Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 3 Julai 2014

belajar

Thursday, 8 September 2011


assalamualaikum....

nama saya muhamad nor arif bin marzuki, umur saya masih lagi 17 tahun, 20,10,1993 baru umur saya cukup18 tahun. sekarang saya penuntut di kolej di cheras, nama kolej saya ialah KOLEJ TEKNOLOGI YPC-iTWEB. saya telah mengambil DIPLOMA IN ACCOUNTANCY. saya mengambil 5 mata pelajaran bagi sem pertama ini :
1. principle of marketing
2. business mathematics
3. english 1
4. financial accounting
5. computer application
di dalam kelas saya mempunyai 10 orang pelajar. pelajar lelaki mempunyai 6 orang manakala pelajar perempuan mempunyai 4 orang.. 2 orng berbangsa india dan 2 orng berbangsa melayu. saya pergi ke kolej saya menaiki rapid. setiap hari saya akan pergi ke taman melati pada pukul 12 tengah hari. selepas itu saya akan menaiki LRT putra. saya berada dalam itu selama 25 minit untuk sampai ke masjid jamek, dan saya akan membuat pertukaran kepada LRT star untuk pergi ke taman maluri. tren ini akan mengambil masa 10 minit. selepas itu saya akan berjalan kaki selama 15 minit untuk sampai ke kolej saya. setelah saya sampai saya akan mesej kawan2 saya. selepas itu kami semua duduk bersama di medan selera. selepas itu kami akan bersama-sama pergi ke kelas untuk menjalani p&p atau nama penuhnya PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN. setiapa hari dari isnin hingga jumaat saya akan lalui benda yang sama cuma perbezaan dari segi masa.

sekian karang saya yang x seberapa macam karangan..

yang benar

(MUHAMAD NOR ARIF BIN MARZUKI)



                                                                                                     DI SEMAK OLEH AKU!

                                                                                                          AAAAAA+++++++++


TAHNIAH ARIF!

CAM CILAKOS! JER.... HAHA 


http://blog.aribismail.com/2012/04/universiti-tenaga-nasional-atau-kolej.html


Universiti Tenaga Nasional atau Kolej YPC? Dilemma.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera ;D


*surat-surat yang dapat harini, whoaaa -.-"

Hi hi hi! Apa khabar korang semua! :3

Hoho, kalau korang baca tajuk post kat atas ni mesti korang suruh Arib pilih Universiti Tenaga Nasional punya. Ahha, kalau macam tuu takkan lah Arib buat post ni. Tanya kat mak cik goreng pisang pun dah sah sah mesti kata suruh masuk UNITEN, haha.

Harini Arib dapat banyak surat setelah lama tak menjenguk peti surat kat bawah rumah tuu. So ada jugak dapat tawaran antaranya UNiSEL yang menawarkan Diploma Industri Multimedia dan paling membuatkan Arib tersedak sikit, tawaran untuk melanjutkan Diploma Farmasi (Ehh?). Haha, serius, Arib ni dah lah tak minat dengan benda yang berkaitan dengan doktor, ubat, dan hospital ni. Senang kata bidang perubatan. Memang tak minat. Macam mana lah surat tawaran tu boleh sesat -.-" Okay, dan harini jugak Arib dapat tawaran ke Universiti Tenaga Nasional untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Foundation in Information Technology.


*jangan tanya ke mana perginya Start button, ekekeke.

Ermm, sebenarnya Arib agak dilemma sikit pasal pemilihan nak study ni. Ada dua pilihan sekarang ni sama ada UNITEN atau Kolej YPC. Dua-dua dapat tawaran yang sama iaitu Foundation in Information Technology. Nampak macam pilihan mudah kan? Okay, bagi Arib tulis opinion dulu.

Ops ops, sebelum tuu, maybe ramai yang tak kenal dengan Kolej YPC ni. Okay, Kolej YPC ni ialah Kolej Yayasan Pendidikan Cheras. Sekarang nama dia dah advance sikit jadi Kolej Teknologi Yayasan Pendidikan Cheras IT-Web. Kalau korang yang duduk kat area Cheras, Kuala Lumpur lebih-lebih lagi yang duduk dekat area Jusco Taman Maluri mesti tahu kewujudan kolej ni. Kolej ni dekat sangat dengan rumah Arib. Jalan kaki pun boleh.


Apa yang membuatkan Arib dilemma sekarang ni ialah jika Arib masuk ke Kolej YPC, kesemua pengajian Foundation Arib ditanggung oleh biasiswa daripada Utusan. Korang tau, kalau Arib masuk UNITEN, Arib kena tanggung bayaran sebanyak RM11,500 untuk Foundation sahaja. So kalau masuk Kolej YPC ni, Arib dah boleh save RM11,500 sebab semua biasiswa yang uruskan. Wuuu, dengan RM11,500, dah boleh beli dua MacBook Pro kowt -.-"


Ouh MacBook Pro idamanku :3 *cair*

Okay, seperti mana yang Arib cakap kat atas, kedudukan Kolej YPC ni dekat sangat dengan rumah Arib. Jalan kaki pun sampai. So ini bermakna Arib tak perlu sewa hostel. Kalau Arib masuk UNITEN, sewa hostel dalam RM280 sebulan. Tempoh pengajian di UNITEN 1 (Foundation) + 3 (Degree) Tahun. So kalau didarabkan untuk bayaran hostel selama 4 tahun, RM280 x 48 bulan = RM13,440! Fuhhhh, ini sangat tidak berbaloi ;O


*ehemm. yang bertanda merah tu rumah saya. depan Jusco tepi LRT, haha.

Berdasarkan result SPM yang Arib dapat haritu, Kolej YPC tawarkan Arib untuk ambik Foundation selama 6 bulan sahaja. Maknanya dalam bulan Oktober Arib dah start belajar untuk degree. So dapatlah jugak save dari segi masa. Kalau Arib masuk UNITEN, Foundation still 1 tahun dan 1 tahun tuu pun sangat lama wooo. Bukannya apa, tapi kalau boleh tak nak habiskan masa terlalu lama untuk foundation. So dalam tahun ni jugak, Insya'Allah Arib akan terus sambung ke degree, hee.

Lastly, benda paling best, kalau Arib masuk Kolej YPC ni, Arib akan dapat Degree dari Liverpool John Moores University UK. Arib pernah tengok ijazah dari universiti ni masa Arib pergi karnival Jom Masuk U haritu. Serius rasa macam WOWWW sebab dia bagi ijazah dari UK. Pastu kad pelajar pun dari Liverpool John Moores University ni jugak. Akak tuu siap tunjuk demo lagi kad pelajar dia. Serius rasa macam err err jealous. So rasa yakin tuu memang ada nak masuk Kolej YPC ni.


Universiti Tenaga Nasional? Ermm, sebab tuu fikir berkali-kali jugak bila dapat tawaran ke universiti ni. Banyak benda nak kena fikir terutama pasal kos itu kos ini yang sememangnya tinggi bila berada di universiti.


Andai kata Arib masuk ke Kolej YPC, ini antara perjalanan further study Arib. Umur 21 dapat ijazah dan paling penting, dapat jimat banyak! Weee~


So mungkin anda semua yang lebih arif boleh share pendapat yang mana better untuk further study. Pening jugak nak buat pilihan walaupun nampak mudah kan? Oh yea, UPU maybe tak dapat nak follow kowt sebab dalam UPU tiada sebarang kursus Foundation untuk IT. Diploma jea yang ada. Serius sedih. Kalau ada kursus Foundation in IT dalam UPU, memang sekarang Arib letakkan keputusan untuk tunggu dulu. Tapi apakan daya, kesemua bidang IT dalam Diploma. Lama tuuu, 3 tahun untuk Diploma sahaja. Belum masuk Degree :/


Sekian sahaja untuk kali ni. Terima kasih kerana membaca! Sekian, wassalam.

Nota Arib: Dateline jawapan untuk Universiti Tenaga Nasional 27 April dan daftar lapor diri ke Kolej YPC pada 16 April ni. Masa semakin suntuk. Tidakkkkk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan