Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 26 Januari 2006

Kekalkan Cinta ( Famili )


Sesungguhnya tak ramai lelaki Melayu pandai melahirkan rasa cinta. Terutama bilamana telah berumahtangga. Masing=masing berandaian bila telah punyai cahayamata, cahayamata itulah pengikat. Apatah bilamana telah ramai cahayamata. Memang semakin para suami lupa untuk menunjukkan kasih sayang.

Lelaki lebih banyak menunaikan tanggungjawab dari mahu menunjukkan rasa cinta. Maka isteri selalu keliru dan merasakan diabaikan. Seharusnya ada jalan tengah di mana para isteri dapat merasakan yang tanggungjawab suami tunaikan itu adalah nilai cinta sebenar. Bayangkan andai suami tidak bertanggungjawab membiarkan keluarga terabai; itu memang mutlak tiada cinta kepada rumahtangga.

Kesepian seorang isteri selalu terperangkap kepada orang luar lelaki terutamanya yang memang kerjanya menangguk dia air keruh. Lari dari tanggungjawab isteri semata-mata ingin mengejar sesuatu yang tak nyata atau janji palsu seorang lelaki selalu memerangkap perpisahan & perceraian dalam rumahtangga. Seharusnya para isteri sedar orang ke tiga belum tentu akan menyelesaikan masalah; apatah lagi rumahtangga yang telah lama dibina dengan ramai cahayamata. Kerap terjadi lelaki yang menangguk di air keruh ini akan mengabaikan tanggungjawab terutama terhadap anak tirinya.

Mana mungkin seorang lelaki akan dapat mendidik sebaiknya anak tiri berbanding anak sendiri. Darah yang mengalir pada anak sendiri manakan sama darah yang mengalir pada anak tiri. Apatah lagi bilamana ramai anak tiri & ramai juga anak kandung sendiri. Pasti ada jurang yang akan memecahkan kedamaian ruamahtangga. Memang ada lelaki yg benar-benar bertanggungjawab & bersikap pembela tak kira darah tiri atau darah sendiri; tetapi kenapalah harus kita bebankan anak-anak semata-mata mementingkan hati serta cinta sendiri. Kenapa tidak cuba duduk berbincang & eratkan semula cinta semalam. Tak perlu ada org ke tiga tak perlu!

Membangunkan rumahtangga dalam jangka waktu yang panjang, memang bukannya mudah. Untuk menjadikan sebuah rumahtangga itu stabil bukan mengambil masa setahun dua. Apabila jalinan rumahtangga telah intim berusia lebih 20 tahun; seharusnya masing-masing kena mengerti. Cinta bukanlah lagi segalanya, cinta kian terpaksa dibahagikan untuk anak-anak; untuk saudara mara; untuk persekitaran yang tarik menarik keperluan dengan keluarga.

Situasi orang ke tiga yang kerap mempurak-peranda rumahtanga amat berbeda. Banyak kekeliruan terjadi; mungkin orang ke tiga cuma mahukan cinta dari seorang isteri, jauh sekali menerima anak-anak bakal isterinya; Ada juga yang cuba mengambil kesempatan ingin berteduh di sebalik kekayaan, pangkat & kekedudukan seorang perempuan.

Secara rasionalnya mahukah seorang lelaki mengejar isteri orang yang berkerja bawahan berpendapatan rendah malahan punya ramai anak semata-mata simpati & ingin mengisi kesepian; Benarkah lelaki itu mahu melindungi; sedangkan masih terlalu ramai lagi perempuan yang anak dara, bujangan, berkedudukan, berada & cantik pula menanti jodoh untuk dilamar.

Aku teringat Arwah Nasha yg amat menyintai isterinya & anak2nya. Dia mengambil keputusan yg tak siapapun dapat menerimanya lantaran tidak sanggup berhadapan dengan kekeliruan isterinya menerima cinta orang lain. Allahyarham mengantung diri; & kekinian dengarnya bekas isteri arwah punya anak kecil; tentunya dari lelaki yg amat dicemburui Arwah Nasha. Mana lelaki itu sekarang lantaran bekas isteri arwahpun telah tinggal jauh dari sini. Apa sebenarnya dikejar oleh isteri arwah pun lelaki itu; sedangkan semua tahu pengorbanan arwah dlm cuba menyelamatkan rumahtangga bukan sedikit; tanyalah Nuar, tanyalah rakan rapatnya !

Ada ketikanya bilamana dilayani kesepian, syaitan yang menangis tiap kali pasangan berkahwin akan berkerja keras supaya rumahtangga yang aman akan bermasalah & cepat bercerai-berai. Sudah janji syaitan dia akan menggoda anak Adam agar sesat & terperangkap ke lembah noda yang hina. Seharusnya para isteri dapat mengikis rasa sepi dengan lebih menumpukan kewajiban dalam rumahtangga; mendekati jiwa anak-anak; sibuk-sibukkan diri dengan kerja-kerja rumah yang Allah Azzawajalla janjikan pahala yang berganda; terusan menjaga maruah keluarga. Bukan cuba lari dari masalah dan tenggelam dalam kesepian yg maha panjang.

Dekatilah diri ke hadrat Allah Yang Penyayang, Cinta Sejati sebenarnya hanya untuk Dia Nan Esa, Kasih kita kepada Nabi, Rindu sayang semua tu hanyalah mainan manusiawi. Memang ianya tidak kekal, maka Cintalah Allah Azzawajalla, jagalah perhubungan dengan Dia, ikutlah perintah-Nya jauhi larangan-Nya. Kita boleh bercinta tapi dalam suasana Islam, dalam keluarga yg berlandaskan Islam. Memang Allah amat sayang kepada hambanya yg saling menyintai lantaran Islam; maka itu bila timbul perbalahan jadikan cinta kita pada isteri anak-anak menuju ke arah Agama kita Islam yg syumur.

Biar sejahat manapun Sang Suami cubalah menghormati suami, cuba menjalinkan kemesraan nan tulus dlm keluarga; jangan marakkan api pengsengketaan; ianya akan membakar dir & keluarga. Jauh sekali cuba menuju ke arah isteri yang curang; Kecurangan hanya akan menyampak diri ke neraka; Perbalahan dalam rumah tangga memang sudah lumrah; cubalah selesaikan mengikut ajaran agama; orang ketiga selalunya pasti tak akan menyelesaikan sebarang permasalahan. Suami isteri berdualah seharus menyelesaikan kusut di hati.

Kenapa terlalu banyak sangat perceraikan berlaku di Mesia? Kajilah dalam keluarga kita sendiri pun ianya kerap berlaku!...Bukankah perceraian amat takut untuk disebut atau dibahaskan. Maka itu Allah Azzawajalla menyampak perempuan ke neraka kerana menuntut cerai tanpa alasan yg kukuh di sisi agama. Memang perceraian itu meskipun halal tapi amat dibenci oleh Allah dan Rasul-Nya, kerana akibatnya amatlah besar, terutama sekali terhadap anak-anak yang menjadi korban perceraian. Jauhilah..
- bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan