Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 30 Disember 2006

DIINTAI PUTERI BUNIAN 3 ( Siri Famili )


Episod iii

Aku yang tadinya masih ada perasaan berani jadi tak keruan. Maklumlah sendirian di hutan. Seluruh badan bagaikan terasa kejutan elektrik. Bila terlampau takut sememangnya aku rasa begitu.

“ Kena balik, tambahan orang tua-tua berpesan jangan berhujan panas, nanti dapat sakit kepala & perbagai kejadian tak elok ” Aku masih melihat akan haruan yang agak aneh itu & matanya jelas tajam merenung aku.

Kejadian aneh, bauan & lintasan perkara yang pelik di hutan memang perkara biasa bagi mereka yang kerap berekspedisi. Mana ada manusia dapat mengesan jin, syaitan & perkara ghaib secara nyata. Cumanya kita kerap melihat insani kerasukan. Kerasukan itu bagiku adalah gangguan syaitan namun pasti ada ubatnya. Sebelum terubat sememangnya yang empunya diri akan menderita seperti terkena santau & perkara sihir yang lain.


Azim memerhati sekitar Kg Bakap yang telah ghaib kini hampir separuh telah dimamah lombong. Saban hari di sini akan kelihatan ramai pemancing melontar umpan menaikkan pelbagai spesies ikan.

Aku pulang ke rumah telah hampir magrib, cepat-cepat mengambil sembahyang. Sembahyang jamak & Qashar sebab aku masih tempuh musafir. Semasa ambil air sembahyang aku telah rasa badan sejuk semacam. Rasa kejutan elektrik semasa terperanjat dengan kejadian, hujan panas & kepenatan mungkin membuatkan aku diserang demam sejuk.

Ketika maghrib aku rasa amat kesejukan tapi rasa di dahi terlampau panas. Demam. Aku menelan dua biji panadol & menyapi minyak angin di dahi & tengkuk.

“ Harap-harap tidak melarat demam ni…”

“ Eloklah tu, kalau balik kampung tak puas-puas pergi masuk hutan memancing, entah-entah sudah kena sampuk” Sindir Mila isteriku.

Aku makan dengan lahapnya daging manis haruan, keli, ikan talapia yang tak terasa langsung akan hanyirnya. Memang benar kata Opah Bi. Tak sama rasanya dengan yang dibeli di pasar.

“ Gulai tempoyak yang Opah Bi masak memang paling sedap di dunia..” Bisikku di meja makan. Semua senyap melayan selera.

Nampak Azim & Anif tak henti-henti menambah tempoyak. Azim tak kuat makan pedas, tapi Anif boleh tahan cicah sambal belacan. Opah Bi duduk di bangku sebelah dengan rokoknya. Jarang aku dapat melihat orang setua Opah Bi merokok, apatah seorang wanita.

“ Wan Bi tak lapar lagi ke… makanlah sekali!” Sapaku apabila melihat Opah Bi menung panjang. Dia menyedut rokoknya sedikit-sedikit tak segelojoh aku. 555 payah nak cari rokok tu. Asapnya pun tak semerbak surya. Sejak kecil aku panggil Wan Bi, tak seperti lain-lain adik beradikku panggil Opah Bi … Mak Bi.

“ Makanlah iDAN nanti .. nanti kalau Wan Bi lapar.. Wan Bi makan sendiri” Bab makan sendirilah yang buat aku jauh melamun. Memang hidup Opah amat sunyi sejak pemergian Apak. Anaknya yang tunggal … Yoep Zaini sememangnya jarang menjenguk dia. Sesekali AC Mizal balik memang dia amat gembira, gambar dua cucunya memang asyik ditatapnya. Terletak dalam almari cermin. Album, majalah IBU yang ada gambarnya menantu kesayangannya Shafnie amat disayanginya; tak nampak renyok pun.

Ikan masin tenggiri jeruk hampir habis aku cubit. Aku lihat Mila pun bertambah bukan sekali dua. Tak sangka orang jawa suka masakan orang Perak. Ulam pucuk Sentang, Mengkudu Hutan, pucuk Kadok & banyak lagi pucuk memang penuh satu mangkuk plastik besar. Azim yang rajin mencuba, itupun atas rekemen ayahnya; mana pucuk yang tak maung atau pahit. Ulam Raja, Silom, Pegaga bolehlah Azim tu makan. Anak-anak yang lain ayahnya letakkan ulam dalam pinggang pun pasti akan diletak balik ke pinggang ayahnya.

Lepas makan aku rasa tak sedap perut, terus meluru ke bilik air.

Hemm… semuanya makanan yang aku makan terlampau lahap tadi keluar, aku muntah. Kenapa? Aku tak berani nak cerita pada Mila aku muntah; Lepas termuntah aku cuba menjamah putu piring yang Opah buat, cuba telan dengan kopi O yang memang kelaziman dia akan buatkan. Lihat Putu Piring di meja aku mencongak sendiri;

“ Bagaimanalah Wan Bi nak untung berjual Putu Piring dengan harga Cuma 10 sen…” Aku berbisik dalam hati. Kelapangan memang Opah Bi menjual Putu Piring, tapi yang aku rasa terkilan harganya tak pernah dinaikkan sejak berzaman.

Nasib Putu Piring juga sama, habis terkeluar.


Permandangan yang lazim di Desa Tualang

“ iDAN Wan Bi nampak iDAN ini lain macam saja, tadi muntah kat bilik air kan..?”

Aku mengangguk.

“ Esok Wan Bi panggil Wn Midah tolong tengukkan takut apa-apa masa iDAN masuk hutan tadi ” Desah Opah Bi.

“ Tak apa-apa Wan Bi, badan tak sihat, cuaca panas kut; esok pagi baiklah kut ” Aku lihat Mila sudah tidur, ternganga mulutnya entah dia mimpi pulang ke Meru. Nampak Azim sahaja terkebil-kebil nonton TV. Afiz yang kurang sihat memang telah berselimut. Angah memang tepat waktu tidurnya; tak kan boleh celik jika jam melewati jam sepuluh.

Rutin harian aku pulang ke kampung beginilah. Opah Bi dengan 555nya aku pula dengan Suryanya berbual panjang, terkadang sampai jam satu dua pagi; Banyak sangat yang ingin diluahkan oleh Opah Bi. Terutama tentang Yoep Zaini, masalah Abang Din (Telah arwah kini) Zareen adik AC Mizal & cucunya yang lain. Dia juga banyak bercerita kisah mudanya, kaum kerabat dia; memang tak habis cerita.

Opah Bi bagiku adalah pengganti Arwah Emak, semasa emak ada, aku tak serapat mana dengan Opah Bi, tetapi sejak emak meninggal lantaran Opah Bilah isteri termuda dari tiga isteri Apak yang tinggal sekampung; Jadi memang ke rumah Opah Bilah aku bermalam jika pulang ke kampung. Rumah pusak memang kian reput. Tiada penghuni.

“ iDAN pergi tidurlah, badan tu tak sihat, haripun dah lebih jam dua belas ini..”

Aku tak banyak membantah. Terus ambil bantal & berselimut di sebelah Afiz. Semua telah lelap, Opah Bi menutup TV & masuk ke biliknya.

Ini antara puluhan kolam@tasik bekas tapak lombong sekitar Desa Tualang tidak termasuk paya lama yang sememangnya ujud sebelum ditemui bijih timah di Lembah Kinta

“ Ibu tak bolehlah marah dia ibu, sebab dia bukan dari dunia kita…” Sambil membetulkan ikatan sanggulnya yang berhias bunga tanjung yang telah diikat rapi. Memang seorang gadis yang cantik, wajahnya bujur sirih, matanya bersinar bagaikan mentari pagi. Rambutnya agak berketak-ketak menutup separuh dahi.

“ Dia kacau taman kita, dia tangkap ikan kita, ibu payah nak maafkan dia..” Secantik anaknya, tak nampak tuapun.

“ Ibu kenalah sabar, nanti dia akan melayanglah pulang, takkan dia sampai nak bermalam di sini..”

“ Ibu tak izinkan dia makan ikan yang dia tangkap… kalau puteri memenangi dia carilah silauan yang boleh buat dia cepat meninggalkan taman kita…”

“ Hisss...Ibu ni….”

Puteri itu memandang tajam ke wajahku; Aku terjaga; Huh mimpi rupanya, aku mencapai lampu picit menyuluh jam di dinding; Tiga pagi baru. Terasa perut aku amat kosong…

- bersambung

Tafsiran:

Silom = Daun selom kamus DBP

DIINTAI PUTERI BUNIAN 4 ( Siri Famili )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan