Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 30 September 2012

PESARA TERPINGGIR

Dalam perniagaan Pati Delima yang baru Mila ceburi nampaknya mendapat sambutan yang baik oleh rakannya. Ini hasil cadangan aku sebab Pati Delima memang banyak membantu aku dalam masalah sakit kronik yang kritikal.

2. Sebenarnya selain Pati Delima ada banyak lagi jualan secara terbuka yang dapat membantu rakan kita yang sakit. Jangan dera rakan yang sakit dengan jualan secara langsung MLM. Dengan kos yang mahal pasti membuatkan poket rakan kita sakit. Sakit bertambah sakit. Ada rakan Mila beli RM18 sebotol tapi kami menawarkan lebih murah RM15 lantaran kami tiada lesen berniaga cuma sekadar usaha membeli secara borong.

3. Aku sempat mencungkil hati budi dalaman orang yang berada. Selalunya isu semasa bajet 2013 menjadi agenda utama topik perbualan. Terpacul dari mulut Mila tentang bonus yang bakal pesara dapati. Bagiku memang itu perkara rutin sejak lama. Isu yang lebih menarik adalah pesara yang dapat pencen di bawah RM800. Yang berkhidmat 25 tahun. Akan mendapat pencen minima RM800. Syukur.

4. Ada juga suara yang terdengar, takkan orang lepasan Sekolah Rendah atau SRP nak sama pencennya dengan SPM. Alahai ada ketika kita ni lupa; semasa golongan ini menanda tangani Surat Perjanjian Perkerjaan; rata-rata mereka mendapat opsyen Jawatankuasa Khas Kabinet (JKK).. ada orang sebut Gaji Kabinet.

5. Antara yang tertera adalah dua tahun pengalaman kerja menyamai setahun pembelajaran. Jika LCE/SRP mengambil masa 3 tahun; enam tahun berkerja pemegang Sijil Tammat Darjah Enam dah layak dipertimbangkan ke tangga LCE/SRP. Sebab itu dahulu ada pepereksaan khas. Samalah bagi SPM nak naik ke jawatan Diploma; setelah berkerja enam tahun layaklah dia menjawat jawatan di tangga/skim gaji Diploma. Ada peperiksaan khasnya. Ini dinamakan Kenaikan Pangkat Secara Lantikan. (KPSL).

6. SSB atau SSM atau apa jua sistem baru semestinya tidak menolak KPSL ini demi menjaga kebajikan golongan pekerja ini. (Tak ramai mana pun lagi) HABIS tu apa pula timpulnya suara yang mempersoalkan pencen pesara ini tak boleh sama dengan pemegang SPM, Diploma malahan Ijazah sekali pun jika memang mereka ini pekerja cemerlang. 25 tahun mereka berkhidmat untuk negara. 25 tahun pengalaman mereka tak CUKUP hebatkah?. Takkan manusia/insan/hamba Allah ini kita nak kastakan. Cukuplah tenaga mereka dikerah selama 25 tahun. Golongan elit sentiasa mendapat LABA yang berganda sejak di zaman berkhidmat lagi. Takkan sampai bersara malahan hingga ke LIANG LAHAT kita anak sebut-sebut juga status warga marhaen ini yang aku anggap semua dah pangkat ayah atau ATOK buatku.

7. Berbalik dengan Pati Delima tadi percaya atau tidak jika rajin menjualnya dalam sebulan boleh laku sekitar sekotak 24 botol. Bermakna bersamaan setahun punya kenaikan bonus pencen tapi berusaha sikit membeli secara borong & menjual ikut harga pasaran tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan