Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 28 Mei 2007

Sayunya Si ikan Yu 5 ( Singgahsana )


Catatan 5

Aku bertanya kepada Tekong, dia & awak-awak sudah makan ke belum. Tekong kata mereka memang lewat makan. Segankah hendak makan; entahlah. Sememangnya Fairuz masak banyak untuk semua orang makan. Aku yang leka dengan joran, kian lapar & antara kalangan yang lewat makan. Fairuz memasak gulai kari ayam.

Perlu diingat tidak semua Tekong membenarkan penyewa botnya membawa makanan daging, ayam atau apa jua makanan berkaki. Maka itu ada pesanan orang tua di laut tidak boleh menyebut binatang berkaki. ayam, lembu, kambing & sebagainya; Kena kiaskan benda lain. Kononnya ikan tak suka disebut benda yang berkaki, sebab dia sekadar ada sirip untuk berenang. Jika baca sejarah Nabi pun, semasa Nabi Adam a.s lagi ikan telah kecoh sebagai pemberi maklumat sekalian penghuni laut. Memang ikan ini jenis kecoh. Begitu juga sembahyang Asar yang pertama oleh nama Nabi Yunus a.s setelah dimuntahkan dari perut Ikan Nun. Memang sejarah manusia & ikan ini tidak dapat dipisahkan.

Maka itu tidak hairan jika ikan lumba-lumba adalah antara spesis ikan yang cerdik. Jadi jika kita ke laut sememangnyan kena pandai memahami habitat ikan & pantang larangya. Tidak hairan jika pergi dengan Eddie untuk merisik Kelah di lubuk sunyi memang pantang berbual atau bersuara lantang.

Unjam demi unjam kami singgah, hasilnya tidak seberapa hinggalah unjam menjelang ke senja, agak banyak dapat menaikkan ikan Uji Rashid@Lolong, ikan Selar yang agak besar. Aku perasan awak-awak yang menggunakan Apollo buatan sendiri banyak menaikkan ikan Uji Rashid & Sela ini. Aku banyak menaikkan dengan menggunakan mata dua. Aku terdengar dia berbual dengan Tekong, di pasaran tak kurang dari RM8 harga ini yang sebesar kami dapat. Namun tidak lama ikan ini dapat dijinakkan, lantaran datang lagi si Maharajalela. Bot Pukat Tunda; bagaikan kapal puaka Flying Dutchman dengan Kapten berwajah sotong Davy Jones. Ganas gila. Langsung tidak kesihan si pengail kecil seperti kami.

Kami berlabuh di sini agak lama hinggalah ke magrib. Menjelang jam 6:30 petang kami bermula mencandat sotong. Memang ini pengalaman pertamaku mencandat sotong; Candat yang sesuai di sini ialah jenis yang ringan. Bermata kecil. Aku membawa dua jenis candat, keluli yang berat yang boleh dicucuk ikan tamban & yang kecil ringan. Yang ringan bbenar-benar rajin melekat sotong,terkadang mengena dua ekor sekali gus. Yang keluli memang payah sangkut.

Jika mencandat sotong elok dibawa banyak jenis mata candat. Tentunya lain tempat lain jenis candat yang sesuai.

Kebanyakan kami membawa jenis keluli yang berat, maka tidaklah banyak dapat sotong. Sebaiknya ikatlah candat yang ringan ini sebanyak 3 serangkai. Sotong akan tertarik dengan bentuk candat ini. Selain candat yang sesuai peranan lampu di bot juga dapat menarik sotong datang. Jika di Thailand warna lampu juga memainkan peranan. Sotong elok diasingkan dengan tangkapan ikan lain sebab dia selalunya mengeluarkan cecair hitam. Jika rajin banyak anak sotong timbul & boleh disauk. Anak sotong yang segar sememangnya kegemaran semua jenis ikan. Jika berumpankan sotong perlulah dipotong bersaiz panjang untuk ikan mudah nampak.

Menaikkan sotong memang tidak ada beda sangat dengan memancing udang, kena cermat jangan disentak ganas. Sikit ganas sotong akan terlepas.

Menjelang magrib Fairuz sudah siap buat gulai kegemaranku. Asam pedas ikan kembung yang baru naik. Memang manis rasanya. Ada pula ulaman & budu. Tidak cukup sepinggan; Cumanya ada masalah di bot yang kami sewa. Tiada tandas lalu terpaksalah berpada-pada jika makan. Buang air kecil memang tiada masalah. Buang air besar bagaimana; Terdesak sangat adalah cara alternatif.

Mandi di bot memang menyegarkan, lepas mandi kena kopi segar. Sayangnya sejak aku ada masalah buah pinggang aku tak berani mahu minum kopi. Aku memilih teh sahaja. Kopi banyak keladaknya takut berkumpul di dalam buah pinggangku. Bila telah masuk ke hari kedua aku bermusafir. Sakit nampaknya tidak menyerang tentunya limpahan kesyukuran aku panjatkan buat Ilahi. Bukannya apa... belum sampai seminggu aku kena tahan di Wad kecemasan lantaran sakit kronik yang aku hidapi. Dengan kelapangan & limpahan kesihatan yang baik tentunya satu rahmat buat aku untuk dapat berihat seketika.


Waktu Isya hujan turun agak lebat. Kebiasaannya hujan di laut tidaklah berlarutan lama. Bagaikan hujan lalu sahaja. Memandangkan sotong pun nampak merajuk tidak mahu timbul, tekong berpindah ke kawasan batu karang. Ada beberapa buah bot yang bermalam di kawasan batu karang yang memang banyak terdapat perbagai spices ikan. Tapi nampaknya semua kurang berminat memancing malam. Abang Man memang sejak siang mabuknya tak reda. Eddie, Sharil, Fairuz awal-awal telah tidur. Aku & Kapten Faizal sahaja yang rajin mencuba. Sesekali Reza terjaga & membaling umpan sebelahku tapi umpama orang dalam mimpi. Mengingau memancing. Aku lebih suka menggunakan mata tiga. Malam-malam sebaiknya menggunakan tanduk bagi mudah ikan menangkap umpan. Ada tanduk asyik tersangkut.

Kami dikejutkan dengan sambaran ikan yang memang besar, kemungkinan Haruan Tasik yang memagut umpan di koyan tekong. Nampak kelibatnya mengelilingi bot. Sayangnya tali kail terputus mungkin lantaran ia sempat menyelinap ke gugusan karang.

Arus agak deras lalu aku mengambil batu yang sederhana berat & menghayutkan umpan sotong. Syoknya aku yang tak pernah tewas dengan semangat mencuba dapat Ikan Tambak yang agak besar.

Melihat taburan bintang di dada langit di tengah samudera sesungguhnya adalah satu saat yang payah digambarkan. Berbaring di dalam gelap sambil mendongak di langit, bot yang dilambung ombak bagaikan buaian besar. Amat asyik & sayu di hati. Sering kita baca, roh mereka yang soleh meninggal dunia naik ke langit. Tentunya roh itu berada jauh di celahan bintang-bintang. Nabi Isa a.s pun masih hidup di langit sana. Kita tidak dapat menyelami seluruhnya penghuni di langit sana. Entah kita ini berada di galaksi mana, roh@ itu entah di galaksi mana. Jika kita dilambung ombak di lautan, sememangnya kudrat kita tidak sebanyak mana. Menatap bintanglah satu keasyikan yang tiada taranya.

- bersambung

Perhatikan candat sotong jenis yang ringan bermata kecil, aku & SharilSmart dengan si Sotong Penyabong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan