Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 19 Mei 2007

Sayunya Si ikan Yu 3 ( Singgahsana )


Catatan 3

Aku menelan ubat tahan mabuk yang dibawa oleh Firus, tenguk ubatnya macam telah lupus saja. Sudah ada yang jadi serbuk bukan pil lagi. Sharil & Abang Man mencapai dariku terus menelannya.

Melihat kepada kelengkapan pancing Abang Man, aku rasa kecil sahaja. Boleh kata semuanya barangan baru, bukan satu dua set pancing. Menigikut kata Sharil inilah kali pertama Abangnya ke laut dalam. Seimbas melihat dari anggaran mata kasar pasti mahal belaka. Siap dengan kekotak ais ikan yang masih bau kedai. Berbanding aku paling mahal pun kekili pancingku yang aku beli dari dari Pak Wahid, ABU Cardinal 757. Itulah harta pusaka yang paling aku sayang. Silap-silap mesin pancing ini boleh dihantar ke mazium. Aku hanya banyak menyimpan kekili pancing yang hanya sesuai mengail ikan puyu atau suku sakat talapia sahaja. Kekotak ais ikan aku pula dari polistrin yang Fairuz hendak buang.

" Jika dapat ikan banyak macam hari tu tak muat kotak polistrin ... taruh dalam plastik saja.." Bisik hatiku. Macam yakin sahaja di Penyabong ini banyak ikan.

Aku melihat ada serombongan keluarga Malayu dengan anak kecilnya menaiki bot untuk ke Kelong Pulau Aceh. Dari percakapan mereka mungkin orang tempatan. Bila aku congak-congak bayaran keluarga ini, mesti melebihi 1K. Tak kurang dari enam dikira dewasa, seorang tentunya RM150 bila berenam tentunya sudah RM900, kanak-kanak lagi yanmg tak kurang tiga, empat orang.

Aku terbayang anakku yang bungsu Azim;

" Nanti ayah balik bawa ikan tenggiri iyer..! "

" InsyaAllah, kalau ada rezeki "

Aku memang jarang beli ikan tenggiri, faktor hargalah tu. Asyik Ikan Kembang, Sela, ikan Uji Rashid, Azim suka ikan keli, memang kena beli selalulah. Naik Mila muak & bersungut... macam tak ada ikan lain. Kalau Mila yang ke pasar, adalah dia beli ikan berkelas, Mila memang orang kaya Pulau Carey; Mampulah dia!. Paling mudah aku beli ayam saja. Semua keluarga baham. Sesekali beli udang di TESCO atau Giant yang memang bersebelahan rumahku. Ikan yang berkelas di laut dalam memang jarang dapat dirasa oleh anak-anakku.

8:25 pagi, barulah datang bot yang dinanti. Tekong lain bukan Tekong Dali. Nampak muda belia, kulitnya tidak terbakar macam tekong yang bayangkan. Awak-awaknya macam hero hindustan berwajah misteri, rambutnya beruban tak boleh disikat, mungkin sebaya aku. Masa mudanya mesti dia ini kacak macam aku muda-muda dulu.

Kami memunggah barangan bagaikan nelayan sejati. Kesilapan terjadi lantaran Fairus amat cepat mengikat pemegang joran pancing badan bot (Rod Holder), ianya tertujah dari dinding bot. Nyaris tak patah atau terhumbat ke laut lantaran bot bergesel sesama sendiri semasa mahu bertolak. Pemegang joran itu berharga RM150 lebih lantaran ianya dibuat dengan aluminium. Kelam kabut awak-awak merenggangkan badan bot dengan bot yang bergesel.

Kami pun menuju ke unjam yang teramatlah jauh. Sejam berlalu tak sampai-sampai. Abang Man, Reza & Fairuz memasang tiga batang joran di belakang bot. Memancing secara tunda. Aku sekadar membawa tiga set pancing. Tiga sifu ini jangan ceritalah, memang tak main pancing longgokan.

Jika menggunakan Apollo mata 14, payah mahu lekat ikan tetapi elok ditaruh umpan kembung segar, insyaAllah dapat ikan yang agak besar.

" Reza berapa iyer Reza beli pancing ini? "

" Dalam RM400 lebih abg iDAN... "

" Nanti kalau Reza jemu nak pakai, jual kat abg iyer! "

Sekadar bergurau. Reza memang cermat dengan barangannya. Tenguk pakaiannya pun sudah tahu. Dia kata nak jadi macam pengail Jepun, kelaut pun pakai kemas gila. RM400 lebih, Huh jika sebut Fairus pula bebaru ini beli kekili dengan harga 1K lebih. Emmm tak tercapai aku.

Dia jam bot dilambung ombak, tak juga sampai unjam yang dicari. Tekong yang muda belia, biarlah aku panggil Tekong Belia ...kurang mengemudi bot, awak-awak sahaja yang mengemudi. Keliru aku, mungkin juga Tekong Belia ini sekadar sambilan, awak-awak ini tentunya taraf tekong. Biarlah.

Aku melihat Faizal asyik dengan rokok, aku tidak pasti dia hisap rokok apa, nampak macam Surya sahaja.

" Fairus, Faizal tu sudah kawin ke belum? "

" Belum "

" Nampak sudah lingkungan 30an kenapa iyer dia masih tak jumpa jodoh? "

" Abang iDAN tanyalah dia...! "

Aku penyelitkan Surya di bibirku & merapati Faizal dan memulakan bualan. Deru enjin bot bercumbu dengan desiran ombak, sememangnya payah berbual. Terpaksa menguatkan suara. Faizal rupanya dibesarkan di Taman Seri Serdang, cuma neneknya orang Sungai Merab Luar. Bila aku tanya tahukan mana rumah Datuk Amran Kasimin, dia tak tahu.

" Faizal kerja kat mana iyer? .. "

" MAS "

" Paramugara ke? " Memang dia smart.

" Tak, Pilot "

Barulah aku tahu dia adalah juruterbang. Kena panggil dia Kapten Faizal. Padanlah dia selamba saja dilambung ombak, biarpun memang jarang dia menaiki bot sekecil ini. Pernah sekali semasa di luar negara dia mengikut kekawannya memancing. Banyak juga pengalaman dia ceritakan. Paling bosan kalau keluar negara sampai sebulan lebih di negara orang. Padanlah payah dia mahu bernikah.

Dua jam lebih barulah kami mula mengail di ujam. Aku memasang Apollo Saiz 10. Naiklah beberapa ekor Kembung, Sela & banyak sangat ikan Buntal. Petandalah tu, jika ada ikan buntal memang ikan lain takut kot. Bila dilepaskan ke laut nampak ia kembungkan badan macam belon. Mungkin Buntal mengucapkan terima kasih cara begitu. Delah pun tak naik. Jauh sekali ikan yang Tambak atau ikan lainnya. Di depan bot Tekong Belia & awak-awak nampak aktif memancing. Nampaknya mereka pakai koyan & menggunakan Apollo yang dibuat sendiri. Mereka terus mengisi ian yang ditangkap ke dalam kotak ikan yang mereka bawa, bukan di kotak kami.

Fairuz tidak pun mencuba memasang mata kail tenggiri. Kami cuma memakai Apollo & mata dua. Tak sampai setengah jam. Penat membaling Apollo, kot lekat seekor dua. Memang tiada ikan. Mata dua pun sama, taruh umpan sotong, tak sudi langsung menghidunya. Taruh umpan kembung segar. Kosong. Umpan habis. Ikan tak naik.

" Entah-entah anak seluang kot yang curi umpan ini " Keluh hati sayuku. Seluang dari Jenaris sesat ke laut.

Semua berwajah sayu, tak seceria mana. Di laut jangan bersuara angkuh. Memang ada setengah tekong akan terasa hati kalau kita cakap yang tak sedap di telinganya. Jangan keluar ayat " Tiada ikan " kot tersinggung memang dia tak akan bawa ke lubuk yang banyak ikan.

Unjam yang dituju memakan masa lebih dari 2 jam; Hampa. bak kataku di Pari Jelmaan.

Laut bagiku adalah alam buana yang tidak dapat kita terokai sepenuh akan khazanahnya. Daratan tidak sebesar mana berbanding lautan. Pengail sekadar dapat menghulurkan talian halus ke dasar hati laut. Mata kail sekadar cincin untuk mengikat hati ikan, sotong, udang atau penghuni yang lain. Cintanya ikan kepada pancing adalah ketentuan Ilahi. Rezekilah kalau ikan & pancing dapat bersatu.

Cincin@mata kail ditolak nampaknya. Ikan & pancing memang tidak dapat bersatu.

Peluit bot dibunyikan, nampak ikan dari permukaan lautan berlonjak terbang. Nampak megah si ikan terbang meniti air. Camar yang hinggap di pelampong terbang, nampak putih bersih, cuaca amat cerah, laut amat tenang, arus tidak mengganas; Ikan tiada. Sayu!.

Sauh ditarik, bot bergerak ke unjam seterusnya.

Abang Man telah muntah, mabuk laut; Pancingnya terdongak ke langit & dia lena di perut bot...Aku tenggelam dengan kelabunya bayangan Surya di bibirku. Memerhati laut luas. Harapan masih ada.

- Bersambung

Si ikan Yu 4

Tiada ulasan:

Catat Ulasan