Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 21 Ogos 2013

Rangkuman Puisi iDANRADZi

Dimasukkan oleh Tajuk Topik : Puisi : Kembali ke Diri
iDANRADZi

1 . Dihantar pada 16hb Dis 2002 6.34:08 ptg   [Edit]

selalunya kita begitu intim
aku terlalu ingin ketemumu
apatah lagi setelah sekian kali
aku gagal mengintipmu
di celahan rindu ini

atau apakah pamitan resah ini
sekadar ujud dalam diri
dikau tidak lagi mengingatiku
biarpun sekadar seorang teman
setelah kita punyai peribadi

teduhan manggis kasih
asam gelugur & rebung rawan
sesungguhnya mengenalkan aku
erti kesetiaan nan tidak kesampaian
lalu kasih ini mengalir di alur kering
tanpa pilai lawan menghias diri

- aku masih aku!



http://idanradzi.tripod.com
* Mesej ini telah diedit oleh iDANRADZi pada 16hb Dis 2002 6.36:49 ptg

invisible

2 . Dihantar pada 17hb Dis 2002 00.43:04   [Edit]

selamat kembali idanradzi
jangan lupa sering sering datang

kay

quin

3 . Dihantar pada 18hb Dis 2002 11.21:14 pagi   [Edit]

salam

ingatan ini masih kekal di hati
seraut ukhwah tersemat kukuh menanti
sejalur sabar mengikat kuat jemari
sehalus pandang setulus budi
iDANRADZi

4 . Dihantar pada 21hb Dis 2002 02.53:02 pagi   [Edit]

payahnya untuk diri
lari dari bait-bait ini
untuk menyirat erti
tata bahasa
& jati diri

aku memang rindu
harumnya puisi ini



invisible

5 . Dihantar pada 21hb Dis 2002 7.17:10 ptg   [Edit]

salam....

selembar kasih
menempias dalam diri
bertaut dalam rindu
pada kepenatan
menjejaki liku liku berliku
dalam merah samar cahaya
bersama mendung
di kemelut muara tak bertepi
meniti dari saat terbuang
terpinggir dalam
rindu mencengkam hati



iDANRADZi

6 . Dihantar pada 24hb Dis 2002 2.36:35 ptg   [Edit]

selalunya
nan berkata rindu hanya aku
selalunya
nan menagih janji hanya aku
dia kian lupa
terlena dengan duniawinya
terleka dengan maknawinya



jiejah_7171

7 . Dihantar pada 24hb Dis 2002 2.50:48 ptg   [Edit]


Kadangkala ,
kurasa rindu ini bagai nadi
meresap kesegenap urat saraf
enggan pergi biar sesekali aku benci .



idanradzi

8 . Dihantar pada 25hb Jan 2003 10.13:08 mlm   [Edit]

quin
jiejah_7171
invisible


bilamana
kuali kasih kita rentong
dengan tumpahan minyak jatidiri
menghilangkan serat & tali-temali janji
kita tergapai-gapai antara persahabatan
cinta prasangka bukti maupun simpati

bara & sisik sepi
semakin garing & kering
biarpun rindu kian membelit usus hati
aku tak mahu dibunuh semudah ini
sebab dari dulu lagi
seruling asyik gema harapan
tak puas ku tiupkan bertalu
buat kekasih
maupun taulan

aduhai amat payah memujuk hati ini
bilamana miang rebung rawan
masih bertaburan di ufuk diri

- aku jitu aku


M_74

9 . Dihantar pada 25hb Jan 2003 10.17:15 mlm   [Edit]

Assalamualaikum..

idanradzi : semakin aku kagum dengan bahasa mu..
nantilah.. aku kepilkan satu waktu
yang terbaik..

idanradzi

10 . Dihantar pada 21hb Jan 2004 8.34:09 mlm   [Edit]


Kembali ke Diri ii

Sarat kemuncup puisiku
bertindahan di baldu waktu
aku sebenarnya semakin menuju arus keliru
tentang rumput usia nan semakin garing
tiada sekuntum pun mawar setia
dapat menghias padang buana lena
biarpun telah banyak batas janji
aku tambak-tambakkan
& padat-padatkan baja bukti
kenapalah sang kekasih leka tidak peka?

kelmarin
akuku & akumu telalu tamak
mengumpal segala impian
berarak di awanan harapan
cinta kita bagaikan berpaut
di layang-layang walang
talian masa kian kendur menggamit usia
kita tidak pernah mahu menoleh sempadan
budaya & adat melangkah serakah
biar gusar biar tersasar
saling menongkah arus
keruh gemuruh tak terurus

terus kita mengimbaukan
aku mahumu
tanpa kita sedar
akuku & akumu
sebenarnya amat asing
dengan rutin runsing
nubari lesi naluri sangsi
amat payah
memaafkan keterlanjuran
biar bait meniti kata
biar buat membukti kota
alasan bagaikan lelalang
kian miang di rahang terhalang
kandas di ruang gersang

- mana titis kasihmu kekasihku


* Mesej ini telah diedit oleh idanradzi pada 21hb Jan 2004 9.17:34 mlm

idanradzi

11 . Dihantar pada 21hb Jan 2004 9.14:39 mlm   [Edit]

Kembali ke Diri iii

dinding pemisah
bagaikan belum terketam
segala sembilu semalam
lantai asing kian reput & berlumut
kaki kasih tak terdaya menginjak-injak
tergodam hati terlapah realiti
aku jatuh di tangga ilusi

janganlah kau kelar-kelar rindu ini
apatah lagi sadinmu menyiksa aku
aku tidak pernah menutup pintu kasih ini
untuk kau menyembur wangian abadi
aku tidak pernah menutup tingkap hidup ini
untuk janin bahagia melintas murni

kembali ke diri
jasad jiwawiku memang terkapar
terdampar tak tersambar tamparan nistamu
raut setiamu semakin jauh
meninggalkan aku termangu menunggu
bara & api bagaikan kian marak
memamah tiang-tiang kenangan
nan tak mungkin dapat kita padamkan
kesepian & keterasingan
amat lugu amat lesu

- aku masih terpaku di fren jinggamu

natali_soski

12 . Dihantar pada 29hb Jan 2004 01.40:25 pagi   [Edit]

..

adalah laut
memisahkan..
adalah langit
memayungi..
adalah bumi
tetapi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan