Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 29 Disember 2006

DIINTAI PUTERI BUNIAN 2 ( Siri Famili )

Episod ii.

“ Tabik datok nenek cucu numpang ngail … jangan ganggu cucu! ” Aku bersuara perlahan. Namun haruman bunga tanjung tak redapun. Semerbaknya makin mencuit hidung.

“ Emmm… tak pergi pun petua Pak Sahak ” Pak Sahak adalah mentorku ketika kecil. Siapa tak kenal si iDAN ini memang kaki jajah hutan. Kalau tidak melastik punai daun mesti mencari limbat di paya-paya lama. Pak sahak selalu berpesan jika ke hutan jangan hirau sangat gangguan atau panggilan dari sesiapa. Kena cakap dengan dia... jangan pula senyap-senyap. Nanti “ketegor”. ( Kena sampuklah tu). Siapa pula datuk nenek dalam hutan itu. Hutan bukankah tempat jin bertendang. Aku masih tak mengalah dengan gangguan!. Anak jantanlah konon. Umpan lama tak mengena. Cuma ikan dalam jaring yang kerendam ditebing paya sesekali beriak. Keli bergaduh dengan haruanlah itu.

“ iDAN dalam hutan bukankah banyak pokok, bukan mustahil memang ada pokok bunga tanjung. Hutan kita memang kaya dengan haruman, amoi arab yang rajin pakai wangian di makmalpun asalnya minyak wanginya dari hutan belantara…” Bisik hati beraniku memujuk agak aku tidak terus berpeluh dingin. Haa ahh! memang betul, mesti dari haruman biasa; bagai amoi arab di fakulti aku... memang rajin tumpahkan minyak wangi tiap pagi; Kalau datang ke makmal mesti harum semerbaklah satu makmal bau badan amoi arab.

Aku mencapai suryaku, menyalakan api lantas menyedut & menghembus tanpa lagi menyedutnya dalam-dalam. Nyamuk,; hairan juga memang tidak berdesing pun sejak datang tadi. Kepulan asapnya surya meredah dedaun senduduk, memeningkan rempiang terliuk-liuk. Bukannya apa sengaja nak lawan wangi si tanjung dengan sang surya dari Endon. Tak selesa sebenarnya dengan haruman di hutan belantara begini. Jika haruman amoi arab itu cerita lain!!!.

“ Betul juga, hutan kita bukankah hutan tropika, hutan yang kaya. Cuma tamaknya manusia nak untung cepat, tebang semua khazanah hutan yang kaya, tanam kelapa sawit yang terkadang harganya dipermain oleh lanun dunia. Kita malas menyedidik hasil hutan yang jutaan spesiesnya, cuma tahu khaziat Tongkat Ali tak tahu bagaimana khaziat pucuk sentang, daun Semalu, pucuk Kadok, pucuk Jering, Mengkudu Hutan & banyak lagi ulaman kegemaranku.. penuh khasiat” Hati kecutku berfalsafah dalam serba salah sebenarnya. Sampai lupa akan mata kailku yang ku pasang tiga penjuru. Umpan cacing, umpan cengkerik & umpan katak sudah malas ku hayun.

"Asyik Azim saja dapat ikan bila ikan nak makan umpan Aziq ini" Sungut Aziq melihat Azim kelam-kabut naikkan ikan.
( Ikan yang terganas di dunia yang banyak merosakkan spesies ... Pikok (Peacock)lah apa lagi, Azim banyak dapat ikan ini, jika guna gewang mesti dapat yang besar seperti Ijal / Eddie / Yon dapat... sila klik bawah )

http://www.fishing.net.my/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9492

Kumpulan awan-awan mendung yang tadinya berbincang di langit; bila nak turun, kian berarak tapi nampak tak tahu mana halatuju. Nak ribut ke? Desah hatiku. Panas yang tadi cuba menjelagakan kulitku kian pudar. Cuaca kembali suram sesuramnya. Surya tinggal puntung. Aku leka memerhati awan, wah cantik amat. Mendung disuluh remang mentari. Nampak berbagai bentuk, berubah-rubah. Nampak sekawan bangau terbang hinggap tempat belibis menangkap seluang tadi. Kumpulan bangau itu memang tak perasankan aku. Akupun sudah jadi macam spesies dia. Liar di hutan.

“ … berbau lagi, nak cari markas lain ke ni ..?” Keluhku sendirian

Angin basah dari paya datang lagi dengan haruman si tanjung. Aku memerhati arah angin bertiup. Tak nampakpun pokok bunga tanjung. Ujung tebing cuma ada pokok cenderai di hias kehijauan bakung & selerak anggerik liar. Memang cantik, putih, merah jambu & ungu. Ada tujahan batu-batan yang cantik berbagai bentuk, mentari yang terkadang mencelah awan & merona batu-batan memang amat tatarona. Terdapat beberapa pohon gelenggang dengan bunganya warna oren. Aku memang terpesona.

Aku tak berapa suka mengail di kandang itek.. Pohon Gelenggang tak memilih tempat untuk membiak

Sebut pokok cenderai aku teringat mainan senapang buluh cina, guna buat cenderai; Emak mengamok marah kerana getah cenderai payah hilang melekat di baju. Buah cenderai masak sedap dimakan, lebih sedap dari buah ceri. Zaman kanak-kanak berputar dalam pita ingatanku. Jika boleh kembali ke zaman kanak-kanak, alangkah seronoknya. Aku makin meraban.


Azim adalah juara keluarga kami, tiapkali pergi memancing dia yang akan mendapat ikan paling banyak & paling besar!

“ … isk! besarnya ikan haruan… mengapa tenguk saja katak depan mulutnya..” Aku perasan ada seekor ikan haruan timbul dari celah samai. Sardin saja tak mahu makan. Pelik!.

Hujan mula renyai-renyai, mentari terkadang mencelikkan matanya. Hujan panas. Aku memakai jaket.

Tiba-tiba aku dikejutkan oleh bunyi redahan sesuatu dari celahan bakung. Nampak bakung beriak-riak, nampak bunga-bunga anggerik tergeleng-geleng di resah sesuatu. Disusuli kilat tiba-tiba & dentuman guruh yang agak ganas. Angin yang dari setiap penjuru bagaikan berkumpul ke satu arah. Di pulau bakung & anggerik bagiku bagaikan taman bunian. Aku terpaku memerhati.

“ Apa iyer… ular sawa berendam menangkap mangsa ke? ” Aku mula mencapai satu-satu pancingku.

“ Shiiirauuu… raasss… :) …” Seimbas aku melihat bagaikan ada satu bayang-bayang yang melayang; Naik melayang... bagai gadis berpakaian serba putih... terus melayang bersama bak angin puting beliung kecil berputar-putar ke atas bersama kumtum-kumtum anggerik dari desahan rumpun bakung.

Seimbas!

- bersambung

Istilah:

Ikan Pikok = kini popular dengan gelaran Ikan Raja.

DIINTAI PUTERI BUNIAN 3 ( Siri Famili )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan