melanjutkan pengajian di kolej ini.

"Biasiswa ini merupakan sebahagian daripada tanggungjawab sosial YPC kepada masyarakat,'' jelas beliau.
Selepas pelajar lulus Kursus Foundation, kata Syed Ali, mereka boleh menyambung pengajian di peringkat ijazah di kolej YPC melalui kursus berkembar Liverpool John Moores University (LJMU) United Kingdom.
"Empat pengajian ditawarkan iaitu e-business Technology, IT Multimedia, Pengurusan Perniagaan dan Akaun serta kewangan," ujarnya.

LJMU merupakan universiti yang berada pada ranking 'Top 100' bagi kategori universiti 50 tahun ke bawah mengikut The Times Higher Education World University Ranking.

Hal ini, tegasnya, bersesuaian dengan kedudukan Kolej YPC yang menawarkan yuran berpatutan, universiti yang diiktiraf di samping menawarkan kursus yang mempunyai nilai serta menepati keperluan pasaran pekerjaan semasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan