KisahMajalah
ANTARA kegemaran saya sejak remaja adalah mengumpul majalah. Dewan Siswa salah satu majalah yang saya kumpul sejak zaman sekolah, yang kemudian saya hantar ke kedai untuk dijilidkan dan sampai sekarang masih elok disimpan.
Apabila masuk universiti, dengan duit menulis yang saya dapat beberapa bulan sekali, saya kumpul majalah genre wanita pula, seperti Jelita dan Wanita. Empat tahun menginap di Kolej Pertama UM, Batcha (tuan punya kedai kecil di kolej) akan menyimpan senaskhah majalah Jelita (dan akhbar Mingguan serta Berita Minggu setiap Ahad) untuk saya.
Saya kekal dengan hobi ini beberapa tahun lamanya. Ketika bertugas di Kumpulan Utusan, ada seorang penjual majalah (kalau tak silap, Sayed namanya yang terkenal dengan perkataan favouritenya ‘Cinta’) akan datang ke pejabat membawa majalah-majalah terbaru terbitan syarikat pesaing. Dia macam sudah tahu hobi saya; dan pasti ada satu dua naskhah dia akan simpan untuk saya. Malah kalau tak cukup duit, boleh hutang, bayar apabila dia datang lain kali.
Maka beratus-ratus jugalah majalah simpanan saya. Dan terasalah betapa lecehnya apabila terpaksa berpindah rumah. Kali pertama pindah, majalah tidak banyak dan kebanyakannya saya sedekahkan untuk kawan-kawan serumah.
Pindah kali kedua, sungguh banyak majalah yang terpaksa saya angkut, sampai separuhnya terpaksa saya tinggalkan.
Dan kemudian pindah lagi, saya terpaksa berulang beberapa kali ke rumah lama untuk ambil majalah sahaja sebab emak saya menegah majalah itu dibawa sekali. Tetapi selepas pindah, saya teringat-ingat majalah lama itu dan berkejar ke sana untuk ambil segala yang saya tinggalkan.
Hobi ini semakin pudar apabila saya bertukar kerja ke Kumpulan Karangkraf. Mungkin sebab berada dalam lubuk majalah, keinginan untuk beli majalah mula berkurangan. Lagipun Pusat Sumbernya melanggan majalah setiap bulan untuk kegunaan staf. Maka saya pun jadi pelanggan tetap perpustakaan dan kalau lambat memulangkan, Abang Hamid yang saya usik sebagai ‘polis’ akan ‘kejar’ saya!
Beberapa hari ini, saya sibuk spring-clean dan mengemas majalah lama yang saya rasa tidak perlu lagi saya simpan dalam ‘soho’, sebelum Kenny pembeli surat khabar lama datang mengambil. Apabila melihat timbunan majalah itu, saya cuba agak-agak berapa RM sudah saya habiskan untuk membeli semua itu. Saya tak tergamak nak mengira!
Selepas ini, saya hendak tambah koleksi buku pula. Dan kena tambah rak buku!
Wednesday, January 27, 2010
HSPMSelepasRumahSiap
HSPM Ke-18 undang persoalanOleh Salbiah Ani
Kaedah pemilihan panel hakim biar lebih telus
HADIAH Sastera Perdana Malaysia (HSPM) ke-18 yang memberi pengiktirafan kepada 69 karyawan sastera negara ini bagi tahun penilaian 2004-2005 dan 33 penerima bagi tahun penilaian 2006-2007, undang beberapa persoalan.
Tidak pernah terjadi dalam sejarah pelaksanaan HSPM, membabitkan empat tahun penilaian berlangsung serentak sehingga sesetengah pengarang menganggap pemilihan karya mereka sudah basi kerana terlalu lama diperam!
Tinjauan secara rawak dengan beberapa pengarang kreatif menyatakan rasa tidak puas hati mereka kerana tumpuan lebih banyak diberikan kepada karya terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), seolah-olah tiada usaha mencari bahan terbitan dari luar kepompong badan berkanun terbabit.
Data menunjukkan sebahagian besar karya yang dipilih sebagai pemenang Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) 2004/2005 genre cerpen dan puisi disiarkan dalam Dewan Sastera seperti yang sering berlaku sebelum ini meskipun isu serupa pernah dibangkitkan beberapa kali.
Persoalan terbabit juga pernah dibangkitkan wartawan Sastera ketika Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), berada di bawah kepimpinan mantan Ketua Pengarahnya, Datuk A Aziz Deraman, sehingga akhirnya kategori karya eceran diperkenalkan.
Dengan pengenalan kategori terbabit, Hadiah Sastera Malaysia (HSM) yang berlangsung dari 1981-1995, berubah namanya kepada HSPM mulai 1996/1997 dan kekal sehingga kini, sebelum ini dikenali sebagai Hadiah Karya Sastera (HKS) (1971-1976).
Selaras dengan matlamat hadiah yang bertujuan memberi pengiktirafan bertaraf kebangsaan kepada penulis yang menghasilkan karya bermutu, mengenal pasti karya sastera bermutu dalam bahasa Melayu dan menggalakkan penerbit menerbitkan karya sastera bermutu dalam bahasa Melayu.
Nampaknya keputusan HSPM 2004-2005, tidak menunjukkan banyak perubahan meskipun kategori karya eceran diperkenalkan sejak 1996 kerana hanya dua cerpen boleh dilabelkan sebagai luar biasa apabila memecahkan monopoli Dewan Sastera.
Di Bawah Langit Copenhagen karya Salina Ibrahim dalam majalah Nur pada Januari 2004 dipilih dan Siti Hajar Mohd Zaki tampil maha hebat melalui Panorama Seorang Nisa, dalam majalah tepu hiburan, URTV, keluaran 15-30 September 2005.
Bagaimanapun, taburan pemenang untuk kedua-dua kategori terbabit menyaksikan pecahan monopoli Dewan Sastera lebih sedikit dalam senarai pemenang untuk HSPM 2006/2007 yang majlisnya berlangsung pada 18 Januari lalu.
Tiga cerpen dalam Berita Minggu yang memecahkan monopoli Dewan Sastera ialah Jerebu Dalam Blog Mak Andeh oleh Fudzail, Che Soleh Rial (A Rahman CM) dan Lintah (Anwar Ridhwan), manakala puisi pula, Sumpah Setia Tanjung Piai (Nisah Harun) dan Terlalu (Shapiai Mohd Ramly).
Dua cerpen dalam Mingguan Malaysia pula ialah Cinta Puncak Sagarmatha karya Rozais al-Anamy dan Pusaka Cendana (Nisah Harun), manakala puisi yang turut diumumkan sebagai pemenang dalam akhbar terbabit ialah Malam Rosiah (A Samad Said).
Kemenangan dalam kategori drama dan esei/kritikan/kajian sastera yang dimonopoli Dewan Sastera tidak dipersoalkan, memandangkan kedua-dua genre terbabit hanya mempunyai ruangan dalam majalah terbabit dan tidak media massa lain.
Begitu juga dengan kategori buku dengan pecahan novel, kumpulan cerpen, biografi/autobiografi; kategori buku dalam bentuk novel remaja, kumpulan cerpen remaja, kumpulan puisi remaja, kumpulan drama remaja, kumpulan puisi, kumpulan drama, kumpulan esei dan kritikan sastera.
Selain kategori buku kanak-kanak dengan pecahan novel kanak-kanak, kumpulan cerpen kanak-kanak, kumpulan puisi kanak-kanak dan kumpulan drama kanak-kanak, tetapi tetap mengundang persoalan apabila banyak kategori yang kosong tanpa pemenang!
Ini kerana apakah benar tiada karya yang layak untuk dipilih sebagai pemenang atau sebenarnya penganjur tidak menerima sebarang pencalonan disebabkan pelaksanaan hadiah ini bermula pada tahun penilaian 2004/2005, peserta perlu mengirimkan karya mereka untuk dinilai pengadil!
Pendekatan yang memerlukan pengarang menghantar karya mereka kepada penganjur tidak sepatutnya dijadikan kaedah proses pemilihan kerana ia meletakkan status hadiah terbabit sama dengan sayembara sastera iaitu bersifat peraduan.
Tidakkah pendekatan cara ini tersasar daripada matlamat pengenalan hadiah terbabit yang bertujuan memberi pengiktirafan kepada karya bermutu dalam genre masing-masing tanpa mengira siapa pengkarya dan penerbitnya!
Penulis sendiri terkejut ketika dihubungi seorang pegawai DBP yang meminta mencarikan cerpen dan puisi yang diterbitkan sepanjang 2004/2005 dalam Berita Minggu untuk dinilai HSPM kerana perkara terbabit tidak pernah berlaku sebelum tahun penilaian terbabit.
Tawaran penulis agar pegawai terbabit mencari sendiri atau menghantar pembantunya untuk mengesan semua cerpen dan puisi dalam Berita Minggu sama ada melalui carian dalam talian atau potongan akhbar yang disediakan di Unit Sastera, Berita Harian, tidak disambut!
Malahan penulis juga turut menerima e-mel daripada pegawai DBP yang tidak dikenali meminta agar salinan cerpen Soleh Che Rial dikirimkan kepada mereka berserta dengan alamat penulis terbabit dan tarikh terbitan untuk penilaian HSPM 2006-2007!
Tugas mengumpul segala karya untuk HSPM bukan menjadi tanggungjawab editor di akhbar atau majalah yang mempunyai ruangan sastera kerana ia di luar bidang tugas mereka, selain selaku pengelola mereka bergelut dengan masa, apalagi jika terbabit sama dalam operasi terbitan harian!
Sepatutnya pegawai terbabit sudah ada senarai terbitan yang mempunyai ruangan sastera kerana dengan cara itu mereka dapat mengatur strategi kaedah pengumpulan semua bahan bagi tahun yang dipertandingkan dan masa dapat dijimatkan selain pengadilan lebih telus dapat berlangsung!
Seingat penulis, sepanjang menjadi wartawan sastera bermula 1993 dan sebagai editor sastera bermula 2003, tidak pernah walau sekali Sekretariat HKS, HSM mahupun HSPM, meminta salinan semua puisi dan cerpen dalam Berita Minggu untuk diserahkan bagi tujuan penilaian.
Bayangkan empat terbitan setiap bulan dan sejak setahun lalu lapan terbitan sebulan, jika dikalikan dengan 52 minggu, berapa halaman perlu dicari dan dibuat salinan untuk diserahkan kepada sekretariat bagi tujuan penilaian dan masa perlu dikorbankan atas kepentingan HSPM!
Malah, penulis selaku editor turut ralat dengan keputusan pemenang bagi tahun penilaian 2006-2007 khususnya bagi genre cerpen kerana ada beberapa karya menarik dan kritis sama ada dari segi tema mahupun teknik penulisan, tercicir daripada penilaian.
Cerpen 10 Budak Hitam yang mengkritik secara langsung gejala sosial semasa remaja dan masyarakat Melayu disiarkan dalam Berita Minggu bertarikh 22 Julai 2007 dan 10 Puteri Tak Dilindungi Bulan (2/12/2007), antara contoh yang boleh diberikan.
Pengarang veteran, Dr Fatimah Busu, selaku pengarang kedua-dua cerpen terbabit ketika dihubungi, memaklumkan kepada penulis bahawa beliau tidak mengirim salinan karyanya kepada Sekretariat HSPM 2006-2007 kerana bukan menjadi tugas pengarang untuk berbuat demikian!
“Bagi saya tugas pengarang mengarang dan menghantar ke penerbitan yang menjadi sasaran dan terserah kepada penganjur HSPM untuk mengumpulkan segala karya yang mendapat tempat dalam akhbar, majalah dan jurnal,” katanya ketika dihubungi Sastera, Ahad lalu.
Seorang pengarang muda ketika ditanya mengenai perkara itu, menjawab selamba: “Di Malaysia apa juga peraduan dan anugerah dengan peruntukan daripada kerajaan serta diuruskan oleh DBP, tidak payah hantar kerana kemenangan adalah untuk kroni mereka. Balik-balik muka yang sama.”
DBP selaku penganjur HSPM perlu meneliti perkara yang dibangkitkan memandangkan HSPM bukan peraduan dan jika sekretariat sebelum 2004-2005 boleh menguruskan pemberian hadiah tanpa mengharap pengarang mengirim karya mereka, mengapa tidak sekarang?
Selain itu, DBP juga diminta meninjau semua terbitan yang mempunyai ruangan kreatif kerana selain Dewan Sastera, Berita Harian, Berita Minggu dan Mingguan Malaysia, banyak lagi akhbar tabloid dan akhbar seperti Wasilah, Siasah, Keadilan dan Harakah, kini turut menerbitkannya.
Penganjur juga perlu mengelak melantik pengarang kreatif daripada menganggotai Panel Penilai HSPM bagi mengelakkan berlakunya situasi pilih kasih, sekalipun tidak terbabit dalam penilaian karya sendiri yang turut dipertandingkan.
(Sumber: Berita Harian, 26 Februari 2010)
AkhirnyaHSPM
Akhirnya…
Akhirnya Hadiah Sastera Perdana Malaysia ke-18 (HSPM) berlangsung juga. Menggabungkan tahun penilaian 2004-2005 dan 2006-2007. Saya tersenarai dalam pemenang 2004-2005, yang majlis sepatutnya berlangsung tahun lalu, tetapi asyik tertangguh-tangguh sehingga 18 Januari lalu.
Akhirnya…
Tak mengapalah, akhirnya HSPM selesai juga walaupun pemenang lama hanya bawa balik plak kaca, sebab cek kemenangan sudah diterima secara pos tahun lepas. Saya bersyukur untuk cerpen eceran Di Bawah Langit Copenhagen, yang langsung tidak saya duga akan mendapat perhatian juri.
Yang penting selesai!
Tahniah kepada semua pemenang.
Tahniah kepada kawan-kawan MPR yang menang, yang selalu bekerja keras untuk meningkatkan mutu karya; Amaruszati Noor Rahim, Rahimidin Zahari, Faisal Tehrani, Nisah Haron, Raihani Mohd Saaid, Siti Hajar Mohd Zaki dan Nimoiz TY.
Tuesday, January 12, 2010
TipPanduanPetua
Serba sedikit panduan untuk pengarang baru yang ingin mengirimkan karya kepada editor media cetak. Kadangkala ‘letih’ melayan pengarang yang terlalu ‘blur’, sedangkan hal itu boleh fikir guna ‘common sense’ sahaja.
Apatah lagi jika karya dihantar menggunakan kaedah e-emel, segelintirnya langsung tiada tatacara sesuai; agaknya sebab terlalu ghairah atau gopoh, dia tekan saja butang ‘send’ tanpa fikir panjang. Memanglah manusia bernama pengarang ini kadangkala ‘tidak terurus’ tetapi ada perkara tertentu yang harus menjadi disiplin penting dalam diri.
Mudah-mudahan panduan ini bermanfaat!
1. Karya ditaip menggunakan font Times New Roman, saiz 12, selang dua baris. Nomborkan setiap helaian.
2. Sertakan surat lampiran kepada editor yang menyatakan bahawa saudara/i menyerahkan karya untuk dinilai dan dipertimbangkan penyiarannya dalam media berkenaan. Lebih molek dan sopan, jika pengarang tahu nama editor yang menangani media yang berkenaan.
3. Sertakan maklumat lengkap diri dalam surat; seperti nama penuh, nama samaran jika ada, alamat surat-menyurat, nombor telefon dan e-mel.
4. Bagi pengarang baru, mereka boleh menyertakan biodata ringkas mengenai pengalaman dalam penulisan. Bagi pengarang baru, ini boleh meyakinkan editor. Apatah lagi jika karya yang dikirimkan bagus dan pengarang itu nama baru; tidak mustahil akan menimbulkan keraguan di hati editor adakah memang benar karya itu ditulis oleh pengarang berkenaan. Oleh itu, biodata ringkas ini memadai untuk memperkenalkan diri/meyakinkan editor.
5. Jika kiriman melalui pos, sertakan salinan cakera padat (CD) yang memuatkan karya berkenaan. Editor biasanya tiada masa untuk menaip semula karya saudara/i, juga tiada jurutaip untuk berbuat demikian. Peringatan penting, pastikan CD bersih daripada virus!
6. Jika kirim melalui e-mel, boleh gunakan ‘attachment’ atau ‘copy/paste’ karya pada e-mel. Penggunaan ‘attachment’ kadangkala diragui kerana ada ketikanya tidak boleh dibaca (kerana berlainan format) atau mungkin dijangkiti virus.
7. Sebelum mengirimkan karya menggunakan e-mel, pastikan dahulu semua maklumat telah dilampirkan. Jangan terburu-buru menekan butang ‘send’. Ada pengarang yang terlalu gopoh sehingga terlupa semua ini, terus ‘attach’ karya di e-mel, tanpa menyertakan maklumat diri. Sehari dua selepas itu, agaknya dia baru teringat dan sekali lagi mengirimkan maklumat diri yang lengkap. Ini menunjukkan saudara/i pengarang yang gopoh.
8. Sebelum menghantar karya kepada mana-mana media, pastikan bahawa media itu memang mempunyai ruangan yang berkenaan. Contohnya, jangan hantar puisi jika saudara/i tahu majalah berkenaan tiada ruangan puisi. Itu buang masa namanya! Buat rujukan dahulu, beli majalah edisi terkini, cari di perpustakaan atau curi baca di kedai mamak sebelum saudara/i menghantar karya ke media berkenaan.
9. Ketika berkomunikasi dengan editor dalam surat atau e-mel, gunakan bahasa formal. Jangan gunakan bahasa SMS, bahasa rojak, bernada mengarah atau memerintah. Saudara/i adalah pengarang dan beradablah seperti seorang pengarang! Saudara/i harus ingat, antara pengarang dengan editor, editor ada kuasa yang lebih tinggi walaupun editor itu mungkin bukan pengarang besar seperti saudara/i. Jika pengarang tidak berkenan dengan cara editor, buat teguran dengan cara rasmi dan berhemah.
10. Satu karya mesti dihantar kepada satu media sahaja. Jangan hantar satu karya kepada banyak media (atau dengan kata lain, jangan menyepahkan satu karya saudara/i kepada banyak media.) Cara itu tidak beretika dan saudara/i boleh disenaraihitamkan.
11. Pastikan karya berkenaan tidak pernah tersiar di mana-mana media sebelum ini, termasuk laman internet atau blog peribadi sekalipun .
Nota: Mungkin ada antara tip ini tidak diamalkan atau berbeza antara media/rumah penerbitan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan