Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 19 September 2011

Pelik orang hina Negaraku dapat perhatian

KUALA LUMPUR: “Saya pelik kenapa orang sebegitu mendapat perhatian sedangkan dia pernah menghina lagu negara kita,” kata Presiden Persatuan Pekerja-Pekerja Filem Malaysia (Profima), Khir Mohd Noor berhubung penayangan filem Nasi Lemak 2.0 arahan Namewee.

Khir berkata, sebelum ini, Namewee mendapat perhatian sehingga boleh berjumpa dengan menteri berhubung masalah kesukarannya mendapatkan dana filem.

“Gabungan badan bukan kerajaan (NGO) berkaitan industri seni tanah air pun sukar untuk mengadakan pertemuan dengan kerajaan, dia senang saja sedangkan apa yang dilakukannya sebelum ini bukan mudah dilupakan,” katanya yang dihubungi semalam.

Beliau berkata, filem atau Namewee sendiri tidak perlu dilayan kerana ia boleh menggalakkan orang lain berfikiran perlu melakukan kontroversi yang boleh melukai hati rakyat terlebih dulu bagi mendapatkan perhatian.

“Jangan sampai jadi perkara sebegitu. Bagi saya, dia memang suka membuat kontroversi demi kepentingan sendiri.

“Dia bukan orang industri seni tanah air sebaliknya bergerak sebagai individu yang pernah terkenal kerana menghina lagu kebangsaan, kini ada pula pihak yang memberi sokongan terhadapnya,” katanya.

Pertubuhan Gagasan Rakyat Didahulukan Negeri Perak sebelum ini membantah penayangan filem itu kerana pengarahnya, Namewee pernah menghina lagu kebangsaan dan masyarakat Malaysia.


Susulan bantahan itu, akhbar melaporkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, pihak yang tidak berpuas hati boleh membuat bantahan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Hishammuddin dilaporkan berkata, bantahan boleh dibuat kepada pihaknya memandangkan kementerian itu turut bertanggungjawab dalam penapisan filem melalui Bahagian Kawalan Filem KDN.

Sementara itu, Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), Mohd Naguib Razak berkata, filem Nasi Lemak 2.0 melalui proses biasa dan tidak diberi sebarang keistimewaan berbanding filem lain.

“Filem itu melalui Lembaga Penapisan Filem (LPF) dan melalui amalan biasa sesebuah filem sebelum ditayangkan di pawagam.

“Filem dengan kontroversi yang pernah dicetuskan dulu ialah dua perkara berbeza. Menjadi hak dia untuk membuat filem dan ia akan melalui proses biasa sebelum ditayangkan,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan