Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 28 Disember 2006

DIINTAI PUTERI BUNIAN ( Siri Famili )




Telah lebih lima ekor haruan menyambar pancing. Katak untuk buat umpan masih banyak lagi. Angin basah makin nakal menampar wajah. Sendirian mengail di paya lama ini amat mendamaikan. Sesekali apabila desah deru menggegarkan dedaun bakung aku terasa trauma, takut ular sawa yang kerap menganggu aku datang menyapa lagi.

Desa Tualang ( Nama sebenar Kampong Changkat Tualang ) yang terletak di pinggir Kota Bharu Perak sememangnya bagiku adalah syurga memancing ikan air tawar; ikan tapak lombong, seperti talapia, haruan, kaloi,tongsan, lampam, terboi & kebelakang ini makin banyak pula ikan terganas di dunia...kacukan ikan benjol kepala ( Flower Horn ) & Talapia ... ( Cuba Teka nama ikannya...! Sesiapa yang tinggal di daerah Kinta pasti tahu )

Teratai makin biak; pohon gelenggang makin subur. Jika landasan komuter berkembar siap nanti pasti semua warga kota terliur melihat lompatan ikan toman, tarian kaloi berpanas badan pun riak sepat ronggeng menari ca-ca. Sekarang tempat aku sering mengail kian diredah landasan komuter. PM dulu memang mahu cepat siapnya landasan keretapi yang bakal menyambungkan kita ke Tanah Besar China. Pak Lah yang menghalang, tetapi semalam aku baru pulang dari tanah tumpah darahku; Nampaknya semuanya disambung semula. Kampong Bakap yang dulunya telah amat permai; telah lama hilang ghaib ditelan lombong, kekinian Kampong Bakap amat cantik telah ada jejantas untuk merentas landasan keretapi; Orang KL panggil komuter!. Keretapi merentas tasik dengan kembangan bunga teratai indah permai & tentunya anak-anak akan melambai tangan ketika memancing di sisi landasan keretapi.

Kampong Redang Sawa, (Sedap ejaan kampong daripada kampung... memang menandakan ianya tidak diubah zaman) memang kampung tradisional yang tidak terusik. Ianya bagaikan pulau di tengah tasik. Damai & sepi. Di sini ramai karyawan filem hadir menimba ilham & sudut kamera yang cantik.

(Aku sedang proses menyunting gambar yang menarik sekitar Kota Bharu Perak yang terletak di Lembah Kinta. Atau lebih tepat Mukim Teja di mana ramai kalangan artis telah kenal tempat ini. Rosyam Nor, Nasha Aziz pun berbulan-bulan berkampung di sini sebab giat membuat pengambaran!. Kartunis banyak mendapat ilham di Kota Bharu, ramai tak tahu ada kubur Tun Teja di sini, jika melihat peta Perak pasti terbaca Mukim Teja... di mana Tun Teja bersemadi. (Bendahara Teja yang ini adalah kerabat di istana Sultan Perak, bukan Tun Teja yang menyintai Hang Tuah) Memang cantik panorama kampungku tetapi.. emmm kenapa aku namakan ceritera ini DIINTAI PUTERI BUNIAN

Tunggu!!

Antara panorama yang sempat kurakam di Desa Tualang... Nasha Aziz sering mandi-manda di sini ... mungkin!!

" Strissthh!!.... " Tetiba sahaja pancing bergoyang.

Mesin Ruby aku ditarik ikan, ikan apakah gerangan!.

" Huh talapia bunga lagi.. besarnya! " Desus hatiku.
Jika ikan Talapia Bunga dipancing di paya jernih memang dagingnya amat manis.

Opah Bi ( Telah kembali ke Alam Baqa kira-kira 5 tahun Tahun 2000 ) kata ikan talapia yang kukail manis dagingnya, tak seperti ikan talapia yang dia beli di pasar. Hanyir; Memanglah manis, sebab tempat aku mengail sememangnya jernih airnya. Paya terbiar, paya lama yang terpencil. Penuh samai & anggerik liar yang amat megar. Aku main redah saja semak-samun, aku sendiri tak tahu apakah paya yang aku jejaki itu ada ikan atau pun sekadar berudu membiak. Sejak aku kecil aku memang pengembara hutan yang aktif. Jika tidak melastik punai daun aku akan mencari ikan keli atau limbat yang makin pupus.

Aku tak suka mengail di kolam kandang itek. Airnya pun selalunya amat keruh berkelodak, maka itu ikannya akan rasa hanyir. Bagaimanapun Boleh hilang hanyir itu jika pandai basuh dengan asam; masak asam pedas taruh belimbing buluh. Memang amat rugi mereka yang menolak ikan air tawar. Aromanya gulai ikan air tawar teramatlah sedapnya. Jika orang Perak, bayangkan dapat menjamah, ikan lampam masak tempoyak. Jika masih tak sedawa lagi.. Isk Pak Mertua lalu pun pasti tak sedar.


Boleh hilang hanyir itu jika pandai basuh dengan asam; masak asam pedas taruh belimbing buluh.

Awal petang tadi cuaca agak redup, sejak dari rumah lagi aku perasan hari seakan mahu hujan; Maka bilamana Azim begitu minat ingin menemani aku mengail aku membantah. Apatah lagi aku akan menyusur semak-semak. Aku tak mahu Azim akan calar-balar dicakar resam, duri banong & miang dengan lelalang juga rempiang. Afiz memang tidak sihat sejak dari Jenaris. Aziq & Anif leka main jongkang-jongkit.

Haruan, talapia, keli ikan terboi kian memenuhi karungku. Surya kian susut dari kotaknya. Aku meneguk air kosong yang telah hampir ke dasar botolnya. Sambil melihat belibis menangkap ikan seluang.

Bangau... kerbau bagaikan tidak mahu berpisah. Gambar diambil oleh Aziq di perjalanan dari Batu Gajah ke Desa Tualang.

" Bau apa pula harum amat datang dari hujung paya ini " Aku berbisik sendirian.

" Ah.. biasalah dalam hutan bila deru terbang dari tiap penjuru mestilah perbagai bauan bunga belakar akan terhidu " Jawab hati berani aku lagi satu.

Aku sebenarnya memang tidak selesa dengan bauan wangi yang entah datang dari mana. Ungunya bunga senduduk nampak megar. Melambai-lambai aku tiap kali dibelai angin. Aku menyedut suryaku dalam-dalam & melepaskan kepulan asapnya dari celahan belukar. Aku mencapai beberapa biji buah senduduk, menguyahnya dengan lahap. Kelat. Tapi Sedap. Meneguk lagi air kosong.

Aku mencapai beberapa biji buah senduduk, menguyahnya dengan lahap

( Senduduk berkhaziat untuk luka dalam seperti wanita lepas bersalin, kini telah ada di pasaran herbanya yang boleh dibuat ubat; buahnya yang masak juga amat mujarab luka di bibir@pecah mulut boleh dimakan terus begitu sahaja, MARDI banyak mengkaji akan perbagai herba malahan jika ke melayari internet pasti terjumpa pengeluar herba.

Bau wangi yang semerbak makin kuat, serentak itu bulu roma aku terasa meremang. Aku mengurut-ngurut tengkokku. Berjerutu & terasa peluh dinginku.

" Puteri yang wangi, janganlah ganggu aku hendak mengail... " Aku bersuara pelahan.

Serentak itu awanan yang tadinya mendung kian berarak lalu, mentari kian tampak di ujung pepohonan. Daun buluh nampak bergegaran. Terliuk-liuk disapa angin yang tak keruan arahnya. Cahaya mentari jatuh dari celahan senduduk, resam & rempiang mengintai aku. Belibis terbang lari ke celahan bangau yang leka jauh di tapak lombong bersama sang kerbau. Aku makin tak sedap hati.

Bau wangi seakan bau bunga tanjung masih semerbak..!

- bersambung

Istilah:

Samai = rumput dalam air berdaun halus & cantik.
Rempiang = sejenis lalang besar berbunga di pelepah yang tinggi.
Duri Banong = pokok berduri yang besar batangnya memanjat pokok lain.
Bakung = sejenis tumbahan dalam air daunnya lebar panjang celah daunnya yang tebal sering orkid liar tumbuh.

DIINTAI PUTERI BUNIAN 2 ( Siri Famili )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan