Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 14 Disember 2006

Penyair iDANRADZi dirawat di Wad Bersalin...MMms 8 ( Siri Famili )


08.12.06 Jumaat.

" Abang ikut lorong hujung itu, ikut saja koridor itu & akan jumpa wad bersalin " Pesan seorang Doktor muda.

" Aku nak tergelak pun ada, apa ke jadahnya kena masuk ke wad bersalin " Mila marah bila sebut perkataan jadah, aku pula tertarik dengan TV7 Edisi Siasat yang kerap mempopularkan perkataan itu.

Entah berapa kali aku berpusing-pusing di bahagian X-ray. Encik kena ada borang ini; Encik tak perlu daftar sini; Encik kena ke bahagian X-ray; Encik kena terus jumpa Dr Safuan; Encik kena ke wad bersalin; Mana satu yang betul?. Aku lagilah tak faham tulisan cacing Doktor Klinik Husni. Nak pergi ke mana?, bila kata ke wad bersalin; aku meraba-raba perut boroiku. Huh memang pun aku macam orang mengandung sembilan bulan. Tunggu saat & ketika saja hendak ... Tapi tak keluar-keluar!.


Semua orang mengandung, kalau ada lelaki pun menemani isteri. Aku buat muka sadin sahaja bertanya, di mana harus aku membuat tempahan untuk scan perut boroiku. Ultrabunyi. Di wad bersalin itu sahaja kot yang ada alat scan begitu. Maka itu sebab aku diarahkan mendaftar diri di wad bersalin. Atau memang di situ semua orang akan discan termasuk lelaki semacam aku.

" Encik kerja mana? " Muda lagi jururawat yang bertugas, mirip wajah anak mami tapi nampak macam sudah berkahwin.

" UPM "

" UPM ada ke dalam sinarai jaringan kerjasama hospital ini iyer "

" Entahlah, tapi kat pintu utama Hospital Kajang memang tertera nama UPM "

" Kenapa Encik tidak pergi ke Hospital Serdang? "

" Doktor panel yang rekemenkan saya ke hospital ini, mungkin sebab rekod perubatan saya ada di sini, lagipun memang alamat saya di Kajang. " Terang aku panjang lebar, sambil diperhati oleh seorang lelaki di sebelah pintu wad, bagai orang yang telah kerap ke sana; & dia mencelah...

" Memang UPM termasuk jaringan kerjasama kita " Siapa orang itu, doktor ke?.

" 15hb Nov saya kena masuk wad kecemasan, 20hb kot saya pergi X-ray di Klinik Kesihatan Jakan Semenyeh.. tapi sana doktor kata saya okey sahaja " Ceritaku. Tonggang terbalik bahasaku.

" Lebih kurang tiga minggu tidak datang sakit, tiba-tiba semalam sakitnya berulang lagi "

" Emmm Encik boleh buat scan tahun depan... " Bergurau kot!

" Hah!? tahun depan " Hah aku itu memang kuat aku suarakan... sambil tersenyum.

" Sekarangpun sudah bulan 12 kan?... " Aku menambah sambil tersenyum. Jururawat itu juga tersenyum.

" Emmm 11.1.07 baru boleh scan baby Encik " Bergurau lah tu!.

" Kami guna mesin scan itupun seminggu sekali, jika boleh Encik cuba minta filem X-ray di Klinik Perubatan itu "

" Saya cuba minta... "

" Tak dapatpun tak apa "

" InsyaAllah saya usahakan "

" 11.1.07 jam 9 pagi "

" Ookeyy Terima Kasih " Aku pun berlalu di celahan ramai wanita mengandung, menunggu untuk lenggang perut tentunya.

Harap-harap aku boleh bertahan sakitnya, lambat lagi nak tunggu 11hb Januari. Bila aku telefon Mila kasi tahu aku ditahan di wad bersalin; Memang terkejut berok Mila. Apatah lagi bila kata tahun depan baru boleh scan. Membebel Mila. Aku jelaskan tak apa, ada masa aku cuba ubat cara tradisional. Mila ajak aku jumpa dukun di Semenyeh; aku lebih suka guna ramuan sendiri. Minum air bali selalu. Rebusan Bunga Mukmin atau Ratu Pari.

Memang ramai lagi yang tak setuju cara perubatan di hospital kerajaan yang sebegitu. Habis itu nak buat macam mana. Memang itulah hakikatnya; selalunya jika aku tak terlantar, terkapar tak boleh bangun selagi itulah caranya dilayani. Agaknya:

Aku terbayang wajah kerisauan Doktor di Kllinik Husni;

" Selalunya memang begitulah mereka layani pesakit jika kita tidak mendesak & beriya-iya sesakitan! " Masih teringat kata-katanya.

Sakitnya masih tak pasti.

Origami
Posted on 12.12.2006 2:29 AM
Posted from Malaikat Maut Mengintai Selalu 7 ( Siri Famili )

Saudara iDAN, nampaknya penyakit saudara masih belum reda-reda lagi, apakah puncanya yang sebenarnya agaknya. Tiada apa yang boleh saya bantu, melainkan rasa simpati dan berdoa untuk seorang rakan alam maya ini supaya apa saja yang saudara hadapi itu beransur pulih.

Walau apa saja pun saya amat "respect" saudara, salam keadaan bergitu pun masih boleh menulis lagi! Cerita pasal gangguan yang selalu saudara alami di tempat kerja amat menarik sekali. Saya rasa kekerapan saudara diganggu membuat saudara lali. Perkara ini telah menjadi kebiasaan untuk mereka yang sering berdepan dengan keadaan seperti saudara ini.

Walau apa jua, kita harus ambil ingatan bahawa gangguan, lintasan, penjelmaan dan sebagainya memang ujud dan kadang-kadang menjejaskan perjalanan kehidupan seharian kita sekiranya bertembung. Ini semua makhluk Allah, samada yang menyesatkan atau membawa kita ke jalan yang benar. Yakin kemampuan kita untuk melindungi diri sendiri dengan bantuan Allah Yang Maha Esa, akan selamat dunia dan akhirat. Salam hormat.


Terima Kasih atas doa.. agar kesakitan yang sedikit ini akan cepat pulehnya.

Suasana di bangunan yang tinggi ini memang amat sunyi; lalu saya tak sekerap dulu berjaga malam. Pelajar pun tak semeriah lalu. Jarang datang malam. Jadi memang sering sendirian di makmal jika kerja lewat malam. Apatah lagi nak naik turun lif lewat dinihari memang amat sunyi & menyeramkan. Ramai yang tak setuju bangunan setinggi ini dijadikan makmal; sebelum ini sememangnya bangunan 11 tingkat ini hanyalah bilik pensyarah & pejabat.

Biasanya jika sebelum tengah malam sememangnya jarang saya diganggu; cuma jika sudah jam dua tiga pagi sendirian biasalah marah kot jin itu melihat kita tak ingat nak balik tidur. Jin juga makhluk Allah SWT yang membiak ramai; sudahlah sesiang kita banyak mengganggu mereka tentunya; malam-malam mungkin mereka mahu bebas sikit bergerak, alih-alih kita pula tercegat depan mereka; memanglah mereka juga seriau!. Kita tentulah lebih-lebih lagi seriaunya




Tiada ulasan:

Catat Ulasan