Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 30 Disember 2008

Makin Penghujung Usia Kini (Singgahsana)

Makin penghujung usia kini, selalu orang berkata; Rumah kata pergi Kubur kata mari. Itu yang berlaku bagi orang setua aku. Kata-kata itu bagaikan bergenang selalu dalam jiwawi. Anak-anak pun makin payah berunding. Sepatah kita menegur, berpatah-patah jawapannya. Begitu juga isteriku. Makin kita menegur makin kita diherdik. Makin risau tenguk lagak isteri kini; tau-tau telah merancang segala, sekadar beritahu bukan pinta izin lagi. Begitu juga dengan kekawan. Makin mencari orang sealiran. Makin kurang kawan, Di tempat kerja makin bertambah staf muda-muda. Staf muda selalunya komitmennya berbeda kita yang telah berkeluarga. Maka semakin kuranglah sahabat kita.

Jika rakanku seorang pemegang PhD. Makin sibuk dengan penyelidikannya. Jika rakan ku sesama staf sokongan; makin berebut dengan status. Mahu mengejar jawatan kanan. Mahu saban tahun berkursus sini sana, malahan ada yang berkata.

"Aku kalau boleh iDAN setiap tahun akan dapat berkursus ke luar negara.." Memanglah kawan jenis yang ini akan menyembah kerja sepanjang masa, menyembah bos pagi petang. Tak lekang dengan kerja yang pastinya sampai kiamat pun tak habis.

Makin penghujung usia kita, makin bertambah hutang kita. Sementelah kita makin menjadi pencari harta karun. Jika mereka berkolar putih pastinya impikan mahligai indah, rumah idamannya sebuah banglow mewah siap kolam renang. Jangan bandingkan kereta mereka dengan kereta perangku. Tadi Ustaz Halim tergelak besar bila aku kasi tahu. Kereta perangku telah jadi stor. Di bonetnya penuh perbagai baranngan.

"Baik kau buka saja bangku belakangnya iDAN, banyak barangan boleh muat tu..!" Dia menyambung gelaknya. Kereta perangku makin laeh & entah bila dapat aku betulkan.

Makin dekat saat aku secara sah menjadi Pesara. Sekitar empat bulan lagi. Besar kemungkinan menjelang 1 Mei tahun depan, aku tidak lagi dapat klik-klik komputer kerajaan begini lagi. Tak pasti lagi, apakah aku akan berteman dengan cangkul atau parang. Niat & tekadku bulat, mahu memulihkan tanah pusaka. Langkah terawal pastinya menebas dusun buahan di kampungku. Menanti bantuan RISDA Perak untuk tanam semula kebun getah arwah ayah. Jika pun tak dapat bantuan, aku kena menerangkan tanah yang terbiar itu. Paling tidak aku akan mengorek kolam. Buat penternak ikan.

Siapa boleh menemankan aku di sana iyer!. Afiz baru semester dua di Poli, Aziq pastinya akan tambah sibuk dengan dunia remajanya. Anif & Azim masih lagi di bangku sekolah, lima atau enam tahun lagi barulah tahu ke arah mana pembelajarannya.

Minggu lalu Salleh rakan kerja sebilik; baru saja bernikah. Aku sempat ke majlis nikah & kendurinya di Sungai Besi; keluarga orang rumahnya di sana. Kalau dulu terkenal dengan Kampong Konggo; telah tak ujud lagi nama itu. Dia cuti dua minggu, jadi aku menjadi bos besar di sini, menjaga lima makmal komputer. Kembali bagai aku di KKK dulu, menjaga makmal komputer. Tugasan ini memang amat rutin bagiku. Jika tanpa gangguan luar memang amat selesa bagiku menjaga makmal komputer. Telah hampir empat bulan aku tidak langsung punyai kunci makmal atau kunci tempat berkerja. Sekadar janjiku dulu menumpang sebelum pencen. Empat bulan aku tak rasa berkerja bagai dulu. Lagi empat bulan pula tak sabar rasanya aku mahu mula berpencen. Cumanya masa itu tak dapat ditarik-tarik agar cepat beralih.

Makin penghujung usia kini, makin aku mencari makna diri.

Posted on 30.12.2008 at 1:11 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan