Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 31 Disember 2008

Polis kenal pasti dalang laman blog (Ceritera)



IPOH 30 Dis. - Polis telah mengenal pasti beberapa lelaki yang dipercayai terlibat dalam penulisan dan penyiaran gambar dalam sebuah laman blog yang menghina Nabi Muhammad.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar bagaimanapun berkata, siasatan kes tersebut masih berjalan dan belum selesai.

Menurutnya, satu pasukan khas di bawah Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial sedang bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media (SKMM) bagi mengesan dalang penerbitan laman blog itu.

''Kita juga dapat tahu laman blog itu menggunakan pelayan (server) di luar negara dan ini satu tugas yang sukar tetapi kita akan cuba yang terbaik,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan beret Pasukan Gerakan Khas (PGK) kepada 48 anggota 69 Komando dan Unit Tindakan Khas (UTK) yang tamat latihan di Briged Utara Pasukan Gerakan Am Ulu Kinta di sini hari ini.

Beliau mengulas perkembangan siasatan sebuah laman blog yang didakwa milik seorang wanita Melayu, menyiarkan artikel yang disertakan gambar wajah orang yang diubah suai bagi tujuan menghina dan memburuk-burukkan Nabi Muhammad.

Dalam pada itu, mengulas mengenai majlis hari ini, Ismail memberitahu, anggota yang tamat latihan harus berbangga kerana berjaya menyertai dua unit elit dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM).

''Bukan semua anggota polis boleh lulus ujian memasuki 69 Komando dan UTK kerana kedua-dua unit khas itu memerlukan disiplin, ketahanan mental dan fizikal yang tinggi selain kepakaran seperti mengendalikan senjata, terjun udara dan serangan menyelamat,'' katanya.

Mengulas lanjut, katanya, kumpulan terbaru ini merupakan generasi baru berusia 20 hingga 30 tahun dan mereka akan diserapkan bagi memantapkan unit sedia ada.

''Kita masih kekalkan mereka yang sudah berkhidmat 30 tahun supaya kekuatan lama digabungkan dengan kekuatan baru,'' ujar beliau.

Ismail berkata, PDRM sentiasa bekerjasama dan bertukar maklumat dengan polis negara lain seperti Thailand, Amerika Syarikat dan Australia bagi meningkatkan aspek pengetahuan dan taktikal pasukan dari semasa ke semasa.

Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan