Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 30 September 2012

Tingkap Itu Sumber Ilham

Semasa kecil lagi; aku suka meletakkan meja tulis di tepi tingkap. tak kiralah permandangan bagaimana. Janji mata jika penat menulis atau membaca dapat tenguk apa ada di luar tingkap. Damai.

2. Semasa kerja pun sama aku akan cuba ubahsuai bilik yang meja tulisnya bersebelahan tingkap. Rasa terkurung jika berjauhan dengan tingkap.

3. Tak suka meja kosong; paling tidak aku mahu ada barangan hiasan. Tak kiralah apa jua barangan. Botol salah satu barangan yang aku sayang. Botol kicap lama; botol minyak wangi. Yang menjadi masalah botol arak sering cantik belaka. Disimpan orang kata awak ni kaki arak. Tapi aku menghormati/ menyayangi botol. Jika kita buang botol tanpa dikitar semula dunia akan tercemar.

4. Di Jenaris ni aku tinggal bersama anak-anak di kamar panjang. Sebab kamar ini yang ada penghawa dingin. Meja komputer ini di sisi tingkap belakang. Cumanya permandangan belakang ini serabut. Dua-dua jiran sebelah belakang (blok lain) orang india sebelah kiri suka simpan barangan lama. Kayu, genting, batu-bata, suaminya selalu tak berbaju; anaknya ada dua orang yang aku cam; seorang agak gempal kuat merokok; seorang lagi macam belasan tahun minaci; jarang nampak, selalu sabtu & hari minggu sahaja muncul dia. Isterinya rapat dengan anjing belaannya; anjing comel kecil nampaknya sentiasa dalam rumah.

5. Sebelah kanan aku tak pasti; sebab penghuni nya tak nampak keluar belakang rumah; ada anak lelakinya kadang-kadang kemas belakang rumah. Buat masa ini nampak semak sangat. Bagusnya berjiran india ni mereka tak pernah ganggu aku. Berbual pun jarang. Bila aku buat stor zink suami jiran sebelah kiri; sekadar bersapa & berpendapat. Ayooyoo rugi ooo buat cam ni; kenapa dia kata RUGI entahlah; Itu saja bajet yang ada. Isterinya pula menyukai bentuk stor zinkku nampak melengkong & kelainan. Ada tingkap kaca. Katanya nampak santai & moden. Dua pendapat laki bini yang kontras. Ala stor takkan nak buat anggun sangat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan