Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 31 Disember 2008

Karpersky Anti Virus (Kerjaya)



Pening amat mahu muat turun pembunuh birus terkini dari server Karpersky. Telah hampir empat jam aku menunggu masih terkedek-kedek tak siap². Yang ralatnya ketika 99% tetiba sahaja servernya tidak memberi respon. Aku tak terfikir pula untuk mencari server lain. Selalunya guna yang percuma di internet. Bila guna yang asli jadi perbagai pula masalahnya.

Nasiblah ada Hafizi yang pakar ICT, cuba muat turun pembunuh birus yang terkini. Nampaknya macam okey. Setengah jam telah 73%. Harap-harap aku akan dapat mengemaskinikan anti birus ini menjelang masa sasaran 4:30 ptg.

Maka itu jika dedulu aku suka guna Norton 5.0, Norton lama, amat mudah menggunakannya tidak berat malahan paten birus terkini mudah sahaja di muat turun. Cuma sayangnya ianya hanya boleh digunakan untuk Windows ME & ver terdahulu. WindowsXP tidak menampung perisian Norton 5.0.

Norton memang boleh kita crack lesennya. Tapi sejauh mana kita mahu setaraf dengan lanun cetak rompak. Punyalah payah pereka anti birus ini. Kita senang² belasah imbuhan penat lelah orang. Sekarang Karpersky sekitar RM70, tidaklah semahal mana. Selalunya jika kita tambah sekitar RM10 kita dapat lesen untuk kegunaan tiga buah komputer. Tidaklah semahal mana.

Banyak lagi anti birus yang boleh kita cuba, seperti McAfee, Avira, Panda, AVG, Parallels Plesk dan banyak lagi yang jarang kita dengar. Bagiku semuanya amat memberatkan komputer. Maka itu aku lebih suka guna, Boot Disk anti birus, seperti BDC atau Hiren Boot. Tetanyalah kekawan jika dia menyimpan dua jenis anti birus ini, atau pun apa juga jenis anti birus yang tidak sampai memberatkan komputer.

Posted on 31.12.2008 at 3:06 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan