Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 23 Januari 2006

3 isteri Abg Ali Meninggal


- Saya memang bernasib malang, tak tahu nak pergi mana!

Itulah ayat yg pertama lahir dari mulut Abg Ali. Waktu itu mentari tegak di atas kepala. Menurut kata Ila anak angkatnya yg berdarah Siam, memang macam itulah sabanhari. Seawal pagi sampai ler ke waktu Zuhur, ayahnya akan berjalan-jalan sekitar Taman Setiawangsa. Sebelah petang dia akan menolong makcik jual nasi lemak.

Hari ini memang pertama kali aku jumpa Abg Ali. Melihat dari keadaan fizikalnya memang tak sapa sangka Abg Ali dah berumur 75 tahun. Sekitar tahun 1994 memang aku selalu berhubung telefon dengan Kak Kiah isteri Abg Ali. Kira-kira 3 tahun lalu memang aku ada bertandang ke rumah panjang Kak Kiah, masa itu tak jumpa Abg Ali sebab dia berkerja sebagai Pegawai Keselamatan, Aku Cuma kenal Abg Ali melalui gambarnya saja.

- Mana rumah Kak Kiah?
- Yang ada dua orang anak angkat tu ke??
- Haa ahh betul lerr tu.
- Dia kat Blok E

Tiga tahun tak berkunjung, memang rasa samar2 saja keadaan di sana.. Lama jugak aku memberi salam, daun pintu rumah terbuka luas. Jadi aku begitu yakin mesti ada Kak Kiah di rumah. Lagipun dah jam 12:00 lebih takkan Kak Kiah berjual nasi lemak tengahhari begini, lagipun aku yakin pasti anak angkatnya dua-dua yang diambil dari Siam pasti ada di rumah.

- Emaknya ada tak kat rumah?
- Ini siapa... emak dah 2 tahun meninggal!

Huh... Memang aku amat terkejut dengan berita itu, aku terduduk di anak tangga rumah panjang itu. Menung aku terlalu jauh, terbayang wajah Kak Kiah....Ila petah bercerita; katanya lama jugak emaknya di hospital, asalnya sakit kencing manis. Kemudian merebak sakit jantung; sebelum meninggal dia sibuk nak balik ke kampungnya Slim River. Dua malam saja dia di kampung; meninggal dan dikebumikan di sana.

Akak dah kawin, tinggal Ila & ayah saja kat rumah ini; cerita Ila.

Bertambah aku beriya-iya benar nak jumpa Abg Ali. Aku yg mendesak Ila agar pergi sama-sama mencari ayahnya.

Dalam Avanza, Aziq duduk sebelahku, Ila di belakang, dua kali pusing sekitar Taman Setiawangsa, jumpa jugak akhirnya Abg Ali ditengah panas terik. Aku ajak Abg Ali ke rumahnya; teringin amat nak berbual dengan Abg Ali. Sayangnya aku tak dapat bercerita panjang, sebab masa untuk jemput Kak Mila yg membuat rawatan kecantikan hampir tiba. Tapi dari bualan Abg Ali. Kak Kiah adalah isterinya yg ke 3. Semuanya berpisah sebab meninggal dunia. Abg Ali ada tujuh org anak kandung dan dua anak angkat Ila & kakaknya.

Dalam berbual Ila sempat menyampuk. Ila mengadu tak seorangpun anak-anak Abg Ali datang menyenguk, biarpun Hari Raya. Tiada seorangpun datang memohon maaf, jauh sekali membantu atau memberi wang untuk perbelanjaan Abg Ali. Anak-anak Abg Ali; semuanya ada di sekitar Kuala Lumpur.

Ntahlah; dalam perjalanan pulang, aku terfikir-fikir kenapa jadi begitu keadaan Abg Ali, kenapa anak-anak tidak mengambil tahu tentang diri beliau. Adakah kerana tidak dapat menerima Arwah Kak Kiah, adakah tidak dapat menerima Ila & kakaknya. Adakah tak setuju ayah mereka kawin lain; Terlalu longgarkah ikatan talian anak & bapa. Sampaikan Abg Ali terbiar begitu!

Aku & Kak Mila pernah berbual kes perpisahan suami isteri; bagaimana pandangan dia tentang perkahwinan kali kedua. Bagaimana pandangan anak terhadap ibu atau bapa tiri. Aku nak tahu sangat pandangan Kak Mila.

- Anak-anak patutnya faham yang emak ayah mereka ada dunia perkahwinan mereka sendiri, bila terjadi perpisahan atau perceraian seharusnya anak-anak kena faham yg ibu & ayah mereka ada dunia yg lain, biarlah mereka mendapatkan cinta yg lain. Kena terima dgn baik jika ayah & ibu mereka kawin lain.

Itu pandangan Kak Mila, tapi aku sedar semasa arwah Pak Mertuaku kawin lagi sorang, rata-rata adik beradik Kak Mila tak setuju; masih teringat bagaimana Kak Mila sendiri meyoal siasat Pak Selaman abg arwah Pak Mertuaku; nampak sangat mereka tak dapat terima. Cari mereka soal siasatpun memang membuatkan Pak Selaman gabra gilerr!

Aku sama-sekali menolak perceraian; Apatah lagi bercerai lantaran ada org ke tiga & jauh sekali terfikir ke arah seperti Kak Mila fikirkan.Suami & isteri mencari cinta lain; Lantaran bukan satu dua keluarga yg bercerai sekitar kehidupanku, keadaan anak-anak memang terbiar & malahan ada yang bertindak nekad menghalau ayah & ibu tiri dari rumah pusaka. Tidak dapat menerima kenyataan ayah boleh nikah lagi. Itu berpisah lantaran meninggal dunia! Bukan berpisah lantaran mengejar cinta yg lain; Aku tak nampak baiknya perceraian terutama pada anak-anak!.

Poligami itu cerita lain; arwah apak berpoligami, tapi caranya adil, sampai ke akhir hayat isteri-isteri arwah apak tetap sayang terhadap apak. Keterbiaran dlm kasih sayang itu memang boleh dipersoalkan tapi memang Islam tidak menolak poligami, maka aku pasrah ketentuan Ilahi. Kalau ditanya apakah aku mahu berpoligami; emmm belum terfikirkan lagi; apatah anak-anak dah ramai; itu yg lebih difikirkan!

Kes Abg Ali; bagaimana pula… kenapa iyer anak-anak seolah-olah membuang ayahnya.

Ishh…Abg Ali; memang dari bualan dgnnya, minat sangat Abg Ali tu nak nikah lagi, semua janda-janda di kampungnya Kuala Pilah disebutnya. Tapi dia risau pula takut meninggal lagi! Cukuplah tiga isterinya meninggal; Aku cuma sempat berpesan dgn Abg Ali, biarlah Ila berumahtangga dulu Abg Ali, barulah fikirkan soal jodoh Abg Ali.

Ila nya pula bagaimana? Dari bualan dengannya memang dia rindukan emak kandungnya di Siam, Tanpa Abg Ali nanti dia cuma ada kakak; itu pun bukan kakak kandung. Dua-dua anak angkat; siapa yg akan menjaga Ila; memang amar samar masa depan Ila. Dia tamat sekolah tingkatan 3 sahaja. Hingga kini dia tak berkerja; Aku lihat dia merokok, badan Ila kurus amat & aku tak tahu siapa kawan dia melepak; siapa kawannya di kamar; tak keluar-keluar! sepanjang aku berada di rumahnya. Ila ada memberi no telefon bimbit kawannya itu; Berat jari jemari ku nak dail ke talian yg Ila kasi; beratnya aku nak fikir semua ini; permasalah keluarga Abg Ali ini... memang amat membelenggu hati.

Tadi Ila telefon ; nanti Ila akan kasi no hp Ila sendiri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan