Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 19 September 2011

Sorok duit rasuah RM9j


Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin

KUALA LUMPUR: Seorang pegawai kanan imigresen berusia 40-an yang ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bulan lalu didapati mampu mengutip RM9 juta hasil sogokan bagi kegia tan sindiket penyeludupan warga asing sejak berkhidmat 10 tahun lalu.

Bagaimanapun, wang haram itu disimpan suspek di dalam akaun bank milik isterinya di negara jiran.

Sumber berkata, suspek yang memegang jawatan sebagai timbalan penolong pengarah, dipercayai menggunakan taktik memindahkan wang sogokan itu ke luar negara selepas percaya ia selamat dan sukar dihidu jika dia ditahan.

“Bagaimanapun polis kini sedang bekerjasama dengan polis di negara jiran berkenaan bagi membekukan aset dan wang milik suspek mengikut Akta Penggubahan Wang Haram 2001.

Menurut sumber, suspek dipercayai tidak menjalankan kegiatan itu berseorangan, malah dibantu beberapa pegawai imigresen yang bertugas di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) supaya proses kemasukan warga asing itu berjalan lancar.

Difahamkan, semua warga asing yang diseludup menggunakan dokumen perjalanan palsu yang sudah mendapat pengesahan imigresen hasil permainan licik ‘geng’ pegawai berkenaan.

“Pembayaran tunai akan dibuat kepada suspek sebelum mengagihkan hasil ‘keuntungan haram’ diperolehnya kepada individu yang bersubahat mengatur proses penyeludupan itu,” katanya.


Katanya, siasatan awal polis menemui aset milik enam pegawai yang dipercayai geng pegawai kanan itu bernilai jutaan ringgit iaitu hartanah sekitar Lembah Klang tidak termasuk beberapa kereta mewah milik suspek. “Hasil pemeriksaan lanjut mendapati akaun bank salah seorang suspek bernilai kira-kira RM600,000 manakala lima yang lain bernilai antara RM400,000 hingga RM500,000 setiap seorang.

“Pihak polis juga sedang mengenal pasti sekiranya semua suspek itu mempunyai aset hartanah yang didaftarkan atas nama isteri atau keluarga mereka,” katanya.

Harian Metro difahamkan, polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) turut menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti jika terdapat pegawai imigresen lain dan orang awam yang terbabit dalam sindiket penyeludupan manusia.

Bulan lalu, polis menahan tujuh pegawai imigresen di LCCT dan KLIA selain dua warga asing masing-masing dari India dan Pakistan dipercayai dalang yang mengatur gerakan haram di dalam dan luar negeri melalui dua pos pemeriksaan.

Berikutan penahanan itu, beberapa pegawai SPRM ditempatkan di beberapa pintu masuk dan keluar negara ini bagi menyekat kegiatan perdagangan manusia dan aktiviti penyeludupan lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan